Menu Zavřít

KRÁLÍCI TO VYDUPALI

17. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Ve šlépějích Slušovic

Na počátku byla snaha získat nějaké „západní marky na to, aby si zemědělský podnik v Trhovém Štěpánově mohl koupit pár zahraničních strojů na polní práce. Před více než deseti lety se tak zrodil nápad pustit se do chovu králíků, které lze na Západě dobře prodat. „Teď už nás živí celý trh s masem, králíci tvoří tak desetinu obratu. Ale nebyla to náhoda, že jsme firmu po nich v anglickém překladu pojmenovali a dosud mají perspektivu, tvrdí ředitel a šéf představenstva akciové společnosti Rabbit Zdeněk Jandejsek. Letošní výnosy už odhaduje celá skupina Rabbit na více než dvě miliardy korun, což bude nárůst o zhruba čtvrtinu oproti loňsku.

Obezřetně s úvěrem.
Králičí maso putuje do zahraničí z 94 procent, největšími odběrateli jsou Německo, Švýcarsko, Belgie, Nizozemsko nebo Itálie. Hovězí jen v menší míře, více se zaměřují na vepřové a drůbež.
„Šéf podniku nemusí být odborník na výrobu určitého zboží, ale musí perfektně rozumět účetnictví, odpovídá ředitel Rabbitu na otázku, proč se tolik masokombinátů v Česku v posledních letech dostalo do úzkých a o mnohé podnikatele se zajímá policie. „O podvodnících v našem oboru se bavit nehodlám. Ale pokud chceme budovat solidní firmu, tak se dá vždy investovat jen tolik, kolik si můžeme dovolit zaplatit. My jsme se drželi zásady, že úvěry nesmějí přesáhnout čtvrtinu našeho ročního obratu, tvrdí Jandejsek.

MM25_AI

Prodejci už nešidí.
Podnikatelský přístup je znát i ve snaze firmy o co největší stabilitu a soběstačnost. Tak se doplňuje třeba králičí a drůbeží produkce: Když jde v sezoně dolů cena králíků, je naopak nejlepší doba na prodej drůbeže, a tržby tak příliš nekolísají.
Postupně firma získala celou škálu podnikatelských činností, od zemědělské prvovýroby přes výkrmny drůbeže po vlastní jatka. „Chci, aby to byl vlastně uzavřený kruh, kde si přitom jednotlivé provozy účtují služby mezi sebou, vysvětluje Jandejsek a hlásí se k inspiraci systémem bývalého Agrokombinátu Slušovice. Konečnou fází jsou vlastní prodejny, jichž má nyní Rabbit přes dvacet, do dvou let jich chce ale už zhruba sto. Nyní jde přes ně třetina produkce firmy, pak to má být polovina. A prodej přes velké obchodní řetězce by neměl přesáhnout přibližně pětinový podíl, aby firmu neohrozil jejich občasný tlak na snížení cen. „Nejdůležitější je, že v našich prodejnách je pouze zboží, které dodáváme my. Dříve totiž prodavači fixlovali. My jsme jim vybavili obchod a platili provoz a oni prodávali cizí zboží výhodněji, na úkor našeho. S tím museli skončit, potvrzuje šéf Rabbitu svoji snahu mít vše pod kontrolou.

  • Našli jste v článku chybu?