Menu Zavřít

Krize je příležitost

5. 3. 2009
Autor: Euro.cz

Prodejní plocha bauMaxu v příštích pěti letech naroste v Česku o 40 procent, ...

Celý podtitul:
Prodejní plocha bauMaxu v příštích pěti letech naroste v Česku o 40 procent, říká šéf společnosti

V listopadu otevřela rakouská společnost bauMax v Letňanech svou třetí pražskou prodejnu o ploše více než dvanáct tisíc metrů čtverečních, která se tak zařadila k největším hobby marketům v hlavním městě. „Naše pozice v Praze byla oproti zbytku republiky poddimenzovaná. BauMax byl totiž vůbec prvním zahraničním řetězcem, který českým spotřebitelům nabídl zboží pro kutily. Naše současná nabídka ve dvou pražských prodejnách ale již neodpovídala standardu, který máme v jiných městech. Obchod v Letňanech je tak prvním krokem k rozšíření naší přítomnosti v hlavním městě,“ řekl týdeníku EURO ředitel společnosti bauMax pro Česko a Slovensko Jiří Šulc.

EURO: V Praze mají po několika prodejnách všichni konkurenti bauMaxu, jako je OBI, Hornbach či Bauhaus. Vidíte zde přesto prostor pro další expanzi? ŠULC: Prodejní plochy hobby marketů na jednoho obyvatele v Praze dosahují oproti západní Evropě stále asi jen třetinové výše. Potenciál dalšího růstu je tedy zřejmý. Proto chceme v následujících čtyřech letech otevřít dvě další prodejny velikostně srovnatelné s tou v Letňanech, které nahradí stávající obchody. Přitom si musíme uvědomit, jakým vývojem odvětví Do It Yourself (DIY, udělej si sám – pozn. red.) za posledních patnáct let prošlo. To dobře vidíte, podíváte-li se na příklad bauMaxu. Naše první prodejna v Česku otevřená v roce 1991 v holešovické tržnici měla velikost 2500 metrů čtverečních, tedy pětkrát méně než ta v Letňanech.

EURO: Část sortimentu, který nabízejí hobby markety, prodávají i maloobchodní řetězce, základ jejichž nabídky tvoří potraviny. Vnímáte to jako ohrožení? ŠULC: Určitě ne. Výsledky potvrzují, že oba typy prodejen dokážou růst vedle sebe. Přitom naší zásadní výhodou je schopnost poradit zákazníkům. Proto naše zaměstnance intenzivně vzděláváme v oblasti odborných i prodejních dovedností.

EURO: Je stávajících 24 prodejen v Česku konečný stav, nebo počítáte s další expanzí? ŠULC: Do pěti let počet prodejen v Česku překročí číslo 30 a na Slovensku se chceme přiblížit 20 obchodům. Naše prodejní plocha však poroste výrazně rychleji. Kromě otevírání nových obchodů ve městech, kde ještě nejsme, budeme totiž především posilovat naši pozici v Praze a také rozšiřovat stávající úspěšné prodejny v regionech. Proto se naše prodejní plocha zvýší asi o 40 procent, i když počet prodejen naroste asi jen o čtvrtinu.

EURO: Projevila se nějak na tržbách bauMaxu finanční krize? ŠULC: Zatím jsme její důsledky výrazně nepocítili. Nicméně v krizi spíše spatřujeme příležitost. Původní myšlenkou obchodů DIY bylo umožnit lidem vybavit si své domovy dle jejich představ s minimální finanční investicí. A někteří zákazníci začnou vzhledem k napjatějším finančním poměrům uskutečňovat své záměry vlastními silami. V takové situaci je právě bauMax určitě správným partnerem.

EURO: BauMax již dříve oznámil expanzi na nové trhy východní Evropy. Ta však nyní prochází silnou korekcí růstu. Měníte své plány? ŠULC: V Česku a na Slovensku se rozhodně nic měnit nebude. Trochu jiná je naše situace v Maďarsku, kde provozujeme patnáct prodejen. Maďarsko je v současné době v regionu krizí zasažené nejvíce. Věříme však, že i zde se situace časem zlepší, a máme v plánu další dvě nové prodejny. Na ostatních trzích naopak porosteme rychleji. Rumunsko jsme otevřeli předloni a již zde máme osm obchodů a dalších osm by mělo přibýt v následujících letech. Loni jsme se dvěma prodejnami vstoupili i do Bulharska a tři nové se v současné době staví. Letos chceme začít i v Turecku.

