I když se z finančního hlediska v Německu vyplatí koupit a provozovat elektromobil už nyní, úspora zatím není tak velká, aby kompenzovala nevýhody provozu auta s elektromotorem. Kromě nedostatečného počtu dobíjecích stanic mnohé kupce odrazuje zatím i kratší dojezd vozů na elektřinu.
Rozdíl v nákladech v průměru činí 12 procent, uvedli autoři studie berlínského fóra pro ekologickou a sociální tržní ekonomiku FÖS. A finanční výhodnost elektromobilů by se měla v následujících letech stále zvyšovat.
Do kalkulace už započítali podporu německé vlády ve výši 6 tisíc eur (153 tisíc korun), jež má být vyplácena jako zelený bonus při nákupu elektromobilu v roce 2020. Elektromobily mají výhodu zejména díky nižším provozním nákladům, levnější je také jejich údržba a opravy.
Analýza srovnávala šest podobných dvojic vozů s elektromotorem a se spalovacím motorem. Například při provozu srovnatelného VW Golf majitel elektrického vozu za pět let ušetří 6360 eur (162 180 korun). Při koupi Tesly Model 3 to je dokonce 24 540 eur (625 770 korun). Vůz automobilky Elona Muska porovnávali se značkou BMW 335d Gran Turismo. Autoři kalkulovali náklady na provoz s průměrným ročním nájezdem 15 tisíc kilometrů.
Srovnání nákladů na koupi a provoz elektromobilů oproti vozům se spalovacím motorem | ||
---|---|---|
Typ vozu | Celková úspora za 5 let (v eur) | Měsíční úspora (v eur) |
VW e-up! | 780 | 13 |
BMW i3s | 720 | 12 |
VW e-Golf | 6 360 | 106 |
Hyundai Ioniq Elektro | 3 480 | 58 |
Tesla Model 3 | 24 540 | 409 |
Tesla Model S | 5 760 | 96 |
Pozn: VW e-up! byl srovnáván s benzínovým VW up! 1.0 high up!, BMW i3S (120 Ah) s naftovým BMW 218d Active Tourer, VW e-Golf s benzínovým VW Golf 1.5 TSI, Hyundai Ioniq Elektro s benzínovým Hyundai i30 1.4, Tesla Model 3 Long Range AWD s naftovým BMW 335d Gran Turismo Sport Line xDrive Steptronic, Tesla Model S Maximum Range s dieselovým BMW 640d Gran Turismo M Sportpaket xDrive Steptronic.
„Analýza ukazuje, že za současných podmínek financování mohou elektrická vozidla ve všech třídách už nyní držet krok se srovnatelnými vozy se spalovacími motory. Jsou často levnější, pokud se zohlední celkové náklady na pořízení, provoz a údržbu,“ zdůraznila zpráva FÖS.
Infografika: Kde je nejvíce elektromobilů
Dále čtěte:
Investiční manažer se opřel do Muska: Nemá žádnou vizi, Tesla je přeceňovaná
Jsme silnější. Cybertruck od Tesly vyhlásil válku Fordu
Manažer v šoku: k hybridnímu BMW za 1,8 milionu si musel dokoupit kabel. Stejně jezdí na benzín
Elektrický Golf je v Německu levnější než benzínový, zákazníci ho stejně ignorují