Japonský kabriolet Mazda MX5 se vyrábí už téměř dvacet let. Továrny jich vyrobily přibližně tři čtvrtě milionu. Jeho letošní verze měla v Česku premiéru na jarním litoměřickém autosalonu. Profit otestoval v minulých dnech její novou variantu s plastovou skládací střechou.
Vyzkoušeli jsme – mazda mx5 Japonský kabriolet Mazda MX5 se vyrábí už téměř dvacet let. Továrny jich vyrobily přibližně tři čtvrtě milionu. Jeho letošní verze měla v Česku premiéru na jarním litoměřickém autosalonu. Profit otestoval v minulých dnech její novou variantu s plastovou skládací střechou.
Mazda MX5 se jako jediný z japonských kabrioletů stala kultovním vozem. Je dokonce zapsána v Guinnessově knize rekordů jako nejprodávanější roadster všech dob. Klasická verze má látkovou střechu, letos přišla na trh varianta s plastovou skládací střechou zvaná Roadster Coupe.
Za tuto vymoženost se ale platí. Nejlevnější verze MX5 s plátěným krytem kabiny vyjde na 689 900 korun, za vrstve-
né plasty nad hlavou je nutné připlatit 140 tisíc korun. Vyplatí se to?
MX5 Roadster Coupe je koncipován jako dvoumístný vůz, určený ke sportovní jízdě v otevřené karoserii. Má nízký profil s kulatou přídí, plynulé dynamické tvary a těsnou kabinu s nízkým posedem, která evokuje kokpit závodního vozu. Hlavní předností nového vozu je plastová skládací střecha, která nezabírá místo v zavazadelníku, její konstrukce se skládá do prostoru za sedadly.
Celou operaci zajišťuje elektromechanický systém, který se ovládá tlačítkem z palubní desky. Při testu jsme měřili rychlost skládání střechy. Řidič nejdříve musí odjistit bezpečnostní zámek, kterým je kryt připoután k přednímu sklu. Poté se střecha zaklopí za 12 sekund, což odpovídá údajům výrobce. Je to v tomto směru zřejmě nejrychlejší kabriolet na trhu, u ostatních je třeba počítat alespoň s 20 sekundami. U Mazdy lze tedy v pohodě zatáhnout a vytáhnout střechu při čekání na semaforu.
A co vlastní jízda? MX5 má tvrdý podvozek, při redakčních testech jsme cítili každý hrbol na asfaltu. Ale tak to má u sportovního auta být. Řízení i řazení šestistupňové manuální převodovky byly přesné, brzdy efektivní. Tuhá karoserie se v zatáčkách nekroutila, jak se stává u některých kabrioletů.
Vůz může mít pod kapotou dva benzinové motory s obsahem 1,8 a 2,0 litru. My jsme měli silnější dvoulitr o výkonu 118 kilowattů. Na prudké akceleraci je znát, že pevná střecha není o mnoho těžší než plátno (rozdíl činí 36 kilogramů). Pozitivem vozu je také poměrně objemný kufr – 150 litrů, které nezmenšuje střecha. Vejde se sem hned několik sportovních tašek, na kabriolet je to solidní prostor.
Má roadster MX5 nějaké minusy? Většina jich souvisí s jeho výhodami. Kvůli sportovnímu ladění jsou poměry v kabině stísněné, vyšší postavy budou mít problémy s natažením nohou. Kufr je sice poměrně veliký, ale kvůli zúženému lemu do něj uživatel může dávat jen menší věci. Například na golfový bag je nutno zapomenout.
Navzdory blokovači větru, umístěnému mezi opěradly sedadel, je ve voze znát při jízdě se staženou střechou dost výrazný zpětný průvan. A volant nelze nastavit podélně! Nejvýraznějším nedostatkem je ale poměrně vysoká cena. Náš roadster s dvoulitrem vyšel bezmála na 900 tisíc korun. Na trhu jsou přitom levnější hračky s pevnou skládací střechou.
Jak se hodí k podnikání
Mazda MX5 pochopitelně nemá verzi N1, je to typické hobby auto pro úspěšné podnikatele, kteří nechtějí trávit víkend ve služební limuzíně. Jeho majitel dává jasně najevo, že si může dovolit milionovou hračku, kterou sousedé nepřehlédnou. Přitom díky velkému kufru může sloužit i pro služební cesty ve městě. Kabriolet má tříletou záruku.
Technické údaje
model Mazda MX5
typ vozu dvoumístný roadster
motor benzinový čtyřválec
objem válců 2 litry
max. výkon 118 kilowattů
max. rychlost 210 km/hod
zrychlení 0-100 7,9 sekundy
spotřeba 8,2 l/100 km
kufr 150 litrů
cena 889 900 Kč