„Nelíbí se vám to? Tak si zajeďte na Slovensko, to teprve uvidíte!“ Tahle hláška je často ke slyšení v českých koženkových kupé a Bratislava se proti ní rozhodla bojovat. Aby si Železničná spoločnosť Slovensko vyzkoušela, jak vypadá cestování vlakem ve 21. století, půjčila si z Česka moderní německou lokomotivu Vectron 130, jíž nádražáci přezdívají Větroň.
Červenobílé rychlíkové vagony z Bratislavy do Košic tak teď tahá mašina s logem společnosti LokoTrain, jejíž většinu vlastní EP Cargo patřící do skupiny EPH miliardáře Daniela Křetínského. Ten se k provozu své lokomotivy pod Tatrami nechce příliš vyjadřovat. Je to prý věc Ostravské dopravní společnosti (ODOS), která pronajatý vectron Slovákům jako třetí straně půjčila. „Mají k tomu náš souhlas,“ přesměrovává Daniel Častvaj, mluvčí EPH, dotazy do Ostravy.
Vlaky bez strojvůdců? Česká firma AŽD ví, jak na to
ODOS německou mašinu Slovákům na tři měsíce poskytla proto, aby si ověřili, jak fungují moderní dvousystémové lokomotivy u rychlíků včetně podhorských úseků s dlouhým stoupáním. Podle Romana Šragy, generálního ředitele ostravského dopravce, Bratislava nic nehradí, na oplátku do Ostravy na čtvrt roku pošle svou starší lokomotivu řady 363 přezdívanou Eso.
Přítomnost Křetínského Větroně na Slovensku je dobrou reklamou pro EPH, který neustále posiluje svou pozici v tamější energetice.
Čtěte také: