První aplikační konference se zúčastnilo na šest tisíc lidí
V sále pařížského kongresového centra se stmívá. Hlasy utichají, na potemnělé pódium míří kužel světla. Za velkého potlesku na ně po schůdcích rázně vybíhá nevelká mužská postava. Tak začíná první aplikační konference světového softwarového obra, společnosti Oracle. Do francouzské metropole sezvala tato americká firma některé ze svých současných a potenciálních zákazníků, aby na vlastním příkladu ukázala, jak jim její programové vybavení pomůže ulehčit práci a především ušetřit peníze. Zejména však byla konference AppsWorld (aplikační svět) o image společnosti. Miliardový příběh. Pařížskou konferenci zahajuje Sergio Giacolleto, viceprezident firmy pro Evropu, Střední východ a Afriku. Stejně jako všichni další řečníci hovoří v duchu uspořené miliardy dolarů. „Také chcete ušetřit? Kdo by nechtěl. Pojďme si říci, jak s tím začít, začal svůj monolog. Aby Oracle dokázal, že jeho internetové aplikace dokážou klientovi přinést výrazný benefit, otestoval sám na sobě, jak toho docílit. „Používáním vlastního softwaru jsme dokázali během devíti měsíců uspořit více než miliardu dolarů, dodává Giacolleto. Celý svůj provoz nyní firma řídí prostřednictvím internetu. Místo složitého papírového vyřizování obchodní agendy a firemní administrativy je převeden na webové stránky. Tuto změnu týdeníku EURO přiblížil finanční ředitel Oracle Jeff Henley: „Místo papírových formulářů je veškeré úřadování na webu. Tam může jakýkoli uživatel firemního softwaru během pár vteřin vyřídit zakázku, objednat si letenku, požádat svého šéfa o dovolenou nebo vyúčtovat služební cestu. Žádné papíry, pouze počítač a světová síť. Pódium pařížského kongresového centra se postupně mění v kolbiště, na němž se rozvíjí debata, je–li výhodnější pro počítačového uživatele výběr nejlepších programů ve své kategorii, nebo vše v jednom „balíčku . Právě zde se cítí Oracle nejsilnější. Na jaře loňského roku firma představila „E–business suite , což je integrovaný balík s více než sedmdesáti moduly pro provoz v internetovém prostředí. Svého postavení si je společnost vědoma. I na pódiu. Na straně jedné osoby navlečené do triček s nápisy největších konkurenčních firem (IBM, SAP, E2, PeopleSoft a další), které se vzájemně překřikují a přesvědčují o svých kvalitách. Proti nim Ron Wohl a Mark Barrenechea, ředitelé jednotlivých vývojových divizí společnosti, hájící „balík světové softwarové dvojky. Slovní přestřelka o tom, zda zvolit, či nezvolit produkt Oraclu, má jednoznačného vítěze. Není třeba dodávat, která ze stran odešla poražena. Podívaná po americku. Daleko zajímavější a zábavnější představení se ale teprve chystá. Mezi diváky v sále se pohybují zvláštní postavičky. Hrbáč, připomínající Quasimoda, nebo novodobá čarodějnice, která se s mužskou částí obecenstva líbá a na ženy vyplazuje jazyk. Začíná hororová show o implementaci e–businessu, režírovaná marketingovým ředitelem Markem Jarvisem. Na praktickém případě hodlá prezentovat, v jakých oblastech je Oracle lepší než jeho konkurenti. Z obecenstva si vybírá desítku dobrovolníků, kteří budou na pódiu představovat zaměstnance jednotlivých divizí fiktivní společnosti. Rozvíjí se příběh, v němž si zákazník objedná zboží, firma ale není schopna mu ho dodat, protože vázne komunikace mezi odděleními. Mark Jarvis při každém problému volá opravárenskou společnost se zajímavě zvoleným jménem: IBThem. Zubožená firma má starostí stále více a pomoc potřebuje stále častěji. Proč tomu tak je? Jednotlivé programy, které společnost používá, nejsou schopné vzájemně spolupracovat. Happy end je jako z amerického filmu. Firma zakoupí software Oraclu a všechny starosti jsou zažehnány. On. Konečně přichází nejočekávanější chvíle celé konference. O své firmě a světě počítačů hovoří sám Larry Ellison, nejvýše postavená osoba Oraclu a druhý nejbohatší člověk planety. Hodinu před začátkem jeho vystoupení začíná být v okolí přednáškového sálu těsno. Každý ho chce vidět. Chlapíka, který nedokončil ani jednu z vysokých škol, které začal studovat, a přitom v kalifornském Redwood Shores vybudoval druhou největší softwarovou firmu světa. Ti šťastní jsou uvnitř, většina však zůstává bez možnosti vidět Ellisona na vlastní oči. Ten za bouřlivého potlesku přichází na jeviště, usedá na připravenou stoličku a začíná svůj téměř hodinový proslov. „Vyřešit pětaosmdesát procent problémů během tří měsíců je rozhodně lepší než sto procent během tří let. Nemyslíte? pokládá řečnickou otázku publiku. Přednáška se postupně stáčí na produkty Oraclu a podobné výrobky konkurence. Na konec zodpoví několik otázek, přičemž neopomene zdůraznit jedinečnost své firmy, a opět za velkého potlesku odchází. Pro ty, kteří se do sálu nedostali, připravili pořadatelé přímý audiovizuální přenos. Jednak mohli lidé téměř v každé místnosti sledovat řeč Larryho Ellisona v televizi, ale i ti, kteří museli v průběhu proslovu například na toalety, nebyli ochuzeni. A aby náhodou někoho nerušily, byly vypnuty i sušáky na ruce.