Menu Zavřít

Krize jako sebenaplňující proroctví

23. 10. 2008
Autor: Euro.cz

Noviny mohou samy ovlivnit a zhoršit ekonomickou situaci.

Znáte ten pocit, kdy se vrátíte z dovolené a zdá se vám, že nic nového se ve vašem okolí či v politice nestalo?

Čtrnáct dní jsem byl úplně oddělen od okolního světa, bez přístupu na internet. První, co jsem po svém návratu do Česka viděl, byly stánky s novinami přeplněnými bombastickými titulky jako Wall Street se zhroutil a Panika na burzách. Když jsem zapnul počítač, v ekonomické rubrice na iDnesu bylo celkem jedenáct článků. Deset z nich se týkalo špatné ekonomické situace a toho, jak se šíří i do Evropy. Pomyslel jsem si, že celý svět se zbláznil, že ho musela zachvátit panika. Copak se v ekonomice neděje nic jiného?

Přemýšlím, jak mohou takové senzační novinové titulky ovlivnit naši ekonomiku, která je v zásadě zdravá. Jak se tahle situace projeví v našem rozhodování o investicích? Naše rozhodování totiž nikdy není čistě racionální. Je vždy ovlivněno naším emočním stavem. Vznikne-li v našich myslích představa, že ekonomika jde do háje, tak ekonomika do háje půjde. Je to sebenaplňující proroctví.

Podnikatel rozhodující se o investici si nyní, kdy se o ničem jiném nepíše, nechá dvakrát projít hlavou, jestli má něco koupit. Takhle to funguje: malá semínka pochyb jsou zaseta do našich myslí a bohužel mohou vzklíčit.

A tato rozhodnutí nakonec ovlivní celý trh. Ačkoliv je stav naší ekonomiky v zásadě dobrý, noviny tímto způsobem mohou ovlivnit a zhoršit ekonomickou situaci. Je to multiplikační efekt, který si nakonec podmaní i ty největší optimisty. Dnes se to děje rychleji než kdy předtím. V době krize ve třicátých letech minulého století se prezident Roosevelt ve svém projevu proslavil tvrzením, že ta nejhorší věc, které se musíme bát, je strach sám.

bitcoin_skoleni

Odborníci komentují příznivě se vyvíjející situaci na světových trzích. Noviny však varují: není důvod k žádnému optimismu. Média by spíše měla šířit důvěru, a nikoli negativní sdělení. I když se noviny shodovaly v tom, že nás krize příliš nezasáhne, bylo to vždy uvedeno jen tak mimochodem na konci článku. Titulky ovšem vypadaly hrůzostrašně.

Média by ve svém okolí neměla hledat jen špatné zprávy, ale i ty příznivé, neboť celou situaci mohou ještě zhoršit, urychlit a přispět k šíření všeobecné paniky. Tendenční titulky v novinách ovlivňují nákupní rozhodováni negativním směrem a celkový stav tak ještě zhoršují.

  • Našli jste v článku chybu?