Kvůli problémům v ruském regionu vyrazili čeští vývozci horečnatě hledat nové země pro obchod
Na pokles obchodů v postsovětském regionu zareagovali čeští vývozci tím nejlepším možným způsobem. Vyrazili do světa hledat nová odbytiště, a i proto v posledních měsících rapidně vzrostl zájem o služby vládní proexportní agentury CzechTrade, říká její generální ředitel Radomil Doležal. Agentura otevřela ve světě osm nových kanceláří a letos chce podporu vývozu dál rozšířit.
* Jaký je výhled českého vývozu ve stínu války na Ukrajině?
V CzechTradu pozorujeme pozitivní trend – zejména v posledním kvartále loňského roku obrovsky vzrostl zájem exportérů o naše služby. Znamená to, že čeští vývozci na nic nečekají a vyrazili do světa hledat místo postsovětského regionu nová odbytiště. Loni jsme pomohli realizovat zakázky skoro za šest miliard korun, což je téměř dvojnásobek oproti běžnému objemu v předešlých letech. Počet odpracovaných hodin našich zahraničních kanceláří na zakázkách také vzrostl, a to o 18 procent. Pokud tenhle trend vydrží, je to výborná zpráva.
* Zaznamenali jste pád obchodů v Rusku?
Pokud budu mluvit za naše tři zahraniční kanceláře v Moskvě, Jekatěrinburgu a v Petrohradě, jsou kupodivu ještě víc vytíženy, než byly před začátkem obchodních sankcí. Situace se totiž mění každý den a české firmy, které už z dřívějška mají v Rusku byznys, se neustále dotazují na nejnovější vývoj. Musím také upozornit na to, že loni byly zatím faktické obchodní sankce ve skutečnosti relativně malé. České firmy hodlají na ruském trhu rozhodně udržet své pozice a povědomí o svých značkách.
* CzechTrade má teď už na 45 kanceláří v zahraničí, protože loni jste otevřeli osm nových zastoupení. Na které trhy hodně sázíte?
Hned v prvních týdnech se velice rychle rozjel zájem o služby naší nové kanceláře v Kolumbii. Hodně si slibujeme také například od Thajska, Indonésie nebo od už třetí kanceláře v Číně – po Šanghaji a Chengdu jsme loni zprovoznili zastoupení také v hlavním městě Pekingu.
* Budete naopak některé kanceláře kvůli malému zájmu vývozců zavírat?
Testovali jsme souběžný provoz dvou kanceláří v Turecku – v Istanbulu a v Ankaře. Ukazuje se ale, že většina obchodů jde spíš přes Istanbul, takže možná posílíme tamější kancelář, a naopak uzavřeme Ankaru. Jaký je aktuální zájem českých vývozců o jednotlivé trhy, to brzy ukáže takzvaný Meeting Point, který pořádáme už 17. února v pražském hotelu Don Giovanni. Je to pravidelná akce, kde se jednou za půl roku do Česka sjedou všichni vedoucí našich kanceláří, aby se s nimi mohli čeští podnikatelé setkat osobně přímo tady.
* Nakolik jsou služby agentury finančně dostupné i pro menší firmy?
Mnoho základních služeb je zcela zdarma. Na rozsáhlejší podporu při obchodech v zahraničí připlácí klient jen částečně, záleží na typu služby. Obecně lze říct, že na zhruba 250 milionů korun, což je přibližně roční rozpočet agentury, jde z poplatků klientů jen asi 15 procent, zbylých 85 procent dotuje stát. Takže ta patnáctiprocentní spoluúčast je jen jakýmsi regulačním poplatkem, aby síť kanceláří nezahlcovaly nesmyslné nebo zbytečné úkoly.
* Jaké má CzechTrade plány letos?
Budeme hledat další země pro rozšíření sítě, osobně například vidím jako velmi slibný Írán. Také chceme najít formu, jak se víc přiblížit exportérům do českých regionů. Hodláme také v médiích víc informovat o úspěších českých vývozců, a to nejen formou nějakých suchých statistik, ale hlavně prostřednictvím konkrétních příběhů, které jsou mnohdy fantastické. České firmy se zatím někdy bojí o svých úspěších mluvit. Možná je to nějaký strach z konkurence nebo z toho, že to bude považováno za chlubení.
* Jaké exportní případy zaujaly v poslední době vás osobně?
Je jich mnoho, ale namátkou mohu zmínit třeba firmu AG plus, která vyrábí luxusní knoflíky a dokázala skoro úplně ovládnout tento segment trhu v Itálii! Tedy v zemi, která je v designu a v módě naprostá špička. Nebo je obdivuhodná aktivita výrobního družstva Kovobel, které vyrábí přepravní kontejnery a prodává je už od Jižní Afriky až po Spojené státy. No a sotva jsme loni otevřeli kancelář v Kolumbii, okamžitě ji zástupce firmy oslovil. Takový přístup se mi líbí – nevadí, že jde o malou firmu od Domažlic, má sebevědomí a nebojí se jít do světa. To když si pak přečtou další vývozci, může je to inspirovat. A jde i o to, aby začala úspěchy vývozu vidět i širší veřejnost. Export pravidelně zachraňuje naši ekonomiku a měli bychom ho začít ve společnosti vnímat jako naprosto prioritní národní zájem.
O autorovi| Tomáš Stingl, stingl@mf.cz