Podle výkonného ředitele společnosti Patria Finance Petra Kováče nemusí strategické partnerství nutně znamenat kapitálový vstup.
Limitujícím faktorem pro tento proces je nedobrá situace v letecké osobní dopravě. ČSA ale úspěšně procházejí restrukturalizací a mají svoji především strategickou hodnotu. Proto nejsem totální pesimista, podle mne možnost najít partnera reálně existuje, i když není stoprocentní.
E15: Jak vidíte šance, že se tentokrát podaří pro ČSA nalézt strategického partnera?
E15: Měl by to být raději evropský dopravce, či spíše někdo z větší dálky?
Parametrem asi není odkud, ale proč. ČSA se v rámci restrukturalizace profilovaly jako dopravce s výbornou prezencí především v zemích bývalého Sovětského svazu a stále ještě nezanedbatelnou kapacitou v Evropě. Bude záležet především na propojení letových řádů s případným partnerem, které umožní najít toho nejlepšího. Samozřejmě nelze hovořit pouze o letových řádech. Posouzení přínosů v sobě zahrnuje mnohem více položek jako například nákup letadel, řízení provozních nákladů a tak dále.
E15: Byl by vhodný Aeroflot?
Vhodnost či nevhodnost každého z účastníků bude závislá od výše naznačených parametrů, ale také na chuti takovouto transakci realizovat. Aeroflot by mohl být vhodným kandidátem, bezpochyby je možné najít řadu synergií s ČSA. Vidím ale i jiné zajímavé partnery.
E15: V čem by měl být hlavní přínos nového majitele pro ČSA?
Jak už jsem naznačil, napojení a synchronizace s letovým řádem partnera, propojení na dálkové lety, úspory při nákupech a údržbě letadel a úspora provozních nákladů.
E15: Měly by se ČSA snažit o obnovu dálkových linek?
Ano, ale ne samy. Pro tak ekonomicky a manažersky náročnou operaci, jako je obnovení dálkové dopravy, je právě potřeba strategický partner. Budoucnost ČSA vidím jako součást většího celku a strategické propojení. Bez partnera se pro ČSA bude na současném trhu plném problémů obtížně hledat místo.
E15: Přežijí ČSA bez partnera?
To bude velice těžké. Pro vyloučení pochybností ale chci upřesnit, že partnerství by mohlo vzniknout i bez kapitálové účasti. V každém případě by to ale muselo být mnohem těsnější, než je současné členství v leteckých aliancích. Podobný model mají Qantas a Emirates. Kapitálový vstup je vhodnější, ale nikoli jediná varianta partnerství.
E15: Má Letiště Praha šanci stát se díky privatizaci ČSA důležitým evropským uzlem?
Záměrem stávajícího procesu je zajistit i pro Letiště Václava Havla Praha srovnatelnou či lepší pozici mezi ostatními evropskými letišti. Propojenost ČSA a letiště je evidentní a pražské letiště by rozhodně mělo benefitovat z propojení na dálkové linky.
E15: Měl by aeroholding rovněž zkusit prodat i další dcery? Byla by vhodná privatizace letiště Praha?
Teď je aktuální prodej ČSA. Teprve podle výsledku se dá zvažovat další privatizační krok. Vzhledem ke zmíněné provázanosti to má i svoji vnitřní logiku.
Čtěte také:
Partner ČSA? Raději z větší dálky
„Rebel“ Fuksa dostal trafiku: bude řídit privatizaci ČSA
Při prodeji ČSA bude asistovat Česká spořitelna