Scénárista a režisér Pavel Göbl patří k nastupující umělecké generaci nejen ve filmové branži, ale i jako spisovatel (Magnesia litera, dvě nominace na cenu Josefa Škvoreckého). Na jeho nabídku podílet se na připravované pohádce Kovář z Podlesí proto kývli respektovaní umělci jak z Česka, tak ze zahraničí. Projektu se mají účastnit herci Bolek Polívka, Josef Somr nebo Ivana Chýlková, svolení použít motivy ze své hudby poskytl Ian Anderson z britské rockové skupiny Jethro Tull.
Příprava natáčení filmové pohádky má ale svou stinnou stránku: koproducenty a jejich podivné operace s dotacemi a granty, které film získal. V České republice se ztratily téměř tři miliony korun, které poskytly Česká televize a ministerstvo kultury (Euro 5/2011). Problém se teď řeší žalobami mezi dnes už bývalými producenty a do hry vstoupil finanční úřad, který rozhodl, že peníze musejí být vráceny do 31. května. Ani do uzávěrky tohoto vydání týdeníku Euro se tak ovšem nestalo.
Ještě větší problém se mezitím objevil na Slovensku, kde filmaři přišli o 300 tisíc eur, tedy přes sedm milionů korun. Slovenské ministerstvo kultury při prověřování nakládání s dotacemi odhalilo i další podivné operace s účelově poskytnutými subvencemi na tvorbu filmů.
Krytí jiných ztrát?
Klíčovou roli s podivným nakládáním s dotací sehrála společnost slovenského producenta Milana Stráňavy a českého režiséra Jiřího Chlumského – JMB Film & TV Production Bratislava. Zmíněná společnost se loni ujala scénáře filmu, s tím, že má o jeho realizaci zájem. Od doby, co jí na účet přišla dotace ze Slovenské televize, ale zájem spolupodílet se na pohádce opadl. „Milan Stráňava nám sdělil, že výše zmíněnou, čistě pro tento film určenou účelovou dotaci nemůže do projektu Kovář z Podlesí investovat, neboť prostředky z ní potřebuje pokrýt své, jinde vzniklé ztráty,“ tvrdí režisér Pavel Göbl.
Přestože natáčení filmu ještě prakticky nezačalo, společnost JMB Film & TV Production Bratislava dokázala čerpání dotace vyúčtovat. Přišlo se na to při auditech slovenského ministerstva kultury a slovenské televize. „Vyúčtování bylo provedeno především fakturami české firmy Prague Film Production, podepsanými Jiřím Chlumským. Tyto faktury se týkají položek jako rekvizity, kostýmy a jejich ostraha a podobně. A to aniž by kdy v takovém rozsahu došlo k natáčení filmu. Navíc smlouva mezi zmíněnými společnostmi a českým producentem filmu Next Production neexistovala. Společnost JMB neměla právo nakládat se scénářem, což může doložit má zastupující agentura Dilia, takže jde o zjevné zneužití mého díla,“ vysvětluje Göbl.
Podobně problém popisuje producentka Kateřina Špůrová ze společnosti Next Production. „Milan Stráňava uzavřel koprodukční smlouvu se Slovenskou televizí v dubnu 2010, tedy několik měsíců před tím, než jsem se já stala oficiálně producentem. Takže jsme spolu smlouvu uzavřenou zkrátka mít nemohli,“ konstatuje.
Vše je OK
Režisér Jiří Chlumský tvrdí, že s celou záležitostí nemá nic společného. „Proto nemohu na vaše otázky odpovědět. Ve firmě JMB působím pouze formálně. Peníze nejdřív putovaly do naší pražské firmy, aby byly dosažitelné, protože se mělo točit v Praze. Pak jsme je poslali zpátky na Slovensko. Pokud vím, peníze byly složeny u notáře a teď se rozhoduje, jak se s nimi naloží,“ řekl Chlumský týdeníku Euro.
Tvrzení Chlumského, že se ve finanční operaci s dotací neangažoval, ale režisér Göbl popírá. „Fiktivní vyúčtování s jeho podpisy jsem osobně viděl,“ tvrdí Göbl. V podobném duchu se vyjádřil i klíčový slovenský producent Milan Stráňava. Ten na rozdíl od Göbla tvrdí, že má na projekt řádně podepsanou smlouvu. „Osočování ze strany pana Göbla, o tom, že jsme nikdy nemohli nakládat s jeho dílem a že finanční prostředky určené pro jeho projekt byly využity na jiný účel, připisuji jeho nezkušenosti a prostořekosti. Finanční prostředky určené na projekt máme stále na účtě a budou deponovány u notáře, respektive vráceny do televize,“ vysvětluje Stráňava.
Zároveň se snaží hájit renomé své společnosti pošramocené ministerstvem kultury. „V tomto měsíci jsme do televize odeslali přesně v intencích koprodukčních smluv dva celovečerní filmy, z nichž jeden je zařazen do soutěže na karlovarském festivalu, a průběžně odevzdáváme další projekty. Projekt Kovář z Podlesí z nějakého důvodu přináší všem zainteresovaným smůlu a jsem rád, že pro nás končí,“ dodal Stráňava.
Kam se ztratily?
Producenty z JMB Film & TV Productio překvapivě hájí slovenská televize. Ta tvrdí, že dotace určená na film Kovář z Podlesí nebyla vyúčtována. „Nevíme, jak tyto finance právnická osoba použila. Pokusila se je započítat vůči jiným projektům, na kterých s televizí spolupracuje. Suma nebyla vyúčtovaná,“ sdělil týdeníku Euro mluvčí televize Richard Sümeghy.
Jeho slova jsou ale v rozporu s tvrzením slovenského ministerstva kultury, které provádělo kontrolu podezřelé dotační politiky. Dotace byla podle ministerstva vyúčtována, aby společnost doložila, že bylo s penězi naloženo dle jejich jasně definovaného účelu. Tedy na natáčení Kováře z Podlesí. Jenže to je ryzí utopie.
Poté, co ministerstvo kultury na problém veřejně poukázalo, televize 10. července požádala o vrácení dotace. „Momentálně čekáme na stanovisko JMB, kdy dojde k plnění ze strany této společnosti. Situaci budeme samozřejmě řešit, protože současné vedení televize má zájem tento projekt podpořit,“ dodal Sümeghy.
Slovenské ministerstvo kultury při vyšetřování nakládání s dotacemi nicméně odhalilo výrazně vyšší sumu, která nebyla vynaložena v souladu s dobrými mravy. Závěrečný protokol kontrolorů konstatuje, že ve slovenské televizi byla porušena finanční disciplína v celkové výši 3,817 milionu eur. Členové kontrolní skupiny se při prověrkách setkali se skutečnostmi, které rozhodně poukazují na podezření ze spáchání trestných činů dotačního podvodu, zkreslování údajů hospodářské a obchodní evidence, podvodu a porušování povinností při správě cizího majetku. „Ze zákona vyplývá ministerstvu kultury podat trestní oznámení, a to i podá,“ píše se ve zprávě kontrolorů ministra kultury Daniela Krajcera.