Z PARAŠUTISTY SVĚTOVÝM VÝROBCEM BALÓNŮ Aleš Kubíček z Brna začal podnikat se sedmdesáti korunami v kapse. Nyní je jedním z šesti největších producentů horkovzdušných balonů ve světě. Oslovili ho také organizátoři letní olympiády.
Z PARAŠUTISTY SVĚTOVÝM VÝROBCEM BALÓNŮ
Aleš Kubíček z Brna začal podnikat se sedmdesáti korunami v kapse. Nyní je jedním z šesti největších producentů horkovzdušných balonů ve světě. Oslovili ho také organizátoři letní olympiády.
První balon firma vyrobila v roce 1989. „Povolení jsme získali od národního výboru - v rámci služeb obyvatelstvu. Perličkou bylo, že jsme podle výnosu národního výboru mohli prodávat a distribuovat letadla pouze v úterý od 13 do 18 hodin,“ vzpomíná na začátky Aleš Kubíček. V roce 1990 se už začala firma rozšiřovat a vyráběla asi pět balonů za rok, produkce pravidelně rostla. Postupně se malá firma s ručením omezeným rozrostla na akciovou společnost, která má v současnosti čtyři divize a zaměstnává přes osm desítek lidí. Roční obrat firmy z produkce balonů dosahuje 40 milionů korun, z reklamních poutačů dvacet milionů, z výroby speciálního textilu jedenáct milionů a z činnosti poradenství a řízení deset milionů korun. Se značkou Kubíček létá nyní na všech kontinentech 350 horkovzdušných balonů.
RUSOVÉ OCENILI VZDUCHOLOĎ
Nyní už akciová společnost Kubíček dodává zákazníkům ročně čtyřicet pět velkých balonů a několik menších, které slouží výhradně k reklamním účelům - zatímco balon k létání má průměr 22 metry, reklamní balon má od šesti do devíti metrů. Životnost horkovzdušného balonu je od 350 do 450 letových hodin. „Pouze čtyři firmy na světě dokáží vyrobit vzducholodě na horký vzduch. Jednou z nich je i naše firma, která vyrobila již dvě vzducholodě. Jedna z nich létá ve Španělsku a druhá v Rusku. Ta ruská už má na svém kontě 600 letových hodin a vzlétla více než tisíckrát. Dokonce přežila pád do řeky Volhy. Rusové nám udělili vyznamenání za zásluhy o rozvoj vzduchoplavectví,“ konstatuje Kubíček, který považuje výrobu vzducholodí za vrchol technického umění.
PŘEKVAPENÍ PRO OLYMPIÁDU
O světové popularitě firmy svědčí mimo jiné i fakt, že její speciální textilii vybral Mezinárodní olympijský výbor v Aténách pro zhotovení obřího transparentu. „Bude na něj použito patnáct tisíc čtverečních metrů polyesterové balonové látky, kterou v místě konání her potiskne řecká tiskárna,“ upřesňuje Kubíček. Podle něho lze tuto velmi lehkou a pevnou látku rozvinout za pouhou minutu. Doplní ji spousta menších transparentů, na které bude použito dalších sedm a půl tisíce metrů čtverečních stejného materiálu. „Pořadatelé her úzkostlivě tají, k čemu vlastně náš speciální produkt použijí. Mohu pouze prozradit, že jde o překvapení při zahájení letní olympiády,“ říká Kubíček. Nová látka vznikla od návrhu až po dokončení výroby na tkalcovském stavu v provozovně firmy v Černé Hoře za pouhých dvacet dní - tak zněl požadavek olympijského výboru.
LÉTAJÍCÍ KATEDRÁLA NAD ST. GALLENEM
Reklamní boom, ke kterému došlo v české společnosti počátkem devadesátých let, přinesl velkou poptávku po nafukovacích reklamních poutačích. Postupně firma začala realizovat i dekorativní textilie pro potřeby výstavnictví, které se postupně rozvinuly ve zcela novou perspektivní komoditu: textilní konstrukce v architektuře. Svědčí o tom realizované zakázky brněnské společnosti. „Máme vlastní tým konstruktérů s letitými zkušenostmi, spolupracujeme s předními výtvarníky a designéry,“ upřesňuje Kubíček. Podařilo se jim například vyrobit věrnou kopii rodinného domku v poměru 1:1, patnáctimetrového Santa Clause, moderní i historický vlak, láhev vodky, krávu Milku či Eifellovu věž. K naprostým raritám patří létající katedrála. Jde o nejsložitější uskutečněný projekt horkovzdušného balonu zvláštního tvaru. Firma ho vyrobila k oslavám dvoustého výročí kantonu St. Gallen ve Švýcarsku v roce 2003. „Jeho podstatou byla propagace města právě touto zvláštní formou. Jde o barokní stavbu, která je součástí benediktinského opatství a figuruje na seznamu UNESCO jako světově významná památka,“ vysvětlil Kubíček. Létající napodobenina má výšku 31 metrů (skutečná výška katedrály je 80 metrů), šířku 15 metrů (oproti skutečným 58 metrům) a délku 26 metrů (ve skutečnosti 103 metrů). Je naplněna horkým vzduchem o objemu 3100 metrů krychlových a bez koše váží 250 kilogramů. Celková plocha malované grafiky je 1600 metrů čtverečních tkaniny. Na konstrukci napodobeniny bylo použito 2,5 kilometru nití, délka švů dosahuje 4,3 kilometry. Posádku tvoří pilot a dva pasažéři, ve vzduchu může zůstat až dvě hodiny. „Tato rarita, na jejíž realizaci se mimo jiné podíleli konstruktéři, střihačky, švadleny, grafik, technici či piloti zkušebních letů, létala celý loňský rok po všech městech kantonu St. Gallen. Balon jsme postavili podle projektu dvou švýcarských umělců, Jana Kaesera a Martina Zimmermanna,“ dodává Kubíček.
K PODNIKÁNÍ POMOHL MINULÝ REŽIM
Kubíček tvrdí, že k jeho podnikání mu paradoxně dopomohl minulý režim. Jezdil tehdy totiž s partou kamarádů do přírody na tramp, věnoval se dětem na táborech, parašutizmu, plachtění a horolezectví. „Balon jsme s kamarády znali pouze z fotografií. Jednou jsme se rozhodli, že si ho postavíme sami. Peníze jsme si vydělali při výškových pracích, sehnali látku v tehdejší společnosti Hedva Moravská Třebová. S šitím nám pomohl výrobce padáků Kras Chornice. Celou akci kryl Svazarm, neboť létání soukromníků balony bylo značně omezováno kvůli případným přeletům hranic,“ vzpomíná Kubíček. Přes Svazarm se Kubíček dostal i k tajným materiálům výroby padáků a letadel. Zápisky pořízené z archivů vlastně položily základy technického know-how současné firmy a Kubíček je využívá dodnes. „V současnosti by postavení letecké továrny a zahájení výroby balonů stálo mnoho peněz. Já měl všechny vstupní informace zadarmo. Chci připomenout, že český letecký průmysl byl a je na jedné z nejvyšších úrovní ve světě,“ konstatuje Aleš Kubíček. K dalším aktivitám firmy bude podle něj patřit výroba malého čtyřmístného letadla.
**Název firmy: Kubíček, a. s. Forma podnikání: akciová společnost Datum vzniku: prosinec 1989 Předmět podnikání: výroba balonů, vzducholodí a letadel Klíčová osobnost: Aleš Kubíček
Cíl společnosti: zvyšovat technické parametry letounů a vyhovět všem zákazníkům foto: autoři