Snižovat ceny není naší strategií, říká ředitel pro komunikaci Stefano Cantino
Vnučka zakladatele luxusní italské značky Prada, Miucia Prada, se do světa módy dostala spletitou cestou. Začínala v 60. letech jako studentka pantomimy v Teatro Piccolo a oblékala se dle módních kritiků tak trochu jako šupák. Po letech strávených u divadla se vrhla na univerzitní studia, konkrétně na politickou ekonomii. Název její dizertační práce vzbuzuje pozornost: Italská komunistická strana a školství. Miuciným prvním velkým úspěchem v módním průmyslu se stal koncem osmdesátých let známý batůžek.
Praha se nedávno zařadila mezi destinace, kde se výrobky značky Prada také prodávají. Italové vystřídali na lukrativní adrese v centru města v Pařížské ulici drogerii Rossmann. Ve dvou patrech na 750 metrech čtverečních nabízí Prada kromě kabelek také dámské a pánské oděvy, doplňky a obuv. V prodeji jsou i brýle nebo parfémy. Interiér obchodu navrhl architekt Roberto Baciocchi. Nejpůsobivějším prvkem butiku je schodiště z černého mramoru. „Vždy je těžké najít tu správnou lokalitu,“ konstatoval v rozhovoru pro týdeník EURO Stefano Cantino, ředitel pro komunikaci a vnější vztahy společnosti Prada.
EURO: Bylo náročné expandovat na nový trh v současné době? CANTINO: Vždycky je to složité, hlavně najít vhodnou lokalitu ve velkém městě. Před třemi lety jsme do Prahy přijeli s týmem poprvé. Hned se nám zalíbily prostory na rohu Pařížské ulice. Chtěli jsme otevřít obchod, kde můžeme nabídnout celou kolekci značky Prada. Takže velikost prostorů pro nás byla vhodná.
EURO: Prý nebylo jednoduché dohodnout se s místními úřady. Je tato informace pravdivá? CANTINO: To je všude stejné. Není to jednoduché, všude se vyjednává s majiteli prostor a s místní samosprávou kvůli povolení. Všude tyto procedury trvají minimálně rok a půl.
EURO: Obchod v Pařížské má být největší ve střední a východní Evropě. CANTINO: Je to vlastně náš první butik v tomto regionu. Považujeme Prahu za jakousi bránu, která nám umožní expanzi do jiných zemí střední Evropy. Rozhlížíme se po dalších trzích. Určitě jsou pro nás zajímavá města jako Varšava nebo Budapešť. Náš tým velmi pečlivě analyzuje nové příležitosti. Ale jak už jsem zmiňoval, vždy je těžké najít tu správnou lokalitu a prostory.
EURO: Chcete se v Praze soustředit na turisty, nebo na Čechy? CANTINO: Všude po světě se v našich obchodech zaměřujeme hlavně na místní zákazníky. Jsme přesvědčeni o tom, že je to nejlepší způsob, jak prezentovat image značky. Snažíme se o vybudování místní klientské báze a navázání přímého kontaktu s místními zákazníky.
EURO: Expandujete na nové trhy prostřednictvím prodeje franšízy, nebo budujete přímé zastoupení? CANTINO: Dáváme přednost přímo řízené obchodní síti. Přímo řízená centrálou je z 95 procent, zbylých pět připadá na franšízy.
EURO: V Praze otvíráte obchod až nyní. Jiné luxusní značky jako Louis Vuitton či Hermés zde již působí roky. Není váš příchod opožděný? CANTINO: Určitě není pozdě. Místní trh je jednoznačně na naši značku připraven. To se týká spíše kožených doplňků a bot než kolekcí oděvů ready to wear. Chtěli jsme ale zákazníkům představit celou paletu značky Prada, proto jsou v Pařížské i oděvy. Každý trh je odlišný a musíme k němu přistupovat individuálně.
EURO: Všichni hovoří o finanční krizi. Jak se dotkla Prady? CANTINO: Samozřejmě že ekonomickou krizi cítíme. Každá společnost je turbulencemi ovlivněna. Snažíme se situaci zvládnout.
EURO: Měníte kvůli finanční krizi strategii? CANTINO: Rozhodně jsme nesnižovali ceny. Věnujeme více pozornosti propagaci kolekcí. Věříme, že naše nabídka bude pro zákazníky vždycky zajímavá.
EURO: Nabízíte nějaké levnější kolekce, abyste získali širší klientelu? CANTINO: Ne, to není naší strategií. Jak už jsem zmiňoval, nesnižujeme ceny ani u kolekcí, které již prodáváme.
EURO: Domníváte se, že finanční krize ovlivňuje styl? CANTINO: Myslím si, že krize styl nijak neovlivnila. Tedy rozhodně ne v Pradě.
EURO: V nedávné době zkrachovala módní značka Escada, před ní se do problémů dostal módní dům Christian Lacroixe. Očekáváte, že bude ještě více krachů v módním průmyslu? CANTINO: Toto nechci komentovat.
EURO: Luxusní svět v poslední době ovlivňuje ekologie. Firmy vyrábějí ekologicky šetrné obaly, navrhují kolekce z biolátek… Vydáte se také tímto směrem? CANTINO: Samozřejmě že je to pro nás zajímavé. Analyzujeme tuto příležitost, ale zatím jsme nepřipravili žádnou specifickou linii, která by byla zaměřena na ekologii. V Budoucnu ale vidíme spoustu možností. Dnes ale konkrétní projekty nemáme.
Box:
Prada Group v číslech
4 počet značek: Prada, Miu Miu, Church’s a Car Shoe
5 počet velkých laboratoří v Itálii na vývoj prototypů a testování vzorků
13 počet dílen a továren, z toho 11 v Itálii a 2 ve Velké Británii
78 počet zemí, v nichž se prodávají výrobky značky Prada
253 počet přímo řízených obchodů značky Prada
1300 počet zaměstnanců skupiny působících ve výrobě v Itálii
7200 počet zaměstnanců skupiny v celém světě
2 000 000 metrů čtverečních usní spotřebovaných ročně
4 000 000 metrů látky spotřebovaných ročně
1,648 miliardy eur obrat v roce 2008