Data ve firmě neřiďte a nezpracovávejte je. Když už to náhodou děláte, rozhodně jim nevěřte a řiďte se jen intuicí.
Předpokládejte, že to stejně vidí i všichni kolegové. Pokud data máte a cítíte, že se blíží průšvih, začněte je okázale ignorovat. Ideálně tehdy, pokud to celé vedete. Zní to šíleně? Takto to bohužel v řadě firem i státních institucích stále funguje.
Shodli se na tom přednášející letošního online KMPG Data Festivalu, který zorganizovaly xPort Business Accelerator VŠE a expertní platforma Data & Business a jehož mediálním partnerem byl týdeník Euro.
„Chcete se stát opravdu slavným? Aby si vás veřejnost pamatovala jako toho, kdo to s daty úplně pokazil? Pak se řiďte těmito body a úplně ignorujte data a pravidla datové analytiky,“ uvedl ve své přednášce zakladatel a ředitel odborné platformy Data & Business a xPort VŠE Ota Novotný. „Potenciál dat je obrovský. Bohužel ho ale řada institucí a firem stále ignoruje,“ dodal.
Tento názor sdílí také David Slánský, řídící partner KPMG. „Podle průzkumů KPMG využívá až 59 procent všech výkonných šéfů současnou situaci ke zrychlení digitální transformace změn ve firmě a téměř 77 procent v tom hodlá pokračovat i nadále. Ale bez dat a bez analytiky bude digitalizace vždy jen opakováním stávajícího stavu. Chytrá analytika, stejně jako AI nebo procesní automatizace, patří mezi esenciální technologie nezbytné pro budoucí přežití firem,“ vysvětlil Slánský.
Jen čtvrtina firem (26,8 procenta) podle Slánského zatím zavedla něco, čemu říkáme datová kultura. „Přes 90 procent společností si uvědomuje, že v zavedení umělé inteligence jako prostředku pro chytřejší práci s daty jim brání primárně kulturní a lidské důvody. Lidé jsou největší překážkou pro zavedení data driven kultury.
Není to o technologii. Ten problém je v nás, v našich hlavách, ve způsobu, jakým pracujeme,“ objasnil Slánský.
Podstatu digitální transformace přiblížil Jaroslav Rys, IT Business analytik Škoda Auto, jedné z data driven společností.
„Data plynou z nejrůznějších zdrojů. Z účetnictví, zákaznických dat, z poskytování služeb, z dat o produktech, z výrobních strojů, z legislativních zdrojů, od dodavatelů, ze CRM systémů, takto bych mohl vyjmenovávat dlouho. Na množství dat ale nesejde. Záleží na jejich kvalitě a na způsobu, jímž s daty zacházíme,“ uvedl Rys.
Data driven přístup nastupuje podle Ryse tam, kde už lidský mozek nestačí.
„Vyrábíme auta od roku 1905,“ zdůraznil.
„Co jsme mohli sami jako lidé, jako inženýři vymyslet, už jsme vymysleli. Pokud se chceme vyvíjet dál, musíme pracovat s daty. U optimalizace procesů se bavíme například o tom, jak urychlit ve výrobě vznik auta v rámci jednotek minut. To přináší obrovskou úsporu.“
KPMG Data Festivalu 2020 se ve čtyřech panelech zúčastnilo na 65 řečníků a několik tisíc účastníků na dálku.
Celodenní program bořil mýty kolem dat a nabídl příklady úspěšných i neúspěšných řešení z praxe. Zájemci o problematiku dat tak měli možnost dozvědět se víc o využití dat a jejich propojení s AI, BI, data science či machine learningem.
Datoví analytici na VŠE Na Vysoké škole ekonomické vznikla expertní platforma Data & Business, která si klade za cíl kompletně vzdělávat datové analytiky a zasazuje se o větší míru využití dat při manažerském rozhodování. Vedle nového profesního magisterského „datového“ programu a MBA programu chystá i obor pro profesního datového bakaláře. Pořádají také Data Science & Business Intelligence Academy či kurzy Datového minima pro business. Podnikatelský xPort Business Accelerator VŠE pomáhá inovativním nápadům a datovým startupům. Kolem sebe buduje silnou startupovou komunitu pro studenty, absolventy VŠE i korporace.
Na množství dat nesejde. Záleží na jejich kvalitě a na způsobu, jímž s daty zacházíme.
O autorovi| Jakub Veselý, spolupracovník redakce