Pražští radní odsouhlasili novou podobu Dvoreckého mostu, který by měl spojit břehy Vltavy mezi Podolím a Zlíchovem. Podle předpokladů by měl stát přibližně miliardu korun. Ze sedmi návrhů, které postoupily do druhého kola výběru, vyhodnotila komise jako nejlepší most zpracovaný ateliéry Tubes a Atelier 6. Ne všichni jsou z výsledku ale nadšení. „Zase jsme Prahu trochu více periferizovali – škoda,“ říká Roman Koucký, vedoucí Kanceláře metropolitního plánu IPR.
Koucký je autorem Trojského mostu, posledního oceňovaného mostu v Praze. V případě Dvoreckého mostu byl členem poroty. „Přišli jsme o možnost postavit v Praze na skvělém místě (na hranici širšího centra a periferie) světový návrh se špičkovými detaily. V jiné poloze se opakuje situace z roku 2008, kdy jsme nešťastně špatnou soutěží přišli o světový návrh knihovny,“ říká Koucký.
Bude Dvorecký most podle vás krásný?
Doufejme, i když vítězný návrh není podložen žádnou realizací městského mostu a výsledek proto může být nejistý. Dodavatelská mašinérie může elegantní návrh zcela změnit. Ale z mého pohledu vyhrál druhý nejlepší návrh, takže musíme doufat.
Byl jste v porotě, co podle vás rozhodlo pro vítězný návrh?
Strach a nedostatečné sebevědomí Prahy, zásadně chybná představa, že Praha nepotřebuje špičková architektonická díla… Také možná závist i nenávist. Ale do duše porotců nelze nahlédnout, zejména při tajném hlasování. Jako náhradník jsem jen trpně sledoval, jak Praha prostě opět a neomylně propásla svojí jedinečnou příležitost. A nic na tom nezmění fakt, že to bylo pouze o jediný hlas. Přišli jsme o možnost postavit v Praze na skvělém místě (na hranici širšího centra a periferie) světový návrh se špičkovými detaily. Přišli jsme jednoznačně o možnost naučit se jiné stavební kultuře. No a podíváme-li se na to z druhé strany, zase jsme Prahu trochu více periferizovali – škoda. V jiné poloze se opakuje situace z roku 2008, kdy jsme nešťastně špatnou soutěží přišli o světový návrh knihovny.
Prohlédněte si vizualizaci nového Dvoreckého mostu:
Měl by podle vás být most architektonickým dílem?
Jednoznačně! Zejména městské mosty jsou důležitým a klíčovým bodem městské struktury a to při pohledu shora, ale i zdola. Zejména místo, kde končí Smíchov – nebo z druhé strany, kde začíná Praha, potřebuje město nějakou jednoznačnou dominantu. Jemný, výrazný a slavný most se zlatou špičkou, tyčící se nad křížením klíčových městských tras se jí mohl stát. Byl by jižní branou města. Díky našemu strachu z výjimečnosti se ale nestane a tuto roli časem převezme nějaká průměrná okolní zástavba, což je z hlediska veřejného zájmu jednoznačné a zásadní selhání. Je to ukázková školácká chyba.
Jak byste obecně zhodnotil úroveň návrhů?
Z mého pohledu byla celková úroveň soutěže poměrně slabá. To je ale pro anonymní soutěže podobného zaměření bohužel očekávatelné. Návrhy nebyly zajímavé ani architektonicky, ale ani staticky a konstrukčně. Až na jediný návrh nepřineslo v návrzích druhé kolo mnoho nového. Po odtajnění všech návrhů nebylo žádným překvapením, že se zase až na jediného neobjevili žádní výrazní autoři.
Pro mne bylo navíc zdrcující, že mnoho týmů podalo více návrhů. Tento nešvar systém umožňuje, na rozdíl od toho, že je ze zákona zakázané návrh autorem před porotou vysvětlit a obhájit a to i ve dvoukolové soutěži. Považuji to za jednoznačný „zločin proti městskosti“ nebo obecně proti architektuře. Oddělovat návrh od autora je zrůdné. Z tohoto pohledu můžeme být rádi, že vítězný návrh má určitou standardní kvalitu a doufejme, že se autorům podaří most postavit brzo, protože je pro provoz Prahy nepostradatelný – už měl stát dávno, ale jak víme, soutěž ještě není stavba.
Nebylo špatné rozhodnutí, že bude jen pro tramvaj, chodce a IZS?
Ano, to bylo jednoznačně chybné rozhodnutí. Ale doba je u nás poslední desetiletí stavbám prostě nepřátelská a obsluze města zvlášť. To, že se most vůbec připravuje, i když v posunuté poloze a s okleštěnou funkčností, je vlastně dnes zázrak. V Metropolitním plánu je proto navržen ještě jeden most v ose Jeremenkovy ulice, tedy v původní trase. Ten propojí místní uliční systém a doplní bolestivě chybějící vazby. Vzhledem k tomu, že na něm již nebude nutná tramvajová trať, bude úzký a tím snad také elegantní.
Kdy by podle vás mohly mosty stát?
Tramvajový doufám brzy. I když betonový trámový most se bude samozřejmě stavět mnohem déle a s výrazným omezením na Vltavě, než by se montoval ocelový zavěšený most. No a ten pro automobily začne Praha stavět nejspíš až ve chvíli, kdy společnost dospěje a pochopí, že bez pohybu není života a že více možností přináší menší zatížení jednotlivých tras a proto celkově živější město s vyšší kvalitou života. Tento čas je ale zatím u nás v nedohlednu.
Myslíte si, že se teď začne připravovat projekt na most mezi Holešovicemi a Karlínem?
Doufám. Já osobně považuji situaci za kritickou, protože stav Libeňského a Hlávkova mostu je jednoznačně havarijní. Proto navrhuji krizové řízení a Praha by měla reagovat adekvátně situaci. Jsem rád, že Rada města rozhodla, že městský investor má ve spolupráci s IPR připravit studii na nejrychlejší a nejúspornější řešení situace. Uvidíme, jak se situace vyvine po volbách. Budeme doufat, protože Praha nové mosty opravdu potřebuje.
Dále čtěte: