Menu Zavřít

Křeče před smrtí?

8. 4. 2005
Autor: Euro.cz

MG Rover

PRAHA (tpk) - Číňané zatím v Evropě osobní vozy vyrábět nebudou. Aspoň ne v Británii. Téměř půlroční námluvy skupiny Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) s automobilkou MG Rover o společném podniku skončily neúspěchem a situace britského výrobce je kritická. Minulý čtvrtek se v továrně v Longbridgi zastavila dokonce produkce, neboť někteří dodavatelé přerušili přísun dílů.
Koncern SAIC měl získat 70 procent společného podniku a v továrnách v Číně a v Británii vznikat přes milion automobilů ročně. Již dříve Číňané zaplatili Roveru 67 milionů liber za přístup k technologiím a příliv dalších 133 milionů závisel na podpisu smlouvy. Kvůli zadluženosti Roveru však požadovali od britské vlády finanční záruku v podobě 100milionového překlenovacího úvěru, který by pomohl automobilce přežít po další dva roky. Vláda však nabídla zajištění pouze na rok a omezenou sumu.
Britská automobilka se stoletou tradicí vykázala za rok 2003 ztrátu před zdaněním ve výši 77 milionů liber. Z potíží se nevyhrabala ani za pomoci BMW v devadesátých letech, ani s přispěním holdingu Phoenix, který ji v roce 2000 od německého koncernu odkoupil za deset liber. Spolupráce s Číňany byla patrně její poslední nadějí. „Pokud britská vláda neposkytne překlenovací úvěr, bude následovat tragický konec Longbridge,“ prohlásil Peter Beale z vedení Phoenix Venture Holdings, vlastníka Roveru. Krach automobilky by znamenal propuštění jejích šesti tisíc zaměstnanců a krutě by zasáhl i tisíce pracovníků u dodavatelů. Britská ministryně průmyslu a obchodu Patricia Hewittová již uvedla, že vláda přichystala pro dodavatele pomoc ve výši 40 milionů liber, aby „si mohli najít nové zakázky a zajistit budoucnost“. Co však bude se samotnou automobilkou nesdělila.
Nakonec tak došlo na nejhorší. „Nekoupil bych to ani za libru a nerozumím tomu, proč se o Rover Číňané zajímají. Je to ztrátový byznys,“ tvrdil minulý týden pro agenturu Reuters Jon Moulton, partner venture kapitálové společnosti Alchemy Partners, která před pěti lety o investici do Roveru přemýšlela. Bohužel pro britský automobilový průmysl ho Číňané vyslyšeli.

  • Našli jste v článku chybu?