Úprava Baťova kanálu tak, aby co nejvíc vyhovoval turistům na výletních lodích nebo rodinám na hausbótech, bude jedním z klíčových projektů Jihomoravského kraje na podporu turismu. „Kraj hodlá vstoupit do obecně prospěšné společnosti Baťův kanál, která stavební úpravy na kanále koordinuje,“ oznámil radní odpovědný za dopravu Jaroslav Pospíšil.
„Přebíráme tak odpovědnost za to, že se na kanále dokončí potřebné stavby; že se vyčistí některé úseky a postaví chybějící plavební komora,“ uvedl.
Jihomoravský kraj investuje do budování kanálu pravidelně, stejně jako Zlínský kraj.
Baťův kanál, který nechal v roce 1928 postavit průmyslník Tomáš Baťa, vede z Otrokovic ve Zlínském kraji do Rohatce u Hodonína. Kdysi se tudy plavilo uhlí, v 90. letech začali nadšenci zchátralou vodní cestu obnovovat, aby ji mohli užívat turisté.
Peníze se použijí hlavně na dočištění koryta na dolním toku kanálu, nezbytné k tomu, aby Ředitelství vodních cest mohlo v Rohatci vybudovat poslední chybějící plavební komoru. V tomto místě totiž kanál dělí od řeky Moravy jez s převýšením 2,5 metru, a když se plavební komora dobuduje, budou moci lidé na lodích dojet až do deset kilometrů vzdáleného Hodonína. Nyní má vodní cesta přes 50 kilometrů, polovina vede řekou Moravou, polovina uměle vybudovanými kanály.
Podle Pospíšila by se část z pěti milionů korun mohla využít i tak, že by se v létě prodloužila provozní doba zdymadel. „Nejčastěji si turisté stěžují právě na to, že komory nejsou otevřeny dostatečně dlouho,“ řekl Pospíšil.