Po dočasném uzavření českých škol, které bylo jedním z
prvních vládních opatření při boji proti šíření koronaviru, se dcera a syn paní
Lucie, žáci páté a osmé třídy základní školy ve Vyškově, začali stejně jako
všechny české děti učit doma. Jejich základní škola jim posílá zadání přes
elektronický systém Bakaláři, který jindy slouží například jako elektronická
žákovská knížka.
„U syna na druhém stupni je zadávání učiva hodně
individuální. Jeden učitel pošle výukové video a pracovní list, jiný čísla
stránek v učebnici, které mají nastudovat a udělat z nich zápis,“ popisuje
Lucie. Osmnáctiletý Jakub studující ve Zlíně má stejnou zkušenost.
„Učitelé nám každý den posílají podle rozvrhu úkoly a
materiál k učení přes aplikaci Bakaláři. Přednášky přes Skype nebo podobné sítě
zatím nemáme,“ popisuje student třetího ročníku střední školy. „Je to takové
nekontaktní, ale to vychází i z toho, že ne každé dítě má třeba ke Skypu
přístup,“ dodává Lucie.
I my se učíme
Současná situace nám ukazuje, jak dokáže české školství
využívat ve výuce technologie a jak jsou školy připravené na online vzdělávání.
Stejně jako velká část vysokých škol se o kontaktní výuku snaží Masarykova
základní škola v Praze 9, kde je ředitelem Michal Černý, prezident Asociace
ředitelů základních škol.
Kromě standardního zadávání úkolů přes systém Bakaláři začali
učitelé na Černého škole vysílat výuku živě pomocí videí. „Dneska tímto
způsobem proběhly dvě vyučovací hodiny. Nebudeme tak učit všechny, ale je to
takový bonbónek. My sami se to učíme a třeba se nám to bude do budoucna hodit,“
uvádí Černý.
Školám se tak naskýtá příležitost se v práci s technologiemi
skokově zlepšit. „Učitelům, kterým se do online světa vzdělávání dosud moc
nechtělo, může současná situace pomoci posunout se dále, v krátkém období se
mohou naučit mnoho nových dovedností, ke kterým by se jinak patrně nedostali,“
myslí si Ondřej Neumajer, expert na digitální technologie ve vzdělávání z
Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. „Ty školy, které digitální kompetence
učitelů dlouhodobě podporovaly a rozvíjely, dnes mají obrovský náskok,“ doplňuje
Neumajer, který také spolupracuje s ministerstvem školství.
Žádný jednotný postup ve vzdělávání na dálku zatím ale
základní školy nechystají.
Žáky nezahlcujte
Ministerstvo školství zřídilo pro školy a učitele nový web s
názvem Na dálku, kde uvádí mimo jiné zásady správné online pedagogiky, které
převzalo od organizace Global Online Academy. Doporučení učitelům například
radí, aby ověřili technologické vybavení žáků, pokusili se přizpůsobit zadání
každému jednotlivci, snažili se s žáky udržet kontakt a nepřetěžovali je
množstvím zadaného učiva.
Komentář: Velký bratr je nahý
Na Masarykově základní škole se dohodli, že práce
odpovídající jedné vyučovací hodině ve škole by dětem doma neměla trvat déle
než 30 minut, ne všude se ale doporučení daří dodržet. „Řekl bych, že někteří
učitelé toho i zneužívají a posílají nám víc práce, než se dá za jednu hodinu
ve škole stihnout,“ popisuje student Jakub ze Zlína.
Na novou situaci kolem epidemie rychle zareagovaly firmy
podnikající ve vzdělávání. Některé školám hbitě nabízejí své produkty, jiné se
zachovaly poměrně altruisticky. Například společnost Scio zdarma nabízí testy k
procvičování učiva rodičům i školám. Soukromé střední školy American Academy
Ondřeje Kanii zase ve spolupráci s komunitou vývojářů Česko. Digital nabízejí školám
pomoc s přechodem na online výuku a spustily informační web s názvem Virtuální
škola.
Zajistit žákům i studentům všech stupňů dostatek zdrojů pro
domácí vzdělávání se snaží také třeba Česká televize, která spustila pořad
UčíTelka, nebo i Národní knihovna. Ta zpřístupnila 59 milionů stran svých knih
v digitální podobě všem studentům a pedagogům vysokých škol po dobu nouzového
stavu. „Problém moderní doby paradoxně není v nedostatku vzdělávacích zdrojů,
ale naopak v jejich velkém množství, v němž je obtížné se vyznat,“ popisuje
Neumajer. Právě v tom se mohou české školy i studenti během karantény výrazně
zlepšit.