Menu Zavřít

Krachující cestovky: co si ohlídat při nákupu dovolené

24. 8. 2009
Autor: profit

Cestovní kanceláře letos proti loňsku očekávají patnácti až dvacetiprocentní propad tržeb. Lidé v době krize své dovolené zkracují a vybírají si levnější destinace.

Autor: Martin Siebert

Po krachu společnosti Tomi Tour navíc cestovní kanceláře čelí nedůvěře klientů. Nejhůře jsou na tom podle odborníků malé společnosti.

Češi se svých zahraničních dovolených nevzdávají ani v době krize. Mění se jen struktura zájezdů. Podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže lidé už tolik necestují do exotických destinací. Zároveň si dovolenou trochu zkracují. Například ti, kteří dříve létali na čtrnáct nocí, letí dnes na dvanáct nebo deset nocí.

Cestovní kanceláře se už po prvních zprávách o blížící se ekonomické krizi na její dopady připravovaly. V roce 2008 prodaly rekordních 2,5 milionu zájezdů za celkem 35 miliard korun. Už na přelomu zimy a jara ale majitelé cestovek tušili, že tato situace se letos nebude opakovat, a začali tomu přizpůsobovat strategii svých firem.

CO SI POHLÍDAT PŘI NÁKUPU ZÁJEZDU
Myslete na rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou – Zatímco cestovní kancelář musí být ze zákona pojištěna proti úpadku, cestovní agentura figuruje pouze jako prostředník mezi klientem a cestovní kanceláří a zákon jí povinné pojištění nenařizuje. Zajímejte se o cestovní kancelář, jejíž zájezd přes cestovní agenturu kupujete. Chtějte vidět certifikát o pojištění – Na tomto certifikátu musí být uvedeno, dokdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna. Toto pojištění je ve většině případů pouze na dobu jednoho roku, proto doporučujeme ohlídat si období platnosti pojištění a termín vaší dovolené. Pokud si nejste jisti pravostí certifikátu, podívejte se na webové stránky příslušné pojišťovny, kde najdete seznam všech pojištěných cestovek. Kopii tohoto certifikátu mají k dispozici také cestovní agentury. Ujistěte se, že cena zájezdu je konečná – Pokud cestovní kancelář či agentura požaduje k ceně zájezdu úhradu jakýchkoliv poplatků, trvejte na zanesení všech těchto částek do smlouvy, a to včetně přesné specifikace. Specifické požadavky zaneste do smlouvy – Vedle standardních náležitostí smlouvy, jako je jasné označení obou smluvních stran, vám také doporučujeme zanést do smlouvy jasnou specifikaci vašich požadavků. To znamená, že pokud například chcete mít pokoj s výhledem na moře, trvejte na zanesení tohoto požadavku do smlouvy.

„Letošní letní sezóna se začala připravovat už v průběhu léta roku 2008, kdy ještě nikdo neměl ani tušení o ekonomické krizi a jejím dopadu na českou ekonomiku a spotřebitelské chování,“ přibližuje mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko. „V tomto období jsme počítali s pokračováním dosavadního růstu, kdy se každým rokem zvyšoval počet klientů o více než patnáct procent. S růstem o více než deset procent kalkulovaly i původní plány pro letošní letní sezónu,“ shrnuje. Na jaře letošního roku v souvislosti s vývojem ekonomické krize podle jeho slov společnost původní plány zredukovala o více než deset procent na současný stav, který počítá s tím, že cestovka letos skončí s výsledky obdobnými jako v roce 2008.

„Rok 2008 byl pro Cestovní kancelář Fischer vůbec nejúspěšnějším rokem v její historii, a tak i dosažení stejných výsledků bude velkým úspěchem ve srovnaní s celkovou situací na trhu, který se propadl o patnáct až dvacet procent,“ konstatuje Plovajko. V loňském roce Fischer utržil 2,7 miliardy korun. Podobné tržby jako loni má oproti plánovanému růstu zatím například i společnost Čedok.

Čtyři padlí letošního léta

Zatímco velké cestovní kanceláře se sto a více zaměstnanci převážně stagnují, menší jsou na tom o poznání hůře. Podle Jaromíra Beránka, analytika společnosti Mag Consulting, některým z nich hrozí až padesátiprocentní propad tržeb oproti loňskému roku. „Především menší cestovní kanceláře snižují počty svých zaměstnanců, a některé dokonce své podnikání ukončují,“ říká Beránek. Malé cestovní kanceláře, které Profit oslovil, se nechtějí k letošnímu vývoji příliš vyjadřovat. Obecně se podle nich v době krize nedá mluvit o odlivu klientů k velkým společnostem, spíše o větším důrazu na kvalitu nabízených služeb. Důležitou roli prý také hraje prověřená historie firmy.

CESTOVNÍ KANCELÁŘE SE 100 A VÍCE ZAMĚSTNANCI
rok počet tržby
2002 7 5,0 mld. Kč
2003 5 5,2 mld. Kč
2004 8 10,9 mld. Kč
2005 6 10,5 mld. Kč
2006 7 12,1 mld. Kč
2007 6 12,9 mld. Kč
2008 8 16,1 mld. Kč
Pramen: Mag Consulting

Letošní léto má mezi cestovními kancelářemi na účtu už čtyři padlé. Zatím poslední zkrachovalou tuzemskou cestovní kanceláří je společnost Relax Max Tours, která vznikla teprve letos v květnu a specializovala se na zájezdy do Maroka. Dne 11. srpna oznámila, že není schopna pokračovat v poskytování služeb. V Maroku měla tou dobou 47 lidí, dalších 56 klientů mělo zájezd koupeno, ale neodletělo.

