PRAHA (tpk) – Rudý inkoust teče z japonské automobilky stále silnějším proudem. Ani třetí čtvrtletí fiskálního roku, které skončilo 31. prosince 2004, nepřineslo důvody k optimismu. Mitsubishi Motors prohloubila provozní ztrátu na 956,7 milionu dolarů oproti 829 milionům ze stejného období předloni, čistá ztráta se dokonce více než zdvojnásobila na 2,19 miliardy. Sehrály v tom roli jak klesající prodeje na severoamerickém trhu a v Japonsku, tak náklady na restrukturalizaci výroby. Tržby šly dolů meziročně o 11,7 procenta na 15,53 miliardy dolarů.
Prodeje automobilky zamířily nahoru pouze v Evropě díky zájmu o malý Colt a zvýšeným prodejím ve východní části světadílu. Dvanáct tisíc evropských zákazníků navíc se však jen těžko může poměřovat s propadem o 180 tisíc vozů v Japonsku a Severní Americe. Mitsubishi Motors předpokládá celkovou čistou ztrátu za finanční rok 2004, končící 31. března, na 4,5 miliardy dolarů.
Jednu z možností, jak vylepšit svou situaci, spatřuje management firmy ve výrobě pro jiné automobilky. Během minulého měsíce firma oznámila produkci minivozů pro Nissan, počátkem února podepsal prezident Mitsubishi Motors Takashi Nishioka se šéfem PSA Peugeot Citroën Jeanem-Martinem Folzem letter of intent o partnerství při výrobě vozů s pohonem všech čtyř kol. Smlouva, jež by měla být uzavřena letos na jaře, předpokládá roční produkci třiceti tisíc automobilů pro potřeby francouzského koncernu na nové platformě Mitsubishi. Terénní peugeoty a citroëny by se na trh měly dostat v roce 2007.
Naopak s dřívějším většinovým vlastníkem – koncernem DaimlerChrysler – Japonci spolupráci omezují. Zatím se stáhli ze společného vývoje vozu ze segmentu D a přenechali jej Chrysleru. Německoamerická společnost drží nyní v Mitsubishi Motors 21 procent a její podíl se bude nadále snižovat. Sesterské firmy ze skupiny Mitsubishi totiž automobilce vypomohou odkoupením dalších akcií, což jí má přinést část ze slíbených 5,25 miliardy dolarů.