Z Česka ve velkém mizí autobazary. Pomalu tak přestává platit, že téměř každé město nebo vesnice má kromě restaurace také prodejnu ojetých aut.
Autor: Martin Siebert
Krize a s ní spojený propad prodeje aut tak nutí desítky majitelů autobazarů nabízet provozovny k prodeji nebo pronájmu. Velmi často marně.
„Většina autobazarů je na pronajatých pozemcích. Autobazar tak dá výpověď z nájmu a my tento pozemek pak nabízíme k jinému komerčnímu využití, protože o autobazary není zájem,“ uvedl pro deník Aktuálně.cz Daniel Říman, ředitel společnosti STING Commerce.
Zájem slábne
Jenom v nabídce realit na portálu Centrum.cz je za poslední dobu 46 autobazarů a ploch, které k prodeji aut zatím sloužily. Prodávají se celé zavedené autobazary za více jak dvacet milionů nebo malé pozemky na okrajích měst za miliony.
Areálů se zbavují malé i velké firmy. AAA Auto tak třeba prodává autobazar v Táboře za dvacet tři milionů. A i když firma uzavřela táborskou pobočku už v květnu, kupec se zatím nenašel, autobazar je pořád v nabídce realitní kanceláře Naxos.
To, že krize autobazary, které v minulých letech rostly jak houby po dešti, potvrzují i zástupci bazarů. „Doba je těžká. Na jedné straně jsou stále levnější nová auta, jejich prodejci se snaží prodat vozy co nejvýhodněji. Zároveň ale autobazary postihlo i to, že lidé přestali kvůli zpřísnění podmínek kupovat vozy na leasing,“ uvedl bazarník Václav Werdhaim.
Leasingové firmy považují nákup ojetých aut za rizikový a financování zabrzdily. ČSOB Leasing letos zrušila veškerou spolupráci s autobazary, ojetiny nefinancuje ani ŠkoFIN či UniCredit, s výjimkou použitých vozidel značek autorizovaných dealerů.
Více na Aktuálně.cz.