Hervé Hattem
Od minulého týdne si mohou Češi zakládat spořící konto u AXA Bank Europe, která po téměř dvou letech příprav vstoupila na české bankovní hřiště. Nabízí zhodnocení úspor ve výši 2,5 procenta. Když klient udrží zůstatek na účtu během roku vyšší než čtyřicet tisíc korun, získá zvýhodněnou tříprocentní sazbu. Banka se chystá nabízet Čechům i hypotéky, zatím ale není jasné od kdy. „Stále analyzujeme situaci a nechceme to uspěchat,“ říká generální ředitel AXA Bank Europe Hervé Hatt. Česko se zařadilo po bok Francie, Belgie, Německa, Švýcarska a Maďarska, kde už skupina AXA rozjela své bankovní služby.
EURO: Máte odhady, kolik jste schopni přilákat českých klientů? HATT: Nechceme říkat žádná čísla. Máme zájem jak o nové klienty, tak také o stávající klienty naší pojišťovny, které si chceme udržet tím, že jim nabídneme bankovní služby. Samozřejmě máme o počtech klientů nějaké představy. Nebudeme je ovšem zveřejňovat, neboť počet klientů, které získáme za první rok, není nijak vypovídající. Po roce může mít každý vynikající čísla. Pro nás je důležitá dlouhodobá strategie, zásadní bude umět si klienty udržet.
EURO: Chcete následovat konkurenční mBank, které se relativně brzy podařilo prolomit hranici sto tisíc klientů? HATT: Když se to někomu podařilo, může toho dosáhnout také někdo další, nemluvím jen o mBank. Nechceme ale žádnou agresivní strategii. Je to velmi drahé, musíte utratit hodně peněz. Navíc nepřiměřeně vysoké úrokové sazby, na které nalákáte klienty, nelze udržet dlouho. Nechceme přijít na trh s převratně výhodnou nabídkou, kterou bychom záhy změnili. Neudělali jsme to v Belgii, ve Francii ani ve Švýcarsku a nehodláme to dělat ani v Česku. Nepřemýšlíme v horizontu jednoho roku, ale dlouhodobě, a naším cílem je stabilní dlouhodobý růst.
EURO: Čím přesvědčíte české klienty, aby u vás uložili své úspory? HATT: Přicházíme na trh s velmi jednoduchými a přístupnými spořícími produkty. Nejde o nic složitého. Atraktivní úrok, snadná obsluha, žádné dodateční podmínky či skrytá pravidla. Nabízíme perfektní servis, neboť využijeme zázemí pojišťovací skupiny, včetně poboček a pracovníků. Máme víc depozit než půjček, takže nabízíme bezpečnou banku, za kterou stojí silná skupina.
EURO: Koho považujete za svou nejbližší konkurenci? HATT: Rozdělil bych je do třech skupin. Jednak jsou to určitě moderní banky jako mBank či ING, dále tradiční bankovní domy a poslední skupinu tvoří pojišťovny. Chceme totiž o klienty bojovat bankovními i pojišťovacími produkty zároveň.
EURO: Kdy začnete nabízet hypotéky? HATT: Je to otázka kvalitního produktu a dobrého načasování. Stále analyzujeme situaci a nechceme nic uspěchat. Musíme si být jisti, že je zde prostor pro nového hráče. Věřím však, že místo pro nováčka je vždy.
EURO: Takže se může stát, že hypotéky nakonec nerozjedete?
HATT: Víme, že do toho chceme jít. Třeba v Maďarsku mají naše hypotéky obrovský úspěch. Ale opravdu to musíme správně načasovat. Totéž jsme řešili ve Švýcarsku, než jsme začali nabízet spořící produkty. Přijít s něčím takovým na švýcarský trh se zdálo stejně nemožné jako začít tam nabízet hodinky nebo čokoládu. Ale ukázalo se, že pokud máte kvalitní produkt a dobré načasování, prostor se vždy najde a budete mít úspěch. Totéž je v Česku. Trh sice vypadá, že nenabízí prostor pro nového hráče, ale věřím, že pokud přineseme dobrý produkt, úspěch bude zaručený. Musíme ale zvážit veškerá rizika, protože finanční krize ještě neskončila a hypotéky jsou produkt, kde musíte v současné době zvažovat veškerá rizika velmi pečlivě.
Na druhé straně musím přiznat, že finanční krize nám spíše pomohla. Loni, kdy krize vrcholila, byl náš nejlepší rok, pokud jde o sbírání depozit. Lidé se totiž báli o své úspory a chtěli nějakou jistotu v době, kdy velké banky bojovaly s obrovskými problémy.