Menu Zavřít

Kouzelník ze Zuffenhausenu

22. 6. 2020
Autor: Euro.cz

Hansi Mezgerovi vděčí nejen Porsche, ale i celý motorsport Předminulý víkend se měla odjet letošní čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans.

Jenže stejně jako jiné velké závody byla i ona přesunuta. Padesátileté výročí prvního vítězství v tomto emblematickém klání, kdy motorsport prožíval zlatou éru, si tak Porsche muselo připomenout pouze v komorní atmosféře své stuttgartské základny. Jeden z hlavních strůjců půl století starého zázraku však chyběl.

Devadesátiletý inženýr a konstruktér Hans Mezger (18. listopadu 1929 až 10. června 2020) krátce před ním zemřel.

V továrně v Zuffenhausenu, kde byl více než tři dekády jednou z nejdůležitějších součástí oddělení motorsportu, byl Mezger známý jako ten, kdo stále přemítal a hledal nápady. „Někdy jsme pracovali nonstop - třeba jako v roce 1965, kdy jsme během 24 dnů vyvinuli sporták Ollon-Villars Bergspyder a krátce nato Porsche 910,“ popisoval Hans Mezger. Když vymýšlel motory, nejlíp mu prý bylo až poté, co dorazil domů z práce, manželka usnula a on v tichu počítal a kreslil.

Narodil se jako nejmladší z pěti dětí v malé vesnici Ottmarsheim u Ludwigsburgu, jeho rodiče provozovali venkovský hostinec. Na své první závody vyrazil v roce 1946 na Hockenheimring, kde mezi sebou bojovaly předválečné sporťáky. Jak Mezger vzpomínal později, podařilo se mu tehdy vyfotit vůz Hanse Stucka, jehož syn Hans-Joachim o čtyřicet let později dvakrát vyhrál Le Mans za volantem prototypu Porsche 962.

Do automobilky Hans Mezger nastoupil ihned po absolvování univerzity v roce 1956. Nadřízení brzy pochopili jeho nadšení závodním vývojem, a tak jej přeřadili do oddělení motorsportu. Zkušenosti začal vstřebávat při výrobě motoru 547, který se v roce 1960 stal součástí první formule 1 značky Porsche. Pak se zaměřil na vývoj motorů „boxer“, v nichž se písty pohybují horizontálně proti sobě, které se v 60. letech staly základem globálního úspěchu modelu Porsche 911.

Když jej Ferdinand Piech o pár let později pověřil stvořením závodního prototypu Porsche 917 - od dvanáctiválcového motoru po celé šasi -, začalo Mezgerovo jméno zářit. O to víc, když se v roce 1970 podařilo německé automobilce poprvé vyhrát Le Mans. Až do začátku 90. let stál za většinou motorů, s nimiž Porsche vládlo motorsportu, včetně TAG Turba vyvinutého pro formuli 1 stáje McLaren.

WT100

I přes svůj věk se Mezger účastnil řady akcí a se stále stejným zápalem vyprávěl o době, kdy tvořil dějiny Porsche i motorsportu. Onoho padesátiletého výročí se už ale nedožil.

  • Našli jste v článku chybu?