Menu Zavřít

Kostlivec nenalezen

16. 6. 2006
Autor: Euro.cz

Kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu dopadla pro ČKA dobře

Podruhé za poslední dva roky se Česká konsolidační agentura (ČKA) stala objektem zájmu Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). První kontrola se uskutečnila v roce 2003 a týkala se hospodaření s pohledávkami. Druhá byla zaměřena na hospodárnost při vynakládání finančních prostředků a na postupy při správě majetku státu a probíhala od loňského srpna do letošního ledna. Jak napovídá samotné zaměření, šlo o závažnou kontrolní akci, jejíž případné negativní výsledky by měly zásadní dopad nejen v rámci samotné agentury, ale i na vládní a vůbec politické úrovni. To se nestalo. Týdeník EURO má k dispozici kontrolní závěr zpracovaný členkou NKÚ Zdeňkou Profeldovou. Vyplývá z něj, že různé nedostatky sice byly nalezeny, ale jsou dílčí povahy a neopravňují k závěrům o systémových chybách ČKA při hospodaření se státním majetkem. Takto komentuje výsledky kontroly i samotná ČKA, která mimoto v řadě bodů s kontrolními závěry polemizuje.

Mzdy a odměny.

Jednou z věcí, nad kterou se NKÚ pozastavuje, jsou náklady na mzdy a motivační systém zaměstnanců uplatňovaný v ČKA od září 2004. Mzdy v ČKA označuje kontrolní úřad za „nadstandardní“ a uvádí, že v roce 2003 činila průměrná měsíční mzda včetně odměn 44 tisíc korun, v roce 2004 téměř padesát tisíc a v prvním pololetí loňského roku bezmála padesát devět tisíc korun. Měsíční mzda vyšší než půl milionu byla v roce 2003 vyplacena v jedenácti, v roce 2004 v šestadvaceti a loni v sedmnácti případech, z toho v osmi případech činila více než milion korun.
ČKA ovšem argumentuje tím, že mzdy a odměny v ČKA jsou v souladu se zákonem i vnitřními předpisy a odvolává se na nedávnou veřejnoprávní kontrolu ministerstva financí, která nezjistila žádné porušení právních předpisů. Připomíná, že při hodnocení je třeba brát v úvahu příjmy v celé bankovní sféře a tvrdí, že „mzdy a odměny stávajících pracovníků ČKA jsou adekvátní jejich pracovnímu nasazení, kvalifikaci a hospodářským výsledkům v posledním období“. Základní měsíční mzda vrchního ředitele agentury činí dle komentáře, který týdeníku EURO zaslala ředitelka marketingu a komunikace ČKA Jana Szukalská, 155 tisíc korun měsíčně, generální ředitel agentury „bere“ 209 tisíc. Členové dozorčí rady, nejsou-li poslanci nebo senátory, pobírají fixní měsíční odměnu 85 tisíc korun.

Bonusový systém.

Jak tvrdí ČKA, podstatné je to, že odměny byly přímo svázány s výsledky hospodaření, které byly loni historicky nejlepší, neboť agentura dosáhla zisku ve výši zhruba půldruhé miliardy korun a výtěžnost pohledávek vzrostla ze čtyřiadvaceti na šestatřicet procent. Zavedení nového motivačního systému pro obchodníky přineslo zvýšení inkasa o 3,2 miliardy korun (celkové inkaso činilo dvacet tři a půl miliardy – pozn. redakce), mzdové náklady na jednu zinkasovanou korunu údajně klesly proti roku 2004 z jedenadvaceti na šest haléřů.
Agentura se brání kritice NKÚ, že „parametry bonusového motivačního systému byly nastaveny nízko a mohou působit tak, že obchodníci preferují realizaci pohledávek s vyšším možným bonusem na úkor pohledávek hůře prodejných nebo s nezajímavým bonusem“. NKÚ se pozastavuje také nad tím, že ačkoli je dosažení maximálního inkasa v nejkratším čase pracovní povinností každého obchodníka, agentura za to obchodníkům údajně platí dodatečné bonusy dosahující statisícových až milionových částek. Podle komentáře ČKA však kontrolní úřad bonusový systém nepochopil správně. Každý pracovník je údajně zainteresován na vyřešení a maximalizaci současné hodnoty pohledávky za celé portfolio, které mu bylo svěřeno. To znamená, že při výpočtu bonusů není zohledňována pouze výtěžnost, ale i lhůta, za kterou jsou kumulovaná inkasa získána. Právě bonusy obchodníků prý „hlavní měrou přispěly ke zkvalitnění prodeje pohledávek, a tím i k výraznému zlepšení hospodaření ČKA“.

