Malý městský vůz Smart je nyní pro Čechy a Moravany o něco dostupnější. DaimlerChrysler rezignoval na někdejší cenu 370 tisíc a nabízí dvoumístný stroj ve verzi City Coupe v akční slevě za 309 000 korun.
Týdeník EURO nejmenší auto nabízené v republice otestoval v průběhu červencových veder. Dva a půl metru dlouhý stroj s benzinovým tříválcem o objemu 599 kubických centimetrů dokáže vyvinout slušných 135 kilometrů v hodině, z nuly na sto kilometrech je za osmnáct sekund. Padesát devět kilogramů těžký motor se chlubí výkonem 42 kilowattů a spotřeba je minimální - při testu jsme nepřekročili pět litrů na sto kilometrů jízdy. Při objemu nádrže 22 litrů tak Smart ujede 400 kilometrů na jedno natankování.
Bezpečnost vyřešili tvůrci smartu vnitřní ocelovou konstrukcí, která tvoří jakési pevné jádro. K tomu jsou připevněny ostatní části karoserie vyrobené z termoplastu. Konstrukce je podle výrobce schopná odolávat i vysokým tlakům, takže by při srážce nemělo dojít k deformaci kabiny. Smarty jsou vybaveny brzdným systémem ABS, ale také speciálním zařízením TRUST, které kontroluje stabilitu vozu v zatáčkách a brání jeho převrhnutí.
Do mikrovozu se překvapivě dobře nastupuje, široké dveře a vysoko umístěná sedačka umožňují lepší přístup než například do Škody Octavia. Interiér potěší oko pěknou ukázkou moderního designu, který trochu připomíná vnitřek hračky. Škoda jen, že se stahování okénka spolujezdce nelze ovládat z pracoviště řidiče. Při testu jsme se museli, ve voze bez klimatizace, natahovat k protějším dveřím přes celou kabinu.
Při rozjezdu může řidiče zvyklé na přímé manuální řazení zaskočit šestistupňový poloautomat. Ten se ovládá ruční pákou bez nutnosti použít spojku. Právě tento poloautomat přináší jeden menší nedostatek – pomalé nástupy rychlostí, kvůli kterým vůz ztrácí v městském provozu cenné setiny sekundy.
Jinak je jízda překvapivě příjemná, a to i na hrubším povrchu. Při jízdě vyšší rychlostí však už řidič nemá tu jistotu, kterou nabízí standardní vozy. Lehký předek autíčka totiž trochu „plave“ po vozovce a ostřejší zatáčky můžou být nebezpečné. Naštěstí elektronický systém hodně řidiči pomáhá.
Sportovní výkony nelze od městského automobilu čekat. V přeplněných ulicích skvěle plní svou funkci, vejde se do každé malé mezery. Jedinou potíží smartu je jeho pro tuzemskou klientelu stále poměrně vysoká cena. Vždyť za 309 tisíc je už slušně vybavená a pětimístná Škoda Fabia.
Smart City Coupe
(testovaná verze)
Motor zážehový tříválec SOHC
Objem 599 cm3
Maximální výkon 42 kW
Převodovka 6stupňová, poloautomatická
Objem zav.prostoru 150/480 litrů
Nejvyšší rychlost 135 km/h
Průměrná spotřeba (ES) 4,8 na 100 km
Cena 309 000 Kč
Plusy
- výborná manévrovatelnost, příjemné parkování
- nízká spotřeba
- povedený interiér
Minusy
- nízká stabilita v zatáčkách a vyšších rychlostech
- pomalé nástupy rychlostí
- pouhá dvě místa v kabině, malý kufr