Na počátku je obrovský svitek ocelového plechu o tloušťce 0,7 milimetrů. Když vše skončí, pak z nejmodernější továrny v Evropě, jak o ní lidé z Hyundai mluví, vyjede automobil s označením i30.
Autor: Profit
Nošovická továrna je jednou z mála na automobily, kterých se jakoby zázrakem zatím příliš nedotkla ekonomická krize. Auta tu sice z výrobních pásů sjíždějí už skoro rok, i když ji nejvyšší vedení automobilky přijelo slavnostně otevřít teprve v minulých dnech.
V Nošovicích vyrábějí Hyundai i30, v karosářských verzích hatchback a kombi. Dosud jich odsud za svými zákazníky vyjelo 80 tisíc. 90 procent z nich koupili lidé v Evropě, zbytek na středním východě a v Africe.
Před měsícem spustili výrobu ve druhé směně a počet zaměstnanců tak dosáhl dvou tisíc. Celkem tu má do roku 2011 najít práci 3500 zaměstnanců a z bran továrny bude každý rok vyjíždět 300 tisíc automobilů. K „i třicítkám“ přibude za měsíc malé MPV Kia Venga a pak i vlastní velkoprostorový Hyundai.
Práce pro roboty
Jak tady vlastně vzniká automobil?
Z lisovny, kde svůj tvar získávají první díly - dveře, střecha, kapota, bočnice a další - odjíždí polotovar do svařovny. V Nošovicích veškerou práci obstarávají svařovací roboty. Je jich tu 279. Každý svár dělají vždy dva roboti umístění proti sobě. Nejdůležitější je velký robot, který z podlahy, bočnic a výztuh střechy vytvoří základ karosérie budoucího vozu i30.
Barvu na vůz nanášejí opět roboti v další části, v lakovně. Nesmí se předbíhat: i do této části továrny vozy vjíždějí přesně v pořadí, v jakém si je zákazníci objednali. Tedy po červeném voze je možné okamžitě lakovat modrý, pak třeba šedivý a znovu červený. Zatímco do lakovny karosérie přijíždí kompletní, tedy i s dveřmi, hned na počátku montážní linky se dveře odmontovávají, vybavují na samostatné lince a k příslušnému autu se vracejí až v samotném závěru.
Více na Aktuálně.cz.