Vladimírem Petákem
Společnost ABS Jet je největším poskytovatelem privátní letecké dopravy v Česku. Nabízí nejen pronájem strojů s posádkou, ale i prodej letadel, jejich údržbu, diskrétní odbavení letů i hangárování externích byznys jetů. Generální ředitel firmy Vladimír Peták si dokonce myslí, že privátní firmy by měly nahradit část vládní letky. „Stát by neměl utrácet za malé letouny a jejich servis – v tom je Česko výjimkou – ale měl by dát přednost zavedeným aerolinkám, jak je v Evropě obvyklé. Určitě by to přišlo levněji,“ tvrdí.
EURO: Připravujete se na vrchol sezony, kterým je expozice ABS Jetu na veletrhu EBACE v Ženevě. Proč je pro vás tak důležitý? PETÁK: Do expozice jsme hodně investovali, a ta naše bude jedna z největších. Chceme ukázat, kam jsme se po patnácti letech dostali. V Ženevě jsme byli už pětkrát a vždy to přineslo zajímavé kontrakty. Je to také důležitá konfrontace s konkurencí v Evropě.
EURO: Omezila krize i lety byznys jetů? PETÁK: Co se týče pronájmu letadel, tak asi na měsíc v listopadu 2008. V roce 2009 jsme zaznamenali tři tisíce letových hodin, jen o pár hodin méně než o rok dřív. Stejně jako každý rok jsme prodali jedno letadlo firmy Embraer, kterou zastupujeme. Nadnárodní společnosti brzy přišly na to, že levné videokonference nenahradí osobní kontakty, jež souvisejí s budováním kariéry. Přesto v Evropě zkracovala řada firem naší velikosti.
EURO: A proč ne také vy? PETÁK: Hodně nám pomohlo obrovské nadšení lidí, kteří u nás pracují. Za poslední rok jsme mohli přibrat 120 zaměstnanců. Máme autorizované servisní středisko brazilského Embraeru, od loňska také certifikaci na údržbu a opravy proudových letounů. Začali jsme vyhodnocovat uskutečněné lety. Znamená to například posuzování techniky a trajektorie letu, což vede k optimalizaci provozních nákladů, a zároveň dohled nad výkony pilotů. Zjistíme, jak tvrdě kdo přistál, jak dlouhá byla brzdná dráha. Z toho plyne také náročnost údržby a předvídání možných závad. Tato činnost je pro malé aerolinie nepovinná, ale Úřad pro civilní letectví ji oceňuje. Dalším zajímavým oborem je plánování letů pro jiné společnosti.
EURO: To znamená… PETÁK: U nepravidelné letecké dopravy dokáže ušetřit náklady i čas, který je pro mnohé klienty ještě důležitější. Často jde o exotické destinace, četnější přistávání, tankování, což ovlivňuje trvání letu. Hodně klientů proto máme z Asie, ale plánujeme pro celý svět.
EURO: Která z vašich činností nejvíc vydělává? PETÁK: Loni firma vykázala hrubý zisk 30 milionů korun při miliardovém obratu. Vůbec největší výnosy přineslo hangárování letadel. Máme v Ruzyni halu o rozloze 4500 metrů čtverečních. Je to však chráněná stavba z roku 1937 s limitovanou nosností podlah, a proto jsme se rozhodli na ruzyňském letišti postavit za 275 milionů korun další hangár s plochou 5500 metrů čtverečních, prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi, temperovaný, se speciálně zavěšenou střechou. Dokončen má být příští rok touto dobou.
EURO: Jak velkou máte flotilu vlastních letadel? PETÁK: Sedm letounů, převážně Embraer Legacy 600, z nichž nejstarší je z roku 2004, a proto už plánujeme jeho obměnu. Letos chceme koupit jedno až dvě letadla. Filozofií firmy není být levnější než ostatní, ale být luxusnější, bezpečnější a diskrétnější. Přesto letovou hodinu v Cessně Citation Bravo pro šest lidí nabízíme od 50 tisíc korun. Když si k tomu připočtete extra odbavení, není to špatná cena.
EURO: Při jakých příležitostech je o byznys lety největší zájem? PETÁK: Hodně poptávek nyní směřuje k mistrovství světa ve fotbale v Jihoafrické republice. Obrovský zájem byl v době českého předsednictví v Evropské unii, bývá i v obdobích, kdy nějaká velká firma prochází změnou struktury.