Korupce se zřejmě negativně projeví na množství sponzorských peněz
Současná korupční aféra v českém fotbale může znamenat ztrátu 300 až 400 milionů korun. Fotbaloví bossové odhadují, že až o takovou částku se sníží objem sponzorských peněz, které do klubové kopané napumpují rok co rok firmy a podnikatelé. Fakt, že se události posledních týdnů mohou projevit na příjmech klubů, si připouští stále více fotbalových funkcionářů.
Pěstí zatím nedostali.
Klubovým fotbalem v Česku ročně proteče zhruba jeden a čtvrt miliardy korun, až polovina této sumy by mohla pocházet od sponzorů jednotlivých klubů a týmů. Marketingová agentura STES, dceřiná společnost Českomoravského fotbalového svazu (ČMFS), navíc od sponzorů celé ligové soutěže vybere další peníze, MF Dnes uvádí až 250 milionů korun. Plzeňský Prazdroj, který prostřednictvím značky Pilsner Urquell sponzoruje reprezentaci (po pivu Gambrinus se zase jmenuje prvoligová soutěž), dává do fotbalu téměř 60 milionů ročně. O ukončení sponzorství však pivovar neuvažuje. „Fotbal se bude hrát dál a pivo pít také,“ uvedl Jan Kovář, sponzoring manažer Prazdroje v článku MF Dnes.
Šéf agentury STES Jan Kinda přiznává, že současná situace je pro něj a jeho lidi nepříjemná. „Jedeme dál, jako by se nic nedělo, nezaobíráme se tím, ale připouštím, že se s tím denně setkávám. Pomyslnou ekonomickou pěstí jsme zatím nedostali, ale dělá mi to starosti a vrásky na čele,“ řekl Kinda týdeníku EURO. Dodává, že fotbal je v oblasti obecného zájmu českým sportem číslo jedna, proto ho mrzí, že korupční aféra graduje před evropským šampionátem v Portugalsku. „V případě úspěchu reprezentace se mohl fotbal vyšvihnout nahoru co do zájmu i ekonomického úspěchu, ale když se divákům předhodí takovéto nestravitelné sousto, může to mít negativní důsledky, a to i na fungování reprezentace, pokud to zanese nervozitu mezi hráče a realizační tým,“ vysvětluje Kinda.
Sekera za stamiliony.
Spolumajitel a šéf brněnského fotbalového klubu Vlastimil Sehnal odhaduje, že objem sponzorských peněz klesne vinou úplatkářské aféry o dvacet až třicet procent. „Kopanou poškodila celkově, obávám se, že je tím fotbal poznamenán na dalších deset let. Oslovený partner před podpisem sponzorské smlouvy může říci: sorry, dokud se situace nevyčistí, do žádného partnerství nejdu,“ tvrdí Sehnal. Podobnou zkušenost již mají fotbalisté na jihu Čech. Výkonný ředitel českobudějovického klubu Emil Kristek týdeníku EURO řekl, že jeden z předjednaných partnerů nehodlá do uzavření aféry podepsat reklamní smlouvu. „Snažíme se stavět na dlouhodobých vztazích, zejména s lokálními partnery, ale fotbal je do velké míry záležitost image, kterou si někteří podnikatelé a byznysmeni nehodlají v současnosti špinit,“ uvádí. Prezident Sparty Praha Vlastimil Košťál vidí řešení současné situace ve vyčištění problémů a získání zpětné důvěry v klubový fotbal. „Reprezentace není bez fungování klubů dostatečně silná, bez propojení s ligovým fotbalem nemůže dlouhodobě existovat,“ tvrdí. Náznaky či konkrétní kroky sponzorů o stažení se z fotbalu zatím nezaznamenal, ale připouští, že k tomu může dojít. „Nepředpokládám, že by se Spartě sháněly sponzorské peníze hůře než v minulosti, ale v tuto chvíli jsou například pozastaveny dotace přes město. Škody způsobené touto kauzou můžeme dnes odhadovat na 300 až 400 milionů korun,“ uvedl Košťál pro týdeník EURO. Ke stejné cifře ztrát došel ve svých výpočtech i brněnský Sehnal.
Zlaté Rusko.
Korupční aféry ovlivní i trh přestupů fotbalistů, což je v řadě klubů důležitá příjmová položka jejich rozpočtů. Peněz, kterých ve fotbale za poslední měsíce a roky ubývá, prostě bude ještě méně. „Obávám se, že nás čekají horší časy. Vstupem do Evropské unie se změní právní způsob zaměstnávání hráčů, což klubům zvýší mzdové náklady. Bez mezinárodních úspěchů nebude jednoduché dělat zajímavé přestupy, a plnit tak klubové rozpočty,“ tvrdí hráčský agent Pavel Zíka. Když v roce 2000 rozjížděl tuto živnost, bylo 80 procent přestupů jím uskutečněných v rámci české ligy, zbytek připadal na transfery do zahraničí. „Dnes je tento poměr zcela opačný. Naštěstí. Ještě že se nám podařilo otevřít ruský trh,“ dodává Zíka.
Sportovní marketér Tomáš Petera, který vloni zprostředkovával prodej majoritního podílu v Baníku Ostrava a dle informací týdeníku EURO je i jeho současným spolumajitelem, však tvrdí, že korupční aféra se na příjmech klubů výrazně neprojeví. „Bublina, která se vytvořila, je větší než reálná skutečnost a především není zatím nic jasného, nikdo není odsouzený. Je také nutné oddělovat určité jedince od klubů, nebo dokonce jejich majitelů,“ řekl Petera týdeníku EURO. Tvrdí, že marketingové firmy si jsou dobře vědomé, že fotbal je nejmasovějším a nejsledovanějším sportem v Česku. „Neexistuje zde žádný jiný segment sportu, který je tolik na očích, a marketéři počítají jiná čísla, než zda se prodal jeden zápas. I lidé budou chodit na fotbal dál, trvalé následky to mít nebude,“ je přesvědčen Petera.
Jiný manažer pohybující se v českém fotbale však tvrdí: „Pokud se letos hrálo na špičce ´jen' o postup do předkola Ligy mistrů, nedokážu si představit, jak to bude vypadat v příští sezoně.“ Budoucí mistr má totiž podle výpočtů koeficient, na jehož základě fotbalová asociace UEFA nasazuje kluby do soutěže, tak vysoký, že mu zaručuje přímý postup do Ligy mistrů, a tím minimálně zisk 100 milionů korun.
Aféra se ovšem může - a zřejmě bude dále - vyvíjet. Je otázkou, na koho dalšího obvinění z úplatkářství padne. Jeden z fotbalových byznysmenů v této souvislosti týdeníku EURO řekl: „Mohou nás tahat jak králíky z klobouku.“