Italský obr Tiscali vznikl díky penězům z Prahy
PŘÍLEŽITOST, kterou přináší internet, vycítil italský podnikatel Renato Soru před pěti lety. Když tehdy v České republice zakládal společnost Czech On Line, málokdo tušil, že se na přelomu tisíciletí – ve svých 42 letech – stane šéfem druhé největší firmy, která v Evropě provozuje internetové služby. Po nedávno ohlášené fúzi italské Tiscali s nizozemskou společností World Online se do čela nového kolosu postaví právě italský internetový král.
Zatímco mnozí Pražané neměli před pár lety o skutečných ambicích Renata Soru ani potuchy, zdá se, že rodák z italského ostrova Sardinie měl už tehdy v hlavě vše dobře srovnané. „Je to vizionář a stratég, říkají o něm. Firma Czech On Line, jež je také známa pod značkou svých služeb Video On Line, měla velmi dobrý start. „Zdejší trh není vždy pozadu, míní šéf české pobočky World Online Naveed Gill.
Renato Soru přesto v červenci 1998 prodal Czech On Line investorům z Deutsche Bank Group (DBG) za několik milionů dolarů. Tyto peníze si „vzal s sebou do rodné Sardinie, spojil je s rizikovým kapitálem a založil společnost Tiscali. Ta nejdříve poskytla Sardiňanům lokální telefonní služby a pak – v březnu 1999 – nabídla jako první v Itálii připojení na internet zdarma. Soru opět potvrdil svůj podnikatelský čich.
Následná expanze Tiscali do mnoha evropských zemí jasně ukázala, proč se Soru vzdal nadějně vyhlížejícího projektu v Praze. Pro Sardiňana byl český trh příliš malý, ostatně stejně jako ten italský. „Raději bych se spokojil s jedním procentem akcií ve skutečně velké mezinárodní společnosti, než plně kontroloval italskou, prohlásil podle deníku Financial Times. Díky svým celoevropským aktivitám dnes Soru patří mezi několik nejbohatších Italů. Tiscali, jež se s vervou pustila do akvizic na celém starém kontinentu, poskytuje služby 2,3 milionu zákazníků v Itálii, Francii, Německu, Švýcarsku a Belgii. Po fúzi s World Online to má být 3,5 milionu „aktivních zákazníků.
Renato Soru se zocelil zkušenostmi z prostředí nejdynamičtějších firem evropské Nové ekonomiky. „Je to velice tvrdý vyjednávací partner, říkají o něm ti, kteří s ním mají co do činění. Řada pozorovatelů přirovnává jeho styl jednání spíše k anglosaskému než italskému. Své podřízené v různých zemích chce mít pod přímou kontrolou, jeho způsob řízení nelze označit za příliš demokratický. Na druhé straně má Soru – což potvrzuje i Naveed Gill – pověst lepšího diplomata než američtí manažeři. Zájem o lidi ve firmě mu prý rozhodně není cizí.
Pro Renata Soru není podstatné pouze to, že se stal předním evropským podnikatelem. Možná ještě více je to skutečnost, že toho docílil jako rodák ze Sardinie – tolik podceňovaného ostrova. Sardinie proslula svými stády ovcí a krásnými plážemi, ale nikdo by odtud nikdy neočekával žádný mimořádný ekonomický úspěch. A Renato Soru chce dokázat, že Sardinie je stejně jako celý italský jih schopna srovnat krok se severem. Pomáhá mu v tom víra v internet. Nové technologie nerozlišují mezi severem a jihem.
Povahové vlastnosti, jichž využívá při dobývání evropských trhů, dostal Renato Soru do vínku společně se sardinským původem. Ti, kdo ho znají, prohlašují, že je mimořádně trpělivý, odhodlaný a cílevědomý. A oceňují jeho podnikatelskou etiku. Pokud se s někým na něčem dohodne, vždy to platí – je to věc cti. Stejně náročný je k ostatním.
Soru úzce spolupracuje s univerzitou v sardinském Cagliari. Stopy jeho podpory rozvoji ostrova lze nalézt i jinde. Například v září založil na Sardinii společnost, která se bude zabývat výzkumem lidského genomu.
Hlavní plány však míří jiným směrem. Soru si troufá i na konkurenční souboj s největším evropským provozovatelem internetu – německým T–online. Důležité bude udržet si přízeň investorů. Podobně jako jiné firmy stejného zaměření investuje Tiscali především do budoucnosti. Přesto už dnes je její tržní hodnota vyšší než cena takové tradiční italské firmy, jakou je Fiat. Soru kolem sebe zkrátka šíří důvěru.
Záležet bude i na tom, jak se podaří skloubit styl fúzujících společností – Tiscali a World Online. Zatímco Soru se dosud obklopoval především italskými manažery, řídící tým ve World Online je mezinárodní. Je otázkou, jak si Soru porozumí třeba s mužem číslo dvě, Američanem Jamesem Kinsellou, nebo dalšími manažery z holandské společnosti.
Také Česká republika se vrací do širokého spektra zájmů Renata Soru. V minulém roce koupil 80 procent společnosti ČD–Telekomunikace. Ačkoliv tato firma zatím nijak nepřesvědčila o své akceschopnosti, pro Renata Soru je do budoucna důležitá síť optických kabelů, kterou hodlá společnost vybudovat podél českých železnic. A i když jeho letošní snaha o zpětný nákup Czech On Line nevyšla, jedno je jisté: v Praze od letošního února působí společnost World Online. Český trh sám o sobě nemohl vizím Renata Soru stačit, ale jako součást celoevropského bude i pro něj bezpochyby přitažlivější.