Začátkem srpna ohlásila úpadek menší cestovní kancelář Cool Travel, která je nyní v insolvenčním řízení. V červnu zkrachovala firma Balkan Travel.

Největší ze zkrachovalých cestovek byla společnost Tomi Tour. Svou činnost ukončila 17. července a v zahraničí nechala 3400 lidí. Dalších téměř patnáct tisíc klientů od ní mělo zakoupené zájezdy. Krach cestovní kanceláře Tomi Tour je také ze zmíněných případů jediný, který podle odborníků do větší míry ovlivňuje současné dění na trhu se zahraničními zájezdy. Přinesl především dvě věci. Zaprvé větší nedůvěru v organizátory zahraničních zájezdů, zadruhé zvýšenou poptávku u „pozůstalých“ velkých cestovních kanceláří.

Opatrnost jistě, ale cena především

Situací na trhu po krachu Tomi Tour se ve své anketě zabývala cestovní kancelář Neckermann. V rámci průzkumu anonymně odpovídalo více než 800 cestovních agentur, které prodávají její zájezdy. Většina z nich jmenovala jako hlavní reakci na krach cestovky „zvýšenou nervozitu“ mezi svými zákazníky. I přesto, že jsou obezřetnější, lidé podle výsledků ankety zájezdy dále nakupují. Mnohem častěji ale jen několik dnů před plánovaným odjezdem na takzvaný last minute. Nevěří už tolik malým cestovním kancelářím a preferují zájezdy renomovaných společností, u nichž mají větší jistotu, že v nejbližší době nezkrachují. Klienti také více zajímá historie jednotlivých společností, jak dlouho jsou na trhu a jestli mají nějaké finanční problémy.

„Po krachu Tomi Tour mají klienti strach a raději volí cestu na vlastní pěst po Česku anebo do Chorvatska či jiné podobné destinace. Pokud si přece jenom zvolí letecký zájezd přes cestovní kancelář, vyberou si tu, která patří mezi větší, je na trhu již dlouho a dá jim pocit bezpečí,“ shrnuje situaci zástupce jedné z oslovených agentur.

I vyšší opatrnost při výběru zájezdu po krachu Tomi Tour má ale podle podnikatelů své hranice. Hon zákazníků za nejnižšími cenami podle nich neskončil. „Klienty ani tak nezajímá, kdo zkrachoval, ale spíše ceny, takže pokud jim dnes nenabídneme čtyřhvězdičkový hotel s all inclusive za deset tisíc korun včetně poplatků, nejsou ochotni to akceptovat,“ říká další z respondentů průzkumu.

Významný nárůst klientů zaznamenala podle svého mluvčího Tomáše Brejchy po krachu Tomi Tour například společnost Čedok. Podobně se vyjádřili i zástupci Eximu a Firo Tour.

Zájezdy nepotřebují sklad

Obrátili-li se klienti po krachu Tomi Tour raději na jednu z velkých cestovních kanceláří, mohli být ale i zklamáni. Výběr letních zájezdů už nemusí odpovídat jejich představám. „Nabídky typu last minute slouží pouze k doprodání posledních volných kapacit. Ty jsou v letošní sezóně velmi omezené. Není naší obchodní politikou nakupovat navíc zájezdy, které by pak byly prodávány v rámci těchto akcí. To je proti principu last minute nabídek,“ vysvětluje Plovajko. V polovině srpna měla podle něj společnost Fischer vyprodáno více než 85 procent kapacit na letní prázdniny, což je číslo srovnatelné s loňským rokem.

Jan Papež vylučuje, že by nedostatek kapacit mohl být v takovéto situaci pro zavedenou cestovní kancelář nevýhodou. „Pravdou je, že klienti, kteří měli zakoupený zájezd u Tomi Tour, se zčásti obrátili na jiné cestovky. To samozřejmě pomohlo těmto kancelářím lépe prodat jejich kapacity. Zájezdy ovšem nejsou zboží, které je nebo není ve skladu, a tak nehrozí, že by bylo vyprodáno,“ říká. Ojediněle se podle něj může stát, že je vyprodán některý let nebo některý hotel, ale cestovní kanceláře nejsou omezeny pouze tím, co si nakoupily a nasmlouvaly před sezónou. „Počet zájezdů mohou zvyšovat i během sezóny, a také tak mnoho kanceláří činí,“ dodává.

bitcoin školení listopad 24

Příští léto bude lepší |HLAVNÍ LÍDŘI NA TRHU**|

Na Českém trhu působí osm velkých cestovních kanceláří se sto a více zaměstnanci. Jedná se o firmy American Express, Čedok, Exim Tours, Firo Tour, Fischer, Invia, Special Tour Prague a Student Agency. V loňském roce utržily tyto kanceláře 16 miliard korun.

V rámci zmíněné ankety společnosti Neckermann odpovídaly cestovní agentury také na otázku, kdy očekávají oživení trhu se zájezdy. Největší část respondentů (41 procent) vidí další vývoj optimisticky a jako dobu oživení uvádí letní sezónu 2010. Necelá třetina respondentů (31 procent) se domnívá, že k oživení dojde v letní sezóně 2011. Pouze zanedbatelné procento agentur vidí situaci pesimisticky a domnívá se, že ke změně k lepšímu dojde až po roce 2011.

  • Našli jste v článku chybu?