Nejvíc za posledních čtyřiadvacet let se klesly nájmy na nejdražších nákupních ulicích světa. Ve svém pravidelném průzkumu to zjistila společnost Cushman&Wakefield.
Autor: Profit
Ekonomická krize zasáhla na více než polovině hlavních ulic luxusu. Pouze v 18 procentech 274 ulic, které společnost sleduje, nájmy rostly.
„Cenová hladina nájmů na exponovaných místech v centru Prahy odolává celosvětovému poklesu, ale je nutno podotknout, že se stále zmenšuje počet obchodních jednotek, za které jsou nájemci ochotni platit nezměněné nájemné,“ podotkl Jan Korbáček, vedoucí pronájmu jednotek v centrech měst ve společnosti Cushman & Wakefield.
Praha se nicméně v žebříčku propadla o dvě pozice. Příkopy jsou letos až dvaadvacátou nejdražší ulicí, kde si může obchodník pronajmout prostory.
Největší nárůst nájemného zaznamenala v žebříčku deseti nejdražších ulic mnichovská Kaufingerstrasse. Růst o 7,1 procenta jej vynesl z dvanácté pozice na devátou příčku. Našli se i tací, kdo letos ze žebříčku vypadli.
Pádem roku se v top 10 stalo umístění dublinské Grafton Street na osmém, místo loňského pátého místa. Na jeho pozici se vyšvihla nákupní třída Ginza v japonském Tokiu, která byla vloni sedmá nejdražší.
První trojka se však změny nedočkala. Nejdražší je pronájem obchodu i nadále na New Yorkské 5th Avenue, druhá nejdražší je Hong Kongská Causeway Bay, třetí příčka tradičně patří pařížské Champs Elysées.
Brazílie: růst o 111 procent!
V celém žebříčku více než dvou stovek ulic atraktivních pro obchodníky je však rekordmanem Sao Paulo, kde v ulicích Alameda Lorena a Iguatemi Shopping vyletěly nájmy o 111 a 79,3 procenta.
Naopak světovým poklesem byl pád cen nájmů v indické Bombaji, kde pronájem čtverečního metru na Colaba Causeway stál o 63,5 procenta méně.
„Dobrou zprávou je, že to nejhorší je pravděpodobně již za námi. Ekonomické oživení na mnoha hlavních trzích je více než zřetelné a například Německo uvádí, že je již oficiálně venku z recese. Nepochybně zde ale budou stále trhy, které budou v průběhu následujícího roku krizí stále ovlivňovány, ale očekáváme trvalé zlepšování tohoto stavu,“ nešetřil optimismem John Strachan, vedoucí celosvětového oddělení maloobchodu Cushman & Wakefield.