Stát vymáhá od kunovické firmy Evektor zpět dotaci 60 milionů korun na vývoj a výrobu letounu EV-55. Stát formou dotací a pobídek vložil do projektu podle deníku zhruba miliardu korun. Největší částku - 200 milionů dolarů (asi 4