Nová klasika pro kuchyň zítřka. Pod tímto heslem přichází na trh řada stylových spotřebičů Gorenje. Autorem jejich ladných tvarů a linek je francouzský návrhář Ora-Ïto, který kromě Gorenje pracuje i pro značky Heineken, Adidas, Cappellini, L’Oréal, Toyota nebo třeba Sagem.
Foto: Gorenje
Dostat se k navrhování designu pro špičkové značky je snem každého mladého tvůrce. Cesty k této práci bývají ale hodně spletité. Třeba jako v případě Francouze Ora-Ïto, který začal navrhovat výrobky zvučných značek hned po absolvování Ecole de création et de design. Fígl byl v tom, že žádná z těchto ikon průmyslového designu o jeho aktivitách neměla ponětí. Firmy jako Louis Vuitton, Swatch, Apple či Levi’s ho mohly zažalovat, nakonec ale byly ohromeny jeho nápady do té míry, že ho raději zaměstnaly. „Spousta zákazníků si chtěla mé fiktivní výrobky koupit. Mohl jsem mít velké potíže, místo toho mě tyto firmy zaměstnaly,“ popisuje své začátky talentovaný designér.
Jeho přístup inspiroval i další mladé tvůrce. „Nevadí mi to, myslím, že když vás někdo napodobuje, znamená to, že jste dobrý. Rozdíl je ale v tom, že já jsem nikoho nekopíroval. Nápady byly moje a originální, jen jsem používal jména známých značek,“ reaguje designér. Dnes už Ora-Ïto patří mezi nejuznávanější světové tvůrce nejen v oblasti produktového designu, ale také v architektuře nebo audiovizuálním, grafickém a interiérovém designu. Nabídka od společnosti Gorenje byla proto logická. Ora-Ïto pro ni navrhl řadu vestavěných spotřebičů ve stylu zvaném Simplexita, který spojuje jednoduchost a komplexnost. Z výrobků, jako jsou chladničky, multifunkční vestavné trouby, sklokeramické varné desky, myčky na nádobí nebo integrované mikrovlnné trouby a digestoře, odstranil vše nadbytečné. Zůstaly jen čisté linie.
Barva dne i barva noci
Spotřebiče i jejich dekorativní panely nesou buď bílou, nebo černou barvu. Černou pak Ora-Ïto kombinuje s úchyty z kartáčovaného aluminia. Jednotlivé výrobky tak ztrácejí typickou podobu domácích pomocníků a stávají se plnohodnotným a vkusným kusem nábytku, který dobře dotváří osobitý styl interiéru. Toto pojetí kuchyňských spotřebičů dává zákazníkům možnost rozvést bez omezení svou fantazii a maximálně ozvláštnit prostor, ve kterém tráví podstatnou část svého života.
Celkovému stylovému pojetí Ora-Ïto přizpůsobil i ovládání spotřebičů. U většiny výrobků jde o dotekové senzory. Pokud je využito tlačítek, jsou umně ukrytá v místech, kde pohledově neruší.
Spojení, které funguje
Kolekce spotřebičů navržených ve stylu Simplexita není ale poslední spoluprací Gorenje s francouzským tvůrcem. „V současné době kromě celé řady dalších projektů pracuji na návrhu nových spotřebičů, které by se měly objevit zřejmě v dubnu 2012, znovu pod značkou Gorenje Ora-Ïto,“ zmínil známý designer.
Třeba i za některý z výrobků současné či budoucí kolekce spotřebičů Gorenje se Ora-Ïto dočká ocenění. Na svém kontě jich má totiž už několik: například Oskara za nejlepší obalový design za hliníkovou pivní láhev pro Heineken, Cenu Janus za nejlepší architektonické ztvárnění budovy Toyota nebo Red Dot Design Award za svítidla Artemide.