Menu Zavřít

Kraje letos většinou připlácejí

13. 2. 2006
Autor: Euro.cz

REGIONÁLNÍ PŘEPRAVA Loňský spor mezi Ústeckým krajem a Českými drahami o osobní železniční dopravu se letos zřejmě opakovat nebude. Většina krajů se totiž s drahami i dalšími dopravci dohodla na navýšení dotací.

REGIONÁLNÍ PŘEPRAVA Loňský spor mezi Ústeckým krajem a Českými drahami o osobní železniční dopravu se letos zřejmě opakovat nebude. Většina krajů se totiž s drahami i dalšími dopravci dohodla na navýšení dotací.

Jednání Českých drah (ČD) s kraji a uzavírání příslušných smluv o zajištění regionální obslužnosti dostalo letos ve srovnání s loňským rokem výrazně rychlejší spád. Smlouvy má už devět ze čtrnácti krajů. Ve většině regionech se zvyšuje částka, kterou kraj zaplatí za osobní vlaky.

DAŘÍ SE NALÉZT SHODU

Letos mírně roste rozsah železniční dopravy. Například v Olomouckém kraji se její objem meziročně zvýšil o zhruba sedm procent, dotace však narostla pouze o 0,4 procenta na 280,8 milionu korun.

V Plzeňském kraji je množství železničních spojů stejné jako loni. Krajská dotace se zvýší o 20 milionů na 310 milionů korun. Přidáno dostanou i autobusoví dopravci, a to konkrétně pět milionů korun. Celková dotace na autobusy tak dosáhne 225 milionů korun. Zhruba 90 procent těchto peněz získají ČSAD autobusy Plzeň. Celkově dá Plzeňský kraj letos na dopravní obslužnost, údržbu a opravy silnic přes 1,4 miliardy korun.

Ve srovnání s loňskem ušetří naopak Pardubický kraj, který dá drahám na ztráty z provozu regionální dopravy 258,5 milionu korun, tedy o zhruba jedno procento méně než loni. „Kraj má připraveny i smlouvy s 19 dopravci, kteří zajišťují v kraji autobusovou dopravu. V rozpočtu pro ně má vyhrazeno 189 milionů, což je o 11 milionů korun více než loni,“ říká radní zodpovědný za dopravu Ivo Toman. Mírné snížení dotace ČD je podle něj dáno zrušením několika málo využívaných regionálních spojů.

HLEDÁ SE KONKURENCE

Smlouvu s drahami na zajištění dopravní obslužnosti má podepsánu i Liberecký kraj. Ten ale hodlá regionální železniční tratě do Krkonoš a Jizerských hor co nejdříve otevřít konkurenci. Vedení kraje totiž není spokojeno s úrovní služeb, které na frekventované trati do turistických oblastí nabízejí České dráhy. „Služby neodpovídají požadavkům cestujících na rychlou, spolehlivou a pohodlnou dopravu za rozumnou cenu,“ podotýká náměstek libereckého hejtmana Karel Dolejší. V rámci kraje patří přitom tyto trasy k nejvytíženějším, vlaky po nich denně přepraví kolem 5800 cestujících.

Smlouva kraje s Českými drahami vyprší na konci letošního roku. Už nyní se ale krajští radní rozhodli vypsat veřejnou soutěž na provozovatele regionální železniční dopravy na tratích Smržovka-Josefův Důl, TanvaldŽelezný Brod a Liberec-Tanvald - Harrachov do roku 2011. Dopravu na tratích do Jizerských hor a Krkonoš dotuje Liberecký kraj bezmála 36 miliony korun. Největším problémem jsou podle Dolejšího zejména zastaralé vlaky v průměrném stáří 25 let, které ČD na trať nasazují. Jejich nedostatečný výkon a nespolehlivost podle něj způsobují časté provozní problémy, jež lidi od cestování železnicí odrazují.

ZÁJEM ROZHODNĚ JE

V Libereckém kraji jezdí zatím soukromí dopravci pouze na trati z Liberce směrem na Hrádek nad Nisou a dál do Německa. Vedle Českých drah tam osobní přepravu zajišťují ještě soukromé firmy Connex a Railtrans. Na rozdíl od Českých drah ale od kraje nedostávají žádné dotace, drahám přitom kraj na krytí ztrát a žákovské slevy přispěl loni zhruba 190 miliony korun.

„Rozhodně se chceme o zakázku ucházet, problémem bude ale zřejmě požadavek na modernější soupravy. V Evropě je totiž v současné době jen jediná, která by na trati mohla jezdit a má u nás i homologaci,“ informoval jednatel firmy Railtrans Radan Stift. O regionální tratě mají ovšem zájem i České dráhy, které připravují provoz nových vozidel.

