Německý výrobce propustí do pěti let osm tisíc zaměstnanců
Důvodem velkého propouštění zaměstnanců, které naplánovala pro příštích pět let automobilka Opel, je nejen celosvětový nadbytek výrobních kapacit v odvětví, ale také loňská mohutná provozní ztráta firmy a její obavy z nové ztráty letos. Ta by mohla podle odhadu dosáhnout až 853 milionů marek (po loňských 802 milionech).
Firma Adam Opel, která je součástí největší světové automobilky General Motors, se rozhodla, že se co nejdříve dostane ze ztrátového hospodaření. Minulý týden ohlásila snížení počtu zaměstnanců ve svém závodě v Bochumi v bývalé NDR. Ten dosud zaměstnává čtrnáct tisíc lidí a během příštích čtyř let z něj mají odejít zhruba čtyři tisíce lidí. Vede ní společnosti už loni dosáhlo dohody s odbory o snížení počtu zaměstnanců rovněž o čtyři tisíce do roku 2003 ve svém největším německém závodě v Rüsselsheimu.
Následovat má propouštění i z dalších závodů v Eisenachu a Kaiserslauternu. V současné době všechny tyto závody firmy Opel zaměstnávají bezmála 46 tisíc lidí. Závod v Bochumi vyrábí vozy modelů Astra a Zafira, v Eisena chu se dělají vozy Corsa a Astra a z výrobních pásů v Rüsselsheimu sjíždějí vozy Omega a Vectra. Tam se sice plánuje další rozšíření výrobních kapacit, ale při snižování počtu zaměstnanců se předpokládá výrazné zvýšení produktivity práce.
Vedení firmy Opel v minulých dnech potvrdilo, že jeho snahou je restrukturalizovat výrobu tak, aby bylo možno uvolnit větší počet pracovních sil a maximálně snížit výrobní náklady. Ušetřit hodlá firma také tím, že více náhradních dílů získá od dodavatelů mimo Německo - například ze střední Evropy.
Maďarská pobočka koncernu - Opel Hungary - oznámila, že přebuduje bývalou lakovnu svého závodu ve městě Szentgotthárd na montážní závod pro výrobu automatických převodovek. Na realizaci projektu za 7,5 miliardy forintů (třicet milionů USD) bude spolupracovat i firma General Motors.
Firma Opel, která začátkem prosince vyrobila v závodě v Rüsselsheimu jubilejní padesátimiliontý vůz, oznámila, že chce do čtyř let zvýšit svůj podíl na automobilovém trhu v Německu, který je největším v Evropě, n a sedmnáct procent z letošních asi patnácti. Loni po světě prodala 1,1 milionu vozů, z nichž více než čtyřicet procent v Německu.