O tom, jak bývalý finanční ředitel softwarové firmy přišel k postu ředitele ŘSD a jak chce být tvrdý na stavební společnosti, které například už hlásí zdržení prací na D1, hovoří v rozhovoru, který poskytl týdeníku Euro.
Funkce jste se ujal 2. dubna. Na místo ředitele nebylo předtím vypsáno otevřené výběrové řízení, ministr Antonín Prachař vás jen pár dní předtím představil na tiskové konferenci. Jak se o vás dozvěděl?
Byl jsem osloven dnešním poradcem ministra panem Josefem Tomešem, abych se zúčastnil tohoto projektu. Pan poradce měl za úkol dát dohromady tým lidí, kteří by pomohli panu ministrovi změnit ŘSD.
Vloni jsme opravili 52 kilometrů dálnic, což bylo rekordně mnoho. Letos bychom rádi dosáhli alespoň stejného objemu. příběh manažera
Oslovili vás, přestože nemáte zkušenosti se stavebnictvím? Pracoval jste jako finanční ředitel...
Ano. Ve své podstatě ta idea byla sestavit tým odborníků. Původně jsem byl osloven pro pozici finančního ředitele ŘSD. Na druhé straně pan ministr jasně deklaroval, že bude chtít dovést lidi, kteří nejsou nijak svázáni s ŘSD. Takže to, že jsem byl osloven, zapadá do koncepce pana ministra.
Vy jste si přivedl tým manažerů, někteří už ale s ŘSD spjatí byli. Kde se vzali oni?
Původně jsme pracovali jako auditní výbor, který se měl seznámit s problematikou ŘSD.
Mířím tím k tomu, že jako člověk, který přišel z úplně jiného oboru, můžete být napaden za to, že vaše pozice je přímo ovládána ministrem dopravy…
Ovládaná samozřejmě je. Ministerstvo dopravy je zřizovatelem ŘSD a je pochopitelné, že některé věci konzultuji s ministrem a zároveň mě pan ministr svým způsobem úkoluje. To je myslím přirozené.
Mezi manažery spjatými s ŘSD byl například Zdeněk Mařík, který byl také členem vašeho auditního výboru. Jeho kariéra byla navíc spojena se společností Siling, u níž panovalo podezření z nestandardních vztahů s chomutovskou správou ŘSD, kde on sám také působil. Věděl jste to, když jste si svůj tým přivedl?
Přiznávám se, že jsem o tomto podezření nevěděl. Životopisy jsem k dispozici měl, ale neměl jsem informace typu, že Siling pracuje pro ŘSD. Ty informace se následně bohužel nějak ukázaly v souvislosti s jednou zakázkou.
S panem Maříkem jsme si o tom pohovořili a on se zachoval, jak se zachovat měl. Protože vznikly dohady o spřízněnosti s jeho bývalým zaměstnavatelem, tak odešel. Já to gesto kvituji. Na začátku jsme si totiž řekli, že je pro nás priorita, abychom vnímání společnosti směrem k ŘSD změnili. Na nás nemůže padnout stín podezření z nějakých zájmů, pletich nebo ovlivňování zakázek. Stav, kde jsme dnes, je, že odešel nejen pan Mařík, ale i pan Pour, který v Silingu také pracoval.
Jak si představit práci auditního výboru, ze kterého vzešlo nové vedení ŘSD? Co jste dělali?
Scházeli jsme se přímo na ministerstvu dopravy, kde jsme si rozdělovali úkoly, třeba audity, kontroly nebo přemýšlení o budoucí struktuře ŘSD, abychom po příchodu sem měli už nějaké podklady hotové. Zapadá to do koncepce pana ministra: pokud chce někdo přijít, musí to být tým lidí, který uchopí tu organizaci a zvládne ji přetvořit do systému, který je funkční a kontrolovaný.
Správní řízení je v téhle zemi neodhadnutelné. Aktivisté se mohou znovu a znovu odvolávat. Doufejme, že nové zákony tyto lhůty omezí.
Čili byla to taková přípravka…
Ano. Nadneseně řečeno taková mateřská školka.
