Menu Zavřít

Křídlo na Boeing 777X se peče v troubě velké jako celý trup Boeingu 737

20. 5. 2016
Autor: Boeing

Vylepšené křídlo z uhlíkového kompozitu patří k hlavním přednostem nové generace Boeingu 777. Firma kvůli němu vybudovala v Everettu novou továrnu za miliardu dolarů.

Jen čtrnáct měsíců od začátku stavebních prací otevírá Boeing ve svém domovském Everettu novou továrnu na výrobu kompozitových křídel pro model Boeing 777X. Společnost do výstavby investovala přibližně miliardu dolarů (v přepočtu 24 miliard Kč).

Nová výrobní hala je 381 metrů dlouhá, 291 metrů široká a 34 metrů vysoká. Výměra vychází na 111 tisíc metrů čtverečních, což při přepočtu na standardní mediální jednotku plochy činí přibližně 117 fotbalových hřišť. Důležitým prvkem továrny je obří válcový autokláv – jakási přetlaková pec, v níž díly z uhlíkového kompozitu procházejí opakovanými cykly ohřívání a chlazení, čímž „karbon“ (polymer vyztužený uhlíkovými vlákny) získává svoji neobyčejnou pevnost. V autoklávech se většinou vyrábějí díly pro sportovní auta nebo pro menší letadla, tento má však délku 37 a průměr 8,5 m. Pro lepší představu si tentokrát pomůžeme nefotbalovým příměrem: trup třeba takového Boeingu 737 měří 3,76 metrů v průměru a jeho délka začíná na 31 metrech (liší se podle verze).

Křídlo Boeingu 777X tvoří čtyři základní kompozitové díly, jejichž montáž bude probíhat ve vedlejší budově. Se sklopenými koncovkami dosahuje letoun rozpětí 64,8 m a polovina křídla (správně se používá jednotné číslo, letadlo nemá křídla, ale křídlo) měří na délku bezmála 34 metrů.

Boeing má již s uhlíkovým kompozitem zkušenosti. Získal je při návrhu a výrobě revolučního modelu 787 „Dreamliner“. Na rozdíl od něj si ale 777X zachová hliníkový trup. Přesto bude mít až o dvacet procent nižší spotřebu a větší přepravní kapacitu než dosavadní Boeing 777-300ER, ze kterého nová generace vychází. Vedle vylepšených motorů GE9X na tom má hlavní zásluhu právě nové křídlo s výrazně nižší hmotností a dokonalejšími aerodynamickými vlastnostmi. Jeho specialitou budou sklopné koncovky, které stroji umožní pohyb po pojížděcích drahách běžných rozměrů. Za letu činí rozpětí 71,8 m.

Airbus A350 vs. Boeing 777X
A350-1000 777-9
Max. kapacita 440 cestujících 425 cestujících
Délka 73,8 m 76,7 m
Rozpětí 64,75 m 71,8 m
Šířka kabiny 5,61 m 5,97 m
Max. vzletová hmotnost 308 t 351,5 t
Dolet 14 800 km 14 075 km
Dostup 13 100 m 13 140 m
Motory 2x Rolls-Royce Trent XWB 2x General Electric GE9X
Tah 2x 432 kN 2x 470 kN

První Boeing 777X by měl opustit výrobní halu v roce 2018, uvedení do provozu je naplánováno na rok 2020. Boeing zatím eviduje 306 objednávek, z toho bezmála polovinu (150 kusů) od společnosti Emirates. Druhým velkým odběratelem jsou Qatar Airways (50 ks), následované společnostmi Cathay Pacific (21), Lufthansa, ANA (po 20 kusech) a Etihad (17 kusů). Nejpřímějším soupeřem nového letounu bude Airbus A350 XWB, který rovněž těží z uhlíkové konstrukce.

Ceníková cena 777X činí 371 milionů dolarů (9 mld. Kč) za variantu 777-8, respektive 400 milionů dolarů (9,7 mld. Kč) za prodloužený 777-9. Je ale běžné, že za včasné nebo velké objednávky se na dopravní letadla poskytují slevy až v desítkách procent.


Čtěte dále:

CIF24

Obrazem: létající kolos z Ukrajiny přistál v Praze

Obří Airbus A380 létá od května i do Prahy

  • Našli jste v článku chybu?