míní obchodník s bezpečnostními dveřmi a zbraněmi Jiří ŠebestaNázev firmy: Jiří Šebesta,J. Š. A., CZIL 2000Forma podnikání: fyzická osoba/s. r.o.
míní obchodník s bezpečnostními dveřmi a zbraněmi Jiří Šebesta
Název firmy: Jiří Šebesta,
J. Š. A., CZIL 2000
Forma podnikání: fyzická osoba/s. r.o. se zahraniční účastí
Datum vzniku: 1992/2000
Předmět podnikání: nákup a prodej zbraní, výbušnin, provádění trhacích prací, ohňostrojových prací a prodej bezpečnostních dveří
Klíčová osobnost: Jiří Šebesta
Cíl společnosti: expandovat v importu i exportu v obou firmách
Jiří Šebesta využil podobně jako jiní podnikatelé příležitostí, které se naskytly po roce 1989. Se zbraněmi začal podnikat proto, že ho zajímaly.
Do roku 1989 pracoval jako mistr v průmyslovém podniku. Po tomto datu se stal zaměstnancem ve firmě, která se zabývala prodejem zbraní. Jak sám říká, možnosti k podnikání už byly, ale jemu chyběly zkušenosti z oboru. Zaměstnanecký poměr mu však nevyhovoval, a tak se po čase osamostatnil a založil si svou vlastní firmu.
J. Š. A. prodává zbraně
Jericho Firma J. Š. A., kterou založil v roce 1992, se nejprve zabývala všeobecným nákupem a prodejem zboží a zprostředkovatelskou činností. V roce 1997 se stal jejím předmětem podnikání převážně prodej a nákup zbraní a střeliva. V edle izraelských zbraní Jericho prodává J. Š. A. i další bezpečnostní doplňky, jako jsou pouzdra na zbraně, ochranné brýle a pod. Od roku 1998 má Šebesta rovněž živnostenské oprávnění na ničení, zneškodňování, nákup a prodej výbušnin a provádění trhacích prací a od roku 2000 oprávnění na provádění ohňostrojových prací.
Problém č. 1: Internet pomohl, banky ne
Jiří Šebesta investuje do reklamy, díky níž si firmy všimne spousta klientů. „Investujete do reklamy, do jména a dva roky zabere, než se jméno a značka dostanou do povědomí lidí,“ tvrdí podnikatel na základě svých zkušeností. Firma inzeruje především na internetu. Návštěvnost jejich internetových stránek se přitom pohybuje kolem padesáti lidí za den. Od bank si Jiří Šebesta nepůjčuje, protože začínající firmě podle jeho zkušeností nikdo nepůjčí, a to navzdory všem inzerátům. Chtěl si půjčit 200 tisíc na konkrétní zakázku, banka požadovala spoustu potvrzení, strávil tam hodně času a bez výsledku.
Problém č. 2: Nasycený trh
Pokud se týká konkurence v tuzemsku, trh se zbraněmi je v České republice obsazený. Firma obchodující s tímto zbožím musí mít stoprocentní podporu výrobce, oba partneři musí najít společnou cestu, mít stejný názor na marketing, ujasněné vztahy, vzájemnou důvěru. „Kdokoli by přišel s novou značkou na trh, nemá šanci. Trh se zbraněmi je nasycen,“ tvrdí Šebesta. Podnikatel proto už ve zbraních nechce dále expandovat, v ostatním zboží, především pak v bezpečnostních dveřích, však ano.
Také CZIL 2000 obchoduje s Izraelem
Jiří Šebesta je rovněž společníkem v s. r.o. CZIL 2000, která se zabývá nákupem a prodejem zboží mezi ČR a Izraelem, zprostředkováním v oblasti obchodu a služeb, realitní činností a zámečnictvím. Tato firma má jako nosný program prodej a instalaci bezpečnostních dveří z Izraele. Zde má Šebesta dva partnery, jeden z nich je z Izraele. Firma CZIL 2000 zastupuje různé české společnosti na izraelském trhu a také naopak izraelské firmy na českém trhu. V tuzemsku původně začala s prodejem izraelských ohřívačů vody, pak rozšířila prodej o bezpečnostní dveře - taktéž izraelské provenience. Nedávno společnost CZIL 2000 podepsala exkluzivní smlouvu o prodeji izraelských bezpečnostních mříží u nás. Zároveň nabízí v Izraeli české speciální spodní prádlo pro extrémně horké počasí značky MOIRA. V Izraeli, který má pouze 6 milionů obyvatel a „všichni se tam znají“, už má CZIL 2000 vybudováno dobré jméno, a tak se dostává k dalším klientům, uvádí Šebesta. Založení CZIL 2000 předcházelo osudové setkání. V roce 2000 totiž potkal podle svých slov ve správný čas správného člověka, který podnikal s bezpečnostními dveřmi v izraelské firmě Superlock, mimo jiné v Polsku.
