Film a reklama
Králíci z plakátu
Když blbnout, tak pořádně! A pokud někdo natočí švihlý film, snad ani své dílko nemůže propagovat běžnými „kanály“. To se týká kanadského bijáku Hank a Mike, v němž chlapíci v plyšových kostýmech zajíčků pijí whisky, nadávají, souloží (za 8,5 vteřiny) a jednou za rok roznášejí velikonoční vajíčka. Jak na takový spektákl upozornit? Kromě internetové šuškandy a využití komunitních webů MySpace či Facebook došlo k infiltraci serveru YouTube dotáčkami a spoty (například fiktivní listárna à la Nad dopisy diváků ukončená sdělením „Fuck you!“). Další na řadě byla pouliční bojůvka ve znamení streetartu. I v Česku.
Ušaté hlavy zdobí zdi pražského Anděla nebo Opletalovu ulici. „Asi na deset míst v Praze jsme umístili vyřezané siluety Hanka a Mikea z polystyrenu. Takovou ,guerillu‘ používáme celkem často, prvně u filmu Faunův labyrint,“ řekl týdeníku EURO Jiří Šebesta z distribuční firmy Aerofilms. Snímek, ve kterém si zaječí duo hledá ztracenou práci, sprostě „hláškuje“ a „nastavuje zrcadlo kapitalistické společnosti“, uspěl na MFF v Karlových Varech. „Námi provozovaný prostor a nový klub Aeroport jsme nenásilně oblepili siluetou Hank & Mike. V klubu probíhala i zvláštní party za účasti režiséra a představitele Mikea, který si zahrál jako dýdžej,“ říká Šebesta. V některých kinech nosily uvaděčky dokonce králičí hlavy… Jaké reklamní nástroje nás v kinematografii čekají příště? Těžko říci. Jen doufejme, že to nebude něco na způsob filmem vynalezené „sponzorované sebevraždy“.
Martin Rychlík
Popisek: Streetart, nebo guerilla? Prahu ozdobila reklama na film režiséra Matthiewa Klincka.
Pro dámská zápěstí. Novou kolekci dámských hodinek Ilea švýcarské značky Baume & Mercier tvoří sedm modelů. Liší se od sebe použitými materiály, a to od ušlechtilé oceli až po žluté zlato, některé jsou zdobené diamanty nebo mají perleťový číselník.
Zyrardówský Belvedere
Slyšeli jste někdy o polském městě Zyrardów? To jméno není špatné si zapamatovat. Leží západně od Varšavy, žije v něm přes 40 tisíc obyvatel a již téměř 600 let se v něm vyrábí luxusní vodka s názvem Belvedere. Jemně nasládlá vodka vzniká v Zyrardówě na základě tajného receptu, který zná pouze hlavní lihovarník. Jisté však je, že luxusní lihovinu z ní dělá i čtyřnásobná destilace, kvalitní žito a po století nezměněná ruční výroba. A také cena, která se pohybuje mezi 1200 až 1350 korunami.
Vodík už je na silnici
Evropské výzkumné středisko společnosti Ford v německých Cáchách testuje zatím jediný funkční hybridní automobil na světě, který kombinuje vodíkové palivové články s lithium-ion bateriemi. Model Edge HySeries Drive bude podroben rozsáhlým zkouškám během následujících tří měsíců. Vůz pohánějí palivové články, jejichž energie se při nadbytku ukládá do soustavy li-ion baterií o napětí 336 voltů, přičemž na jedno natankování vodíku urazí auto až 360 kilometrů s nulovými emisemi zplodin. Soustavu baterií je také možné napájet z běžné rozvodné sítě prostřednictvím integrované nabíječky.
Mizející Šanghaj
Neobvyklá výstava je nově otevřena ve Sbírce orientálního umění Národní galerie v Praze na zámku Zbraslav.
Český fotograf Milan Pitlach, který je povoláním architekt, vystavuje své snímky obrazů a znaků na zdech Šanghaje. Pro Šanghaj projektuje již pět let velké stavby a současně dokumentuje, jak před moderní architekturou ustupuje a mizí stará zástavba a čínské nápisy a malby na zdech starých chu-tchungů. Ty Pitlachovi posloužily jako podklad pro nový cyklus barevných fotografií nazvaný Kaligrafie.
Výstava bude přístupná do 23. listopadu.
Popisek:
Milan Pitlach: Kaligrafie 34, Šanghaj, únor 2006