Živnostenská banka se přejmenuje na UniCredit
Bezmála půl roku trvalo spolku krajanů a přátel České republiky v Itálii, než zaregistroval, že po fúzi Živnostenská banky (ŽB) a HVB Bank zmizí jméno klasické české banky. Skupina UniCredit, jež HVB Bank i ŽB vlastní, se již loni rozhodla používat po fúzi, k niž by mělo dojít na konci třetího čtvrtletí letošního roku, pro sloučenou banku název UniCredit. „Rozhodnutím zdůrazňujeme sílu mateřské značky skupiny UniCredit, která je jednou z předních bank v Evropě,“ zdůvodnil loni v listopadu přejmenování Erich Hampel, jenž zodpovídá za divizi střední a východní Evropy v řídicím výboru skupiny UniCredit.
„Tato zpráva, i když stále doufáme, že mylná, naplňuje smutkem české občany. A to jak v ČR, tak i v zahraničí. ŽB představuje pro nás všechny velmi prestižní a všemi respektovanou instituci s mnohaletou tradicí. Živnostenská banka, založená v roce 1868, byla vlastně první českou národní bankou, pokud chceme brát v úvahu banku s výlučně českým kapitálem,“ napsali italští krajané v dopise adresovaném šéfovi skupiny UniCredit Alessandru Profumovi a šéfovi Živnostenské banky Jiřímu Kunertovi.
„Obáváme se, že tento postup může vytvořit kolem vaší banky atmosféru nevraživosti a nepřátelství; byla by to velká škoda, neboť UniCredit má v ČR velmi dobré jméno,“ pokračuje dopis podepsaný šéfkami spolku - předsedkyní Alexandrou Moravcovou-Ocampovou a místopředsedkyní Evou Martinkovou. V listě dále krajané naléhají, aby UniCredit - podobně jako například v Rumunsku, v Polsku a v Chorvatsku - zachoval i Živnostenské bance její tradiční jméno. Podobný požadavek již před časem vznesli i odboráři ŽB.
„Je mi to líto. Živnostenská banka pro mě symbolizuje dobu vzniku českého průmyslu v časech rakousko-uherského mocnářství, jednu z nejmocnějších institucí první republiky, banku vedoucí tuzexová konta rovnějším mezi rovnými v dobách socialismu, neúspěšnou privatizaci novodobého kapitalismu a nyní i globalizaci,“ zalitoval nedávno v anketě týdeníku EURO jeden z významných tuzemských manažerů. „Zánik značky vždy přináší trochu nostalgie, ale takový je byznys. Na celém světě zanikají mnohem známější brandy a s podstatně delší tradicí - i v bankovnictví. Úspěšné a rostoucí subjekty pohlcují slabší konkurenty,“ komentoval o poznání střízlivěji zánik názvu jeho kolega.
Přestože název Živnostenská banka zřejmě nepředstavuje pro UniCredit hodnotu, kterou by chtěl zachovat a propagovat, jeho cenu si uvědomuje. Podle informací týdeníku EURO odmítl UniCredit několik zájemců z řad mezinárodních finančních skupin, kteří měli zájem jméno Živnostenská banka odkoupit a následně pod ním v ČR operovat. UniCredit plánuje jméno ŽB zachovat pro služby privátního bankovnictví nové sloučené banky, uvádějí zdroje týdeníku EURO.