Jak dlouho to trvalo?
Zhruba šest až osm týdnů.
Ještě zpátky k té první velké kauze, která ohrožovala důvěryhodnost nového vedení ŘSD. Ve zprávě z loňské kontroly ŘSD ve vztahu k firmě Siling se hovoří o podezření z účelového dělení zakázek v její prospěch. Ještě to nějak hlouběji prověřujete, nebo jste věc předali policii?
Tyto kauzy byly prověřeny, nemám potřebu je otevírat. Tady se jednalo o novou zakázku, de facto o prodloužení staré zakázky. Bylo vypsáno výběrové řízení, přihlásily se čtyři společnosti, mezi nimi i Siling. To bylo v prosinci 2013. Otevírání obálek bylo na začátku března za vedení mého předchůdce Jiřího Mayera. Takže to byla nešťastná shoda náhod, ta smlouva byla podepisována až za nás narychlo. Pokud by ŘSD fungovalo, jak má, tak by mi ta zakázka vůbec nepřišla na stůl, podepsal by ji ještě pan Mayer.
Takže odchod manažerů ŘSD nenastal kvůli rok starému podezření na dělení zakázek pro firmu, v níž pracovali, ale kvůli nové zakázce, která žádné tvrdé podezření nevyvolávala?
Ano, přesně tak. Nemám potřebu otevírat nějaké staré kauzy, pokud to nebude otázka trestněprávní odpovědnosti. Já vím, že pár kauz tady je, ale nejsou to staré zakázky Silingu. Pokud vím, ty byly vysoutěženy transparentně.
Ministerstvo dopravy bude letos vypisovat zakázky za 54 miliard korun, z toho jde asi 16 miliard za ŘSD. Co jsou vaše priority, kam ty peníze budou směřovat?
Nezbytná je páteřní síť dálnic a rychlostních silnic. Leží před námi několik úkolů. Jednak vypsání nových tendrů na nové úseky nových dálnic – například D3, D11, D47, R6 – to jsou dílčí stavby.
Druhá cesta, jak pomoci rozhýbat stavební trh, je obnovit zastavené velké zakázky. Třeba u D11 je smlouva podepsána od roku 2002. Jde o poslední úsek Osičky – Hradec Králové v hodnotě necelých 900 milionů korun. To je ale cena právě z roku 2002, současná hodnota stavby je téměř jedna a čtvrt miliardy bez daně. Jednáme se zhotovitelem o narovnání smlouvy, abychom stavbu mohli spustit už v létě letošního roku. Těch zastavených staveb je zhruba pět v hodnotě pět a půl miliardy.
Pak jsou tu opravy a letní údržba. Vloni jsme opravili 52 kilometrů dálnic, což bylo rekordně mnoho. Letos bychom rádi dosáhli alespoň stejného objemu.
Řada staveb má však potíže, nedaří se je dotáhnout do konce. Má cenu v této situaci zahajovat nové?
Věřím tomu, že nové projekty dokážeme rozjet. To jsou nejrychleji startovatelné stavby. Mají všechno: stavební povolení, vysoutěžené zhotovitele a vyřízené všechny administrativní náležitosti. Teď už je jen na nás, abychom se dohodli se zhotovitelem, kdy začne stavět.
Budete uplatňovat sankce za to, že se zpozdí zhruba o rok oprava úseku D1 u Velké Bíteše a uzavírky budou trvat déle?
Co se týká nedodržení termínu, je to zhruba milion korun za jeden den zdržení až do výše 30 procent hodnoty stavby. Že zdržení bude roční, odvozujeme od toho, že stavební sezona trvá zhruba od dubna do října, kdy se ten úsek letos opravit nestihne. Přes zimu se stavět nedá, to znamená, že dokončení čekáme v příštím roce.
Celý problém byl v tom, že zhotovitel OHL ŽS nepřevzal stavbu včas a nezačal stavět. Naším cílem, je, aby dokončili letos první fázi, tedy středová svodidla, kanalizaci a pruh na Brno. V příštím roce by se měl dokončit v daném úseku pás z Brna na Prahu.
