Menu Zavřít

Křetínského CMI kupuje za 1,8 miliardy balík rádií včetně Evropy 2

17. 4. 2018
Autor: Robert Zlatohlávek, MF

Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní a řídí miliardář Daniel Křetínský, kupuje od Lagardére rozhlasové stanice v Česku, Polsku, na Slovensku a v Rumunsku. K těm patří třeba Frekvence 1 a Evropa 2. Prodejní cena činí 73 milionů eur (zhruba 1,8 miliardy korun). Podle analytiků souvisí Křetínského expanze s érou levných peněz, vzhledem k jeho majetku není koupě stanic příliš rozsáhlá, uvedli.

Na podmínkách prodeje rozhlasových stanic se CMI dohodla s Lagardére Group. Pro uzavření transakce je podle Častvaje potřebný souhlas regulačních orgánů v dotyčných zemích. Lagardére podle agentury Reuters oznámila, že prodej je součástí širší strategie zeštíhlení skupiny.

Společnosti provozující rozhlasové stanice, které jsou předmětem transakce, vykázaly loni konsolidované tržby přibližně 56 milionů eur (1,4 miliardy korun), uvedl člen představenstva CMI Daniel Častvaj. V Česku do nadnárodní sítě Lagardére Group patří mediální skupina Lagardere Active ČR. Provozuje pět českých rozhlasových stanic, jednu slovenskou stanici a mediální zastupitelství Regie Radio Music. Z českých rozhlasových stanic vedle Evropy 2 a Frekvence 1 pod Lagardére spadá Rádio Bonton, Dance Radio a stanice Zet.

CMI prostřednictvím svých dceřiných společnosti Czech News Center (CNC) a CN Invest dosud působila zejména v oblasti tisku. Vydává čtyři deníky, mezi nimi Blesk, Sport a Aha!, desítky časopisů, například týdeník Reflex nebo Svět motorů, a také webové tituly. Společnost také vlastní dvě tiskárny a je lídrem ve vydávání knih a distribuce tisku.

Velká posila

Pro CNC je dnešní transakce podle mediálního experta Jana Potůčka velká posila. „Očekávám hodně synergií mezi bulvárními deníky Blesk, Aha! a rádii Evropa 2 a Frekvence 1. Průniků může být více, navíc se nabízí crossmediální propagace, například Reflexu ve vysílání Evropy 2,“ řekl.

František Bostl z poradenské společnosti Starteepo připomněl, že nákup českých medií českými miliardáři pokračuje. I přes obrovské transakční sumy však jde o relativně nízké investice v porovnáni s hlavními aktivitami těchto lidí. U Křetínskeho jde především o Evropský průmyslový holding (EPH), jehož hodnota se odhaduje na nižší stovky miliard korun. Akvizice médií v jednotkách miliard proto nejsou nic šokujícího - z pohledu svobody a objektivnosti českých médii je to však úplně něco jiného, upozornil Bostl.

Křetínský vedle EPH prostřednictvím CMI drží rovněž podíly (spolu s PPF, Tkáčem a investiční skupinou Rockawya Capital) v e-commerzovém gigantu Mall Group, který působí v sedmi zemích. Skupina Mall Group chce koncem roku spustit v České republice vlastní internetovou televizi. Miliardář je také spoluvlastníkem firmy EP Industries a spolumajitelem fotbalového klubu AC Sparta Praha.

MM25_AI

Lagardère Group provozuje 26 rozhlasových stanic a 17 televizí
Společnost Lagardère Group je nadnárodní mediální konglomerát sídlící v Paříži.
Společnost působí ve 40 zemích světa a její činnost je rozdělena do čtyř hlavních divizí: vydavatelská (Lagardère Publishing, součástí je jedno z největších vydavatelství Hachette Livre), Lagardère Travel Retail provozuje převážně obchody na letištích a nádražích (například Relay), do Lagardère Active patří celá řada novin, časopisů a rozhlasových či televizních stanic a Lagardère Sports and Entertainment podniká v oblasti sportu a zábavního průmyslu.
Společnost byla založena v roce 1992 jako Matra, Hachette & Lagardère. Tehdejší šéf Matry (zbraně, doprava, telekomunikace) Jean-Luc Lagardère, jeden z nejvýznamnějších francouzských podnikatelů, který dal koncernu jméno a který se podílel na rekonstrukci evropského zbrojního průmyslu, tehdy svou firmu sloučil s francouzskou nakladatelskou skupinou Hachette a vznikl tak současný konglomerát. Jeho historie však sahá až do roku 1826, kdy si Louis Hachette pořídil první obchod s knihami.
Společnost byla založena v roce 1992 jako Matra, Hachette & Lagardère. Tehdejší šéf Matry (zbraně, doprava, telekomunikace) Jean-Luc Lagardère, jeden z nejvýznamnějších francouzských podnikatelů, který dal koncernu jméno a který se podílel na rekonstrukci evropského zbrojního průmyslu, tehdy svou firmu sloučil s francouzskou nakladatelskou skupinou Hachette a vznikl tak současný konglomerát. Jeho historie však sahá až do roku 1826, kdy si Louis Hachette pořídil první obchod s knihami.
Do Lagardère Active patří francouzské „prémiové“ značky jako Elle, Paris Match, Europe 1, Gulli a Doctissimo. Po celém světě provozuje 26 rozhlasových stanic a 17 televizních kanálů.
Mediální skupina Lagardere Active ČR patřící do koncernu je jedním z nejvýznamnějších hráčů na českém rozhlasovém trhu. Provozuje pět českých rozhlasových stanic, například Evropu 2 a Frekvenci 1, jednu slovenskou stanici a také mediální zastupitelství Regie Radio Music (RRM). RRM od roku 2015 spoluvlastní obchodní síť Radiohouse. Spoluzakladatelem skupiny Lagardere Active ČR je současný prezident firmy Michel Fleischmann. Skupina vznikla v roce 1991, kdy spustila první ze svých rádií Evropu 2.
Tržby Lagardère Group činily v roce 2016 7,4 miliardy eur oproti 7,1 miliardy eur v předchozím roce, zisk 175 milionů eur oproti 74 milionům v roce 2015.
Prodej rozhlasových stanic společnosti Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní a řídí miliardář Daniel Křetínský, je součástí reorganizace a zeštíhlení Lagardère Active, které letos v březnu vyhlásil Arnaud Lagardère. Šéf koncernu se již v uplynulých letech zbavil několika časopisů a médií.

Dále čtěte:

Křetínského EPIF loni zvýšil provozní zisk o 8 procent na 40 miliard

Křetínského EP Energy stoupl provozní zisk o necelou třetinu na téměř 10 miliard

Křetínského impérium dál roste. Za miliardy kupuje plynové zásobníky v Bavorsku

 Detail podzemního zásobniku RWE


  • Našli jste v článku chybu?