DÁLNICE D8 Chybějící úsek dálnice D8 v oblasti Českého středohoří by mohl být dokončen již v roce 2008. Podle plánu, který před několika dny schválilo zastupitelstvo Ústeckého kraje, tam dálnice povede takzvanou povrchovou variantou. Dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem se staví již déle než 15 let.
DÁLNICE D8
Chybějící úsek dálnice D8 v oblasti Českého středohoří by mohl být dokončen již v roce 2008. Podle plánu, který před několika dny schválilo zastupitelstvo Ústeckého kraje, tam dálnice povede takzvanou povrchovou variantou.
Dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem se staví již déle než 15 let. Od roku 2001 lze po dálnici projekt celý úsek z Prahy až do Lovosic. O podobu následující, šestnáct a půl kilometrové části mezi Lovosicemi a Řehlovicemi se však již několik let vedou velké spory. Vede totiž Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří.
Zbývající úseky už jsou opět bez větších problémů: Krátká část dálnice jihozápadně od Ústí nad Labem byla dokončena jako vůbec první z celé D8. V současnosti se staví část od Ústí nad Labem směrem na sever k česko-německé hranici, která by v roce 2006 měla navázat na německou dálnici do Drážďan.
DVĚ VARIANTY
Ve hře o konkrétní trasu Českým středohořím byly v zásadě dvě varianty. Jedna, zvaná povrchová, počítá se dvěma kratšími tunely a jedním mostem. Je levnější (vyjde prý na zhruba 7,5 miliardy korun) i rychlejší - mohla by být hotova v roce 2008. Ekologové oproti tomu prosazují vybudování jednoho dlouhého tunelu s názvem Kubačka. Podle kritiků této varianty by však řešení s dlouhým tunelem stálo jednak až o dvě miliardy korun více, jednak by zpozdilo dokončení úseku pravděpodobně až na rok 2013.
Zastupitelstvo Ústeckého kraje nyní schválilo plán, který dává přednost první, tedy povrchové variantě. Pokud se podaří zabránit další sérii odvolání ze strany zejména ekologických aktivistů, mohlo by se po tomto úseku jezdit již v roce 2008. Podle ústeckého hejtmana Jiřího Šulce jsou obě varianty špatné. Ta schválená však zaručí rychlejší dostavbu dálnice, na kterou netrpělivě čeká celý kraj. „Vyzýváme ekology, aby umožnili ředitelství silnic a dálnic dostavit tento úsek co nejdříve,“ apeluje hejtman.
Zástupce ekologické organizace Děti země Miroslav Patrik říká, že ekologové nyní promyslí další taktiku. „V každém případě se budeme účastnit správních řízení, která kvůli stavbě dálnice ještě probíhají,“ dodává. Děti Země podle jeho slov podaly šest žalob kvůli územnímu řízení pro povrchovou variantu. Většina žalob však zatím končí neúspěšně.
OBCE: HLAVNĚ AŤ UŽ JE HOTOVO
Šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman souhlasí, že varianta s dlouhým tunelem by měla ekologické přínosy. „Ale šlo by jen o nižší hluk a menší vliv na krajinný ráz. Naopak zásahem do krajiny by byly výdechy z tunelu, které odvádějí zplodiny,“ argumentuje. Schválená povrchová varianta je podle něj o zhruba 650 metrů kratší a bez velkých převýšení. „Sníží se tak spotřeba paliva, a tedy i emise. Navíc při jízdě dlouhým tunelem by bylo třeba počítat také s náklady na jeho provoz, s osvětlením a odvětráním,“ dodává.
Pro variantu schválenou krajem je také více starostů i občanů obcí v okolí trasy. Jak vyplývá z průzkumu společnosti Factum Invenio, povrchovou variantu se dvěma kratšími tunely podporuje zhruba 35 procent obyvatel, zatímco variantě s jedním dlouhým tunelem dává přednost 27 procent dotázaných.
Starostové z obcí a měst Ústeckého kraje, které sužuje nadměrná nákladní doprava, posbírali před jednáním krajských zastupitelů zhruba 13,8 tisíce podpisů občanů, požadujících rychlejší variantu dostavby. „Hodláme nadále pokračovat v peticích proti průtahům ve výstavbě dálnice,“ prohlásil předseda Severočeského sdružení obcí Pavel Tošovský.
NIC NENÍ ROZHODNUTO
V současné době je tedy k dokončení dálnice mezi Prahou a Ústím nad Labem výrazně blíže než dosud. I přes rozhodnutí krajských zastupitelů však nejsou vyloučeny další průtahy. Obávají se jich nejen zástupci kraje a obcí, ale i stavitelé z Ředitelství silnic a dálnic.
„Odpůrci mají možnost předkládat různé žaloby a řešit celý spor soudní cestou. V takovém případě nelze úplně přesně určit, kdy bude dálnice dokončena. Budeme se ale snažit držet plánovaného termínu, tedy roku 2008,“ řekl Laušman. Podle Tošovského nikdo nezabrání tomu, aby ti samí lidé, kteří za jedno sdružení slíbili, že už s žalobami přestanou, založili nové sdružení a podávali je dál.
MAPA
mapa: ŘSD