Bylo by možné se se zhotovitelem rozloučit?
Je to varianta. V tuto chvíli je smlouva koncipována tak, že dílo má být předáno v září. Další kroky budeme teprve konzultovat.
Neskočí do toho plánované opravy dalších nových úseků?
To bychom vlastně rádi, aby do toho ty úseky skočily. Nově jsou dva ze tří z nich ale napadeny Dětmi Země. Podaly proti nim rozklad.
Znamená to tedy zdržení?
Určitě. Jeho dobu ale nedokážu odhadnout. Správní řízení je v téhle zemi neodhadnutelné. Aktivisté se mohou znovu a znovu odvolávat. Doufejme, že nové zákony tyto lhůty omezí, což by nám pomohlo zlepšit plánování prostředků.
O které úseky jde?
Je to okolí Hvězdonic a potom část Měřín – Velké Meziříčí. První úsek měl stát 580 milionů, druhý přibližně miliardu. Obdrželi jsme doslova před pár dny výjimku od ministra dopravy, takže můžeme i přes takzvaný rozklad aktivistů vypsat výběrová řízení ještě do konce června. Start prací se tím posune na jaro 2015. Skluz dokončení oproti původnímu harmonogramu bude činit zhruba tři měsíce.
Na nás nemůže padnout stín podezření z nějakých zájmů, pletich nebo ovlivňování zakázek.
Jak vyřešíte sesuv na D8? Už je to zhruba rok, a práce na odstranění ještě nezačaly…
Ovlivněn může být rizikem sesuvů úsek až čtyř kilometrů v té oblasti. V tuto chvíli tam probíhají průzkumy. Jmenoval jsem komisi odborníků, kteří by měli rozhodnout, jak sanovat celé území. Pak by se přistoupilo k pracím. První zpráva by měla být v průběhu června. Problém je, že půda pod svahem nasákla vodou a svah klouže po podloží.
Existuje odhad, jak by se dostavba posledního úseku D8 mohla zdržet?
V tuto chvíli žádný odhad nemám. Ale na neohrožených úsecích se pracuje, oběma směry se přibližujeme k rizikovému místu. Doufejme, že do té doby budeme mít řešení.
Připadá v úvahu krizová varianta hloubení tunelu, se kterou se dříve právě kvůli nestabilitě území počítalo?
To si nemyslím. Tunel by se tam nedal vykopat, byl jsem se tam podívat.
Jaký bude váš postup ohledně zvlněné D47?
Skončily analýzy formou kopaných sond, vykopávalo se podloží. Teď to mají v rukou analytici. Vše je pod dohledem externích odborníků, aby to proběhlo transparentně. Následně bude vypracován právní posudek od společnosti Weil, do konce června by tato zpráva měla být předložena u rozhodčího soudu. Nedá se tedy říci, kdy by měl ten úsek být opraven. Zhotovitel čeká stejně jako my na verdikt soudu.
Jan Kubiš (44) |
---|
• Pracoval ve společnosti Assa Abloy, která je předním výrobcem uzamykatelných dveřních systémů. Na starost měl finanční oddělení pro osm východoevropských zemí. |
• V roce 2010 nastoupil jako finanční ředitel do společnosti Ness, která se zabývá vývojem a distribucí IT systémů. |
• Na ŘSD přišel z firmy Atos IT Solutions, kde působil rovněž jako finanční ředitel. |
• Mezi priority nového generálního ředitele patří maximální dočerpání evropských peněz z Operačního programu Doprava na výstavbu a modernizaci dálniční a silniční sítě. |
• Volný čas rád tráví se svými blízkými na chalupě v jižních Čechách, odkud také pochází, má rád sport, hory a dobrou knihu. |
Čtěte také:
Dálnice D1 u Prahy dostane tichý asfalt za stovky milionů
Hradec Králové koupil pozemky pro dálnici D11. Stavět se má už v červenci
110 km/h mimo město? Některé silnice se mohou dočkat už v roce 2016
ŘSD otočilo. Opravy D1 zvažuje pomocí dříve zavrhované fragmentace