Menu Zavřít

Krteček před soudem

12. 1. 2015
Autor: Euro.cz

Oblíbený kreslený hrdina svému autorovi podle expertů vynesl až 300 milionů korun. Není divu, že jeho dědictví provázejí nesmiřitelné soudní tahanice

V dějinách českého filmu nejspíš nenajdete mírumilovnější postavu. Mimo filmové plátno se ovšem Krteček mění v nesmiřitelného byznysmena, který si nejenom nechá za své vystoupení dobře zaplatit, ale zároveň dokáže zničit nejeden lidský vztah. Autor Krtečka Zdeněk Miler nejspíš netušil, že souboj o jeho dědictví se zvrhne v nepěknou soudní přestřelku, v níž není lehké se přiklonit na některou ze stran.

Pořádný zmatek do autorských práv vnesla licenční smlouva, kterou s Milerem v září 2011 – dva měsíce před jeho smrtí – uzavřela vnučka Karolína. Za symbolických tisíc korun Milerová získala nevýhradní licenci k veškerému dílu po dobu autorské ochrany, tedy 70 let. Na tom by nebylo nic divného, pokud by ilustrátor správkyní svého dědictví již v roce 2006 nestanovil advokátku Milenu Fischerovou. Ta tvrdí, že jí existence smlouvy mezi Milerem a jeho vnučkou nebyla známa, přičemž ji považuje za neplatnou a napadla ji u soudu. K pochopení celé situace je však třeba vrátit se úplně na začátek.

Rodina v troskách Zdánlivě nevýznamnou, ale pro další vývoj klíčovou okolností je velmi špatný vztah Karolíny Milerové s její matkou Barborou. „Moje matka se o mě celý život nechtěla moc starat. V mých 14 letech to vygradovalo,“ vzpomínala pětadvacetiletá Karolína v rozhovoru s týdeníkem Euro. Svoji matku v pubertě nakonec opustila a odstěhovala se k dědovi, který ji vychovával. Starala se o ni i jeho nyní téměř osmdesátiletá manželka Emilie, jež nyní figuruje v Nadaci Zdeňka Milera, kterou jeho vnučka založila.

Miler tehdy již dlouhou dobu spolupracoval s Fischerovou, kterou se týdeník Euro pokoušel zastihnout, ale neúspěšně. Ta se starala o smlouvy, licence a další záležitosti, za což od autora kreslené postavičky inkasovala pravidelný honorář. Vztah vnučky a Milerovy advokátky zpočátku nebyl zdaleka tak špatný jako v současnosti. „Chodila jsem k ní na konzultace, když děda ještě žil, a ona se ke mně chovala jako moje hodná teta. Když zemřel, tak se ke mně začala chovat jako prase,“ říká Milerová.

Fischerová veřejně prakticky nevystupuje, poslední vyjádření poskytla Lidovým novinám před takřka dvěma lety. „Jsem přesvědčena, že tato smlouva je zcela neplatná.

Nechala jsem si k tomu udělat se souhlasem dědiců odbornou právní expertizu,“ uvedla na adresu mladé dědičky. Na stranu advokátky se postavila matka Karolíny Barbora, která postup Fischerové považuje za správný a se svojí dcerou nekomunikuje, přestože ta se ji pokouší údajně opakovaně kontaktovat. Barbora má ještě sestru Kateřinu, která žije ve Švýcarsku a stojí pro změnu na straně Karolíny. Mimochodem právě dětský smích Barbory a Kateřiny je použitý ve všech dílech Krtečka. „Paní Fischerová si našla v mámě spřízněnou duši, protože máma se nebaví ani se mnou, ani s babičkou, ani s tetou. My ji všichni rádi máme. Nejvíc mě to mrzí kvůli dědově manželce, která je v 80 letech vážená dáma s kožichy, a pomalu aby čekala na důchod,“ tvrdí Karolína Milerová. Ta je podle svých slov ochotná se s Fischerovou dohodnout a spolupracovat s ní na rozvoji značky. V současnosti advokátce však vyčítá, že „do Krtečka“ neinvestuje ani korunu a pouze licencuje malé firmy vyrábějící spíše suvenýry. „Nedělá z toho světovou značku a dělá z toho kýč. To mě hrozně uráží,“ říká.

Vítězství na dosah Na mimosoudní urovnání to teď rozhodně nevypadá. K celkovému soudnímu vítězství má ovšem v současnosti blíže Karolína. Fischerová sice u soudu platnost licenční smlouvy mezi Milerem a jeho vnučkou napadla, nicméně v loňském roce utrpěla hned několik porážek. První zásadní přišla v únoru, kdy její žalobu odmítl Městský soud v Praze. Do té doby se již několik soudů uskutečnilo, ale řešily jen spory mezi firmami, které vlastní licence spravované Fischerovou, a výrobci hraček s Krtečkem s licencemi od Milerovy vnučky.

Fischerová také díky rozhodnutí soudu nesmí šířit tvrzení, že Milerova vnučka není oprávněna obchodovat s dílem svého dědy.

Důležitější však je, že advokátka nesmí ani veřejně říkat, že licenční smlouva, kterou vnučka s dědou uzavřela, je neplatná. „Nemůže říkat, že jsem kriminálník, co obchoduje s autorskými právy neoprávněně,“ potvrzuje to Karolína Milerová. „Celé je to hodně nepříjemné. Vždy vyhrajeme a oni se odvolají. Dělají, co můžou. Je to dobrá škola, zkouška, jestli to člověk vydrží. Mám za sebou hodně bezesných nocí, hodně právních firem. Není to nic příjemného,“ dodává.

Pravomocného verdiktu by se dědici měli dočkat možná už v letošním roce. Poraženou stranu čeká i velmi nepříjemná povinnost uhradit soudní náklady. Ty v současné době dosahují už mnoha milionů korun. Milerová si stěžuje, že i kvůli vysokým nákladům na soudní spory se jí nepodařilo uskutečnit plán na vznik řetězce obchodů zaměřených čistě na zboží s Krtečkem. „Radši bych ty peníze, které utratím za právníky, investovala do rozvoje firmy a už jsme mohli mít 20 obchodů,“ říká.

bitcoin_skoleni

Dědova manželka je vážená dáma, a teď aby pomalu čekala na důchod. Nemůže říkat, že jsem kriminálník, co obchoduje s autorskými právy neoprávněně.

O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?