Menu Zavřít

Krok ve stylu poválečných prezidentů. Macron dočasně znárodní loděnice STX France

27. 7. 2017
Autor: Profimedia.cz

Francie dočasně znárodní výrobce lodí STX France, aby zabránila italské firmě Fincantieri převzít v STX France většinový podíl. Krok, který dnes oznámilo ministerstvo hospodářství, je prvním velkým politickým rozhodnutím vlády prezidenta Emmanuela Macrona v oblasti průmyslu.

Macron je považován za vůdce, který je velmi nakloněn podnikání. Jen málo lidí by tak očekávalo, že prvním velkým krokem tohoto bývalého investičního bankéře ve firemním sektoru bude znárodnění. Jeho záměr se podobá intervenčnímu stylu dalších poválečných francouzských prezidentů a zasahuje do zbrojního sektoru, ve kterém dává přednost státní kontrole mnoho zemí, uvedla agentura Reuters.

Francie teď v loděnicích STX France drží podíl 33 procent. Společnost Fincantieri se v květnu dohodla, že za 79,5 milionu eur (2,1 miliardy Kč) koupí dvoutřetinový podíl v STX France od zkrachovalé jihokorejské mateřské firmy STX. Francie však chce ze strategických důvodů vlastnit v STX France poloviční podíl, což nabídla italské firmě. Ta nabídku odmítla. Paříž se proto rozhodla využít svého předkupního práva, které jí vyprší na konci měsíce, a mezitím se pokusit najít jiné řešení.


MMF chválí Macronovy reformy. Čtěte více

 Vítěz francouzských prezidentských voleb Emmanuel Macron


STX France mimo jiné loni vyrobila největší výletní loď na světě Harmony of the Seas. Vyrobila také Queen Mary II a je výrobcem trupů vojenských lodí, včetně těch letadlových.

MM25_AI

„Loděnice v Saint-Nazaire nejsou určeny k tomu, aby zůstaly pod kontrolou státu,“ uvedl ministr hospodářství Bruno Le Maire. „Preventivní rozhodnutí je dočasné a mělo by nám dát čas na vyjednání nejlepších podmínek,“ dodal ministr s tím, že dočasné znárodnění není v rozporu s předpisy EU.

Dále čtěte:

Šéf francouzské armády rezignoval. Nelíbily se mu Macronovy škrty

Macromotýl Emmanuel: Prosadí francouzský prezident své reformy?

Macron chce zdražit emise CO2. Cenu elektřiny by to v Německu i Česku vyhnalo o 40 procent


  • Našli jste v článku chybu?