EURO: Změnily se návyky českých spotřebitelů od vstupu bauMaxu do Česka? ŠULC: Český i slovenský trh se výrazně segmentoval. Dnes jsou úspěšné pouze řetězce s jasným profilem, jejichž nabídka se odlišuje od konkurence. Historicky jsme například prodávali bílé zboží. To už dnes v naší nabídce nenajdete. Navíc čeští zákazníci dnes již jednoznačně preferují kvalitu, kterou si díky své zvýšené kupní síle mohou dovolit. Rovněž se mění struktura poptávky, například více než třetinu naší prodejny v Letňanech tvoří oddělení stavby a stavebnin. Přitom bauMax tento sortiment původně nabízel jen velmi omezeně. Obdobně významně roste i zájem o zahradnické potřeby.

EURO: Existují i oblasti, jejichž nabídku omezujete? ŠULC: Například sortiment pro domácnosti. Zde se soustředíme především na kutily, proto jsme úplně vyřadili kuchyňské potřeby. Obdobně jsme zmenšili nabídku v oblasti autopříslušenství.

EURO: BauMax loni spustil program, který má motivovat k šetření s energií. Jak to přijali spotřebitelé? ŠULC: Cílem této kampaně je upozornit zákazníky na možnosti energetických úspor. Zde jde v zásadně o dvě hlavní oblasti. První je ušetření se stávajícími prostředky – tedy třeba výměna běžné žárovky za úspornou – a druhou představuje zásah do obydlí například v podobě zateplení domu. A musím konstatovat, že s rostoucí úrovní příjmů se zvyšuje i uvědomění spotřebitelů. To dobře vidíme například u úsporných žárovek, které se i v Česku na celkovém prodeji této kategorie již nyní podílejí téměř 40 procenty.

EURO: Jaký je podíl zahraničního zboží v prodejnách bauMax? ŠULC: V branži DIY je koncentrace silných značek ještě vyšší než u potravinářského zboží. V určitých sortimentních skupinách působí často celkově jen omezený počet výrobců a místní nabídka bývá velmi omezená. Proto máme asi 40 procent domácího zboží a zbytek tvoří zahraniční dodavatelé. Přitom ale existují i silné české a slovenské značky – například výrobce barev Primalex, cihly Wienerberger z českých cihláren nebo společnost Agro z České Skalice, jež si svou pozici drží. Tyto značky jsou silné ale jen v Česku a třeba na Slovensku, vybudování jejich postavení na dalších trzích by bylo velmi nákladné.

EURO: BauMax má i vlastní značky, což je ale typické spíše pro potravinářský maloobchod. Jak je takový sortiment významný pro nabídku hobby marketů? ŠULC: Tvoří asi 20 procent našich tržeb a tento podíl mírně roste. Přinášet privátní značky v oblasti DIY je totiž poměrně obtížné – existuje zde méně firem schopných námi požadované zboží vyrábět. Vlastní značky mají pro nás dvě hlavní výhody – jednak s případnou změnou dodavatele nenastávají problémy s nuceným výprodejem, a navíc nám umožňují odlišovat se od konkurence.

EURO: Internet začíná být stále důležitějším odbytovým kanálem pro řadu obchodníků. Platí to i pro oblast hobby marketů? ŠULC: Je pravda, že návštěvnost našich internetových stránek stále roste. Proto zde již několik let umísťujeme i náš nabídkový leták, který zde dříve nebyl. Ale nevidíme v této oblasti nějaký zásadní potenciál. Nabízíme totiž sortiment, který se nekupuje přes internet.

MM25_AI

EURO: BauMax se v Rakousku věnuje podpoře hendikepovaných osob, platí to i v Česku? ŠULC: V Česku již několik let prodáváme úspěšně zboží z chráněných dílen, v Praze to je například Letohrádek Vendula. Rovněž zaměstnáváme několik hendikepovaných osob, bohužel česká legislativa je v této oblasti méně vstřícná než rakouská. Také bychom rádi využívali organizace zaměstnávající postižené, jako to děláme i v Rakousku, a jsme za tyto služby ochotní platit tržní ceny. Bohužel v tuzemsku jsme takové organizace nenašli.

* BOX
Jiří Šulc (37)**
V roce 1995 začal pracovat jako trainee ve společnosti bauMax. Následně se stal vedoucím prodejny v Praze 4 a poté vedoucím nákupního oddělení české pobočky bauMaxu. V letech 2001 až 2004 šéfoval bauMaxu na Slovensku. V roce 2005 se vrátil do Prahy, aby převzal řízení společnosti v České republice. Od roku 2007 je ředitelem bauMaxu nejen v Česku, ale i na Slovensku. Ve svém volném čase se věnuje sportu, zejména běhu a jízdě na horském kole.

  • Našli jste v článku chybu?