Problém č. 3: Bezpečnostní dveře potřebuje každý
Ještě před rozjetím prodeje nové komodity, tedy bezpečnostních dveří, si podnikatelé vytvořili marketingovou studii a zjistili mezery na trhu. Například přišli na to, že ani zaběhané podniky vyrábějící bezpečnostní dveře nevyužívají high-tech jako firma Superlock. „Zatímco trh se zbraněmi byl nasycen, na základě analýzy jsme zjistili, že trh s bezpečnostními dveřmi nasycen nebyl. Chyběl tu opravdu kvalitní výrobce,“ říká Šebesta. „Bezpečnostní dveře jsou nyní v našem podnikání číslo jedna,“ popisuje současný stav věcí. Podle něho u nás bezpečnostní dveře potřebuje téměř každý, protože se tu krade a krást bude. Lidé si chtějí zabezpečit majetek, chtějí se i ochránit proti požárům. Je to zboží, které je neustále potřeba - kdykoliv se staví či renovuje. Potřebují je obyčejní lidé, banky, armáda, policie. Podnikání v této oblasti je navíc jednodušší, protože k němu není potřeba žádných speciálních licencí jako k prodeji zbraní. Dveře, které izraelská Superlock vyvíjel v poslední době, jsou dostupné pro všechny lidi, a to i cenově. Podle odhadů Šebesty jsou tyto dveře přibližně o 2000 Kč levnější než konkurenční a přitom kvalitnější.
Aktivní a pasivní bezpečnost
Posun těžiště Šebestovy činnosti od prodeje zbraní k bezpečnostním dveřím se uskutečnil podle jeho názoru také proto, že pasivní ochrana prostřednictvím dveří je důležitější než aktivní ochrana prostřednictvím zbraně. „Když zloděj uvidí kvalitní bezpečnostní dveře a obyčejné dřevěné dveře, tak kam půjde?“ argumentuje a pokračuje: „Bezpečnostními dveřmi se zamezí tomu, aby se člověk musel střetnout se zlodějem. A s aktivní ochranou je ten problém, že pokud se zloděj jen trochu natočí a dostane to do zad, tak máte problémy. Takhle se k vám zloděj vůbec nedostane.“
Závěr
Firma v současné době hledá nové sídlo. Ideální by byly prostory nedaleko Prahy s velkým skladem u objektu, kam se dá jezdit s kamiony či dodávkami. Firma nemá nyní více než 10 zaměstnanců a servisní firmu na montáž. Do budoucna počítá s více zaměstnanci, včetně skladníků. Od vstupu do Evropské unie nečeká Jiří Šebesta ve svém podnikání velké změny. „Pravidla hry už jsou dnes stejná, jako kdybychom tam byli,“ tvrdí. „Už nyní je všechno bez cla, jediné, co se bude lišit mezi jednotlivými zeměmi, je výše DPH,“ říká.
Když je trh v nějaké komoditě nasycen, je dobré rozšířit sortiment obchodovaného zboží.
Uvědomit si na počátku svůj podnikatelský záměr, pokud možno vypracovat marketingovou analýzu a zmapovat trh.
Stanovit si hned na počátku pravidla hry, podmínky s dodavateli a být opatrný. Udělat si s nimi dohodu, marketingový plán, všechno si předem rozmyslet.
Některé druhy zboží, například zbraně či bezpečnostní zařízení, lze velmi účinně nabízet na internetu.
Zastupuje-li firma v tuzemsku zahraniční podniky, lze dobrých kontaktů využít i k zastupování domácích společností v cizině.
Trefíte-li zloděje do zad, vznikne vám těžký problém. Lepší je, když se k vám do domu vůbec nedostane. * Obchodník se zbraněmi Jiří Šebesta (vlevo) se zákazníkem.
FOTO: ARCHIV