FIN25

V HRADCI SI PŘIPLATÍ Smlouvu o zajištění regionální dopravní obslužnosti v roce 2006 mají v ruce i královéhradečtí krajští zastupitelé. Vyplývá z ní, že rozsah železniční dopravy v tomto kraji se příliš nezmění, její cena ano. „Dohodli jsme se na mírném navýšení částky, kterou kraj drahám poskytne,“ prohlásil hejtman tohoto regionu Pavel Bradík. Královéhradecký kraj drahám uhradí 281 milionů korun. Podle ČD využije v Královéhradeckém kraji vlakové spoje ročně 18 milionů zákazníků, kteří denně ujedou 18 600 kilometrů. Dopravu v Královéhradeckém kraji organizuje krajská společnost Oredo, která spolupracovala na přípravě jízdního řádu platného od poloviny loňského prosince. V kraji se novým jízdním řádem především více rozšířila pravidelná, takzvaná taktová doprava. Vlaky například zpravidla každou hodinu jezdí na tratích z Týniště nad Orlicí do Broumova a z Trutnova do Teplic nad Metují. V rychlíkové dopravě bylo hlavní změnou zrušení rychlíku Primátor z Náchoda do Prahy. STŘEDNÍ ČECHY NA VLACÍCH UŠETŘÍ Zastupitelstvo Středočeského kraje dá letos na zajištění dopravní obslužnosti celkem 568,1 milionu korun autobusovým dopravcům. To je přibližně o 24 milionů více než loni. Zvýší se však také rozsah autobusové dopravy. Pokud jde o železniční dopravu, kraj loni drahám poskytl na úhradu prokazatelné ztráty téměř 775 milionů korun. „I v případě drážní dopravy dojde v roce 2006 k mírnému navýšení rozsahu. Díky úsporným opatřením přitom Středočeský kraj vynaloží na tento rozsah základní dopravní obslužnosti o 15 milionů korun méně než v loňském roce,“ informuje mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka. Hejtmana Petra Bendla těší zejména to, že se nakonec nemusí omezit provoz na žádné ze středočeských tratí. Původně hrozil zánik osobní dopravy hned na několika místech regionu. VYSOČINA A JIŽNÍ ČECHY BEZE ZMĚNY Kraj Vysočina dá letos drahám ze svého rozpočtu 240 milionů korun na úhradu ztrát v osobní dopravě. Částka, která je podobná jako loni, kraji zajistí stejný rozsah regionálních vlakových spojů. Pro letošní rok to znamená 4,3 milionu ujetých kilometrů. Při přípravě smlouvy kraj oslovil všechny městské a obecní úřady; požadavky na vlakové spoje předkládaly i školy nebo firmy. Další z regionů - Jihočeský - zaplatí drahám zhruba 290 milionů korun, tedy stejně jako loni. Počet spojů ani kilometrů se nezmění. Vlaky Českých drah využívá v Jihočeském kraji pravidelně až 438 tisíc lidí (přibližně tři čtvrtiny jeho obyvatel). Kraj je tak jedním z regionů s největší poptávkou po železniční dopravě. Pokud jde o ostatní regiony, jednání o uzavření příslušných smluv ještě probíhají. Podle vyjádření obou stran jsou věcná a spějí k dohodě. DALŠÍ TENDR NA REGIONÁLNÍ TRAŤ Soukromé dopravce chce pustit na železnici i další kraj. Po Karlovarském a Libereckém uvažuje nyní Plzeňský kraj o vypsání soutěže na trať PlzeňDomažlice. Podle radního pro dopravu Miroslava Jaroše se jedná o trať, která přináší kraji největší ztrátu. S částkou 80 milionů korun ročně je to dvojnásobek oproti srovnatelným tratím Plzeň-Beroun nebo Plzeň-Klatovy. Pokud by v soutěži uspěl jiný dopravce než České dráhy, začal by trať PlzeňDomažlice obsluhovat až od platnosti jízdního řádu 2007/2008. MEZI LÁZNĚMI DÁL JEZDÍ ČESKÉ DRÁHY**

Ani po první změně letošního jízdního řádu se nic nezmění na provozovateli regionální železniční trati z Karlových Varů do Mariánských Lázní. A to přesto, že ve výběrovém řízení na dopravce, které vypsal Krajský úřad Karlovarského kraje, zvítězila loni na podzim soukromá společnost Viamont. „V současné době je takzvaná kapacita přidělena Českým drahám až do konce platnosti jízdního řádu, tedy do prosince 2006. A to na základě sdělení zúčastněných stran, že k dohodě dopravců nedošlo,“ uvádí Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty. Původně se totiž měl provozovatel změnit k 24. únoru, pokud by s tím České dráhy souhlasily. Ty ale mají kapacitu na celé období platnosti jízdního řádu a ustupovat nehodlají. Podle některých krajských zastupitelů, kteří si vybrali Viamont, hrozí, že kraj nedá drahám požadované peníze a hrozí tak zhoršení dopravní obslužnosti regionu.

  • Našli jste v článku chybu?