V polovině volebního období je podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) největším úspěchem koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN) zavedení karty MHD lítačka, zprovoznění tunelu Blanka či změna nájemní smlouvy Škodova paláce. Za negativum uplynulých dvou let považuje problémy se stavbou silničních okruhů a mrzí ji několikaměsíční koaliční krize. Opozice koalici kritizuje například za růst běžných výdajů a za to, že neinvestuje.
„Na to, že jsme teprve v polovině funkčního období a v podstatě sedm měsíců jsme pracovali bez funkční koalice, tak těch úspěchů je poměrně hodně,“ míní Krnáčová, která byla zvolena primátorkou v listopadu 2014.
Mezi úspěchy řadí také změnu smlouvy na pronájem Škodova paláce. „Tím jsme městu ušetřili téměř miliardu korun,“ řekla. Další pozitiva vidí v pracích na projektu Radlické radiály, vytvoření Pražských stavebních předpisů nebo nastartování agendy chytrého města (Smart Cities).
Za největší úspěch ale považuje lítačku, která v březnu nahradila opencard. „Máme nižší náklady, a to i přesto, že zatím musíme provozovat v omezené míře i opencard. Vždyť ten Bémův (Pavel Bém, bývalý primátor za ODS) projekt stál město 1,7 miliardy korun. Projekt nám nepatřil a nemohli jsme opencard rozvíjet a karta sama byla zastaralá,“ řekla primátorka. Lítačku kritizuje opozice, která ji naopak označuje za druhou opencard. Primátorce vyčítají třeba to, že nevypsala otevřenou soutěž na dodavatele karet. Krnáčová kritiku odmítá.
Nepřehlédněte:
Dva roky Adriany Krnáčové. Blanka, neshody v ANO a nyní metropolitní plán
Když nastoupila do funkce, byl podle ní v rozkladu samotný magistrát. „Měli jsme volných 13 ředitelských pozic a ty jsme až na výjimky obsadili. Vytvořili jsme sekce služeb občanům a rozhodování o území. Ta změna se povedla a úřad teď funguje mnohem efektivněji,“ řekla. Ráda by rozšířila elektronizaci úřadu, která by přinesla snížení počtu úředníků.
Problematické okruhy
Co se naopak nepovedlo, jsou problémy s výstavbou silničních okruhů. „Máme problém s Městským, ale i Pražským okruhem. Předchozí vedení města nevykupovalo pozemky a vůbec nepřipravilo projekty k výstavbě, a to ani u těchto klíčových staveb,“ řekla Krnáčová. Problémy ve výstavbě okruhů naopak opozice často připisuje právě nynější koalici.
Nedokončený je boj s nepoctivými taxikáři. „Zatím jsme pořád na bojišti. Spolupracovali jsme s ministerstvem dopravy a podařilo se nám prosadit spoustu důležitých opatření. Pokud bude zjištěno předražení, budeme moci na místě odebrat licenci, a jestli toho taxikáře zastaví znovu, půjde o trestný čin. To je myslím velká hrozba a zároveň naše výhoda,“ řekla. Krnáčová zároveň zdůraznila, že poctivých taxikářů je většina. Město letos spustilo kampaň, která má ochránit turisty.
Neúspěchem je rovněž krize v koalici, která začala loni na podzim a skončila letos na jaře. „Mrzí mě ten sedmiměsíční výpadek, protože jinak bychom toho zvládli mnohem víc. Všichni jsme sice pracovali na maximum, ale některé projekty se samozřejmě zdržely,“ připustila. Koalice podle ní ale funguje. „Vždy dokážeme najít společnou řeč. A to je pro mě zásadní,“ řekla. Potíže vidí třeba v přípravě Metropolitního plánu, kde prý selhává Trojkoalice, která má územní plánování v kompetenci. „Jejich aktivita může mít šílené následky na trh s novými byty, protože v Praze se díky jejich chaosu v oblasti územního plánování přestává stavět a cena nových bytů bude tedy nadále stoupat,“ řekla.