Poradenské služby.

Nejvyšší kontrolní úřad dále agentuře vytýká, že ačkoliv zdůvodňuje vysoké mzdy zaměstnáváním špičkových odborníků (52 procent zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním, deset procent právníků), nekorespondují s tím náklady na různé poradenské služby. Na právní a další služby nemateriálové povahy agentura v roce 2003 podle NKÚ vynaložila 191,2 milionu korun, o rok později 191,6 milionu a loni 123,6 milionu. Za příklad „nehospodárného vynakládání finančních prostředků“ označuje NKÚ i smlouvy na poskytování analytických a poradenských služeb členům dozorčí rady, jejichž objem v období od července 2003 do září 2005 dosáhl osmi a půl milionu korun.
ČKA ale tvrdí, že „právě služby poradenských společností výraznou měrou přispěly ke zkvalitnění celého mechanismu řešení pohledávek, což se odrazilo ve výrazném zlepšení hospodářských výsledků“. Pokud jde o výši nákladů například na právní služby, konstatuje, že agentura z povahy své činnosti řeší právní problémy týkající se pohledávek v řádu miliard korun, náročné soudní spory a arbitráže a kvalitní právní služby jsou jedním z klíčových předpokladů řádné správy majetku. Ceny, za které ČKA právní expertizy získává, patří údajně „mezi standardní na českém trhu“.

bitcoin_skoleni

Dílčí postřehy.

Jako „příklady dalších nehospodárných výdajů“ NKÚ uvádí třeba 970 tisíc korun z provozních prostředků na vánoční večírky v letech 2003 a 2004, 147 tisíc korun za půldruharoční nájem uměleckého díla, 659 tisíc korun vynaložených v letech 2003 až 2005 na nákup pětaosmdesáti propagačních předmětů v ceně nad čtyři tisíce za kus, rostoucí výdaje na dlouhodobá školení a studium pracovníků ČKA (v roce 2005 například 543 tisíc pro dvanáct zaměstnanců), ačkoliv instituce na konci příštího roku ukončí činnost.
Agentura zdůvodňuje náklady na školné právě tím, že s ohledem na brzké ukončení činnosti potřebuje stabilizovat personální sestavu, reklamní předměty jsou důležité proto, že ČKA patří mezi největší tuzemské podnikatelské instituce a samozřejmě udržuje tomu odpovídající kontakty, pracovní vánoční setkání se konají jedenkrát ročně a žádné jiné kulturní ani sportovní aktivity ČKA svým zaměstnancům nehradí.

Projekt 2007.

Za jeden ze směrů své kontrolní akce označuje kontrolní úřad přípravu na ukončení činnosti ČKA a České inkasní. Do hodnocení této přípravy se ale nepouští, odvolává se pouze na Projekt 2007, který si agentura nechala zpracovat. Od loňského října existuje společný transformační tým ministerstva financí a ČKA, který má koordinovat přípravu převodu zbytkové agendy ČKA na ministerstvo. Kontroloři dospěli k závěru, že k 31. prosinci 2007 zůstane v ČKA „řádově několik miliard zbytkových aktiv, která bude nutno i nadále spravovat“.

  • Našli jste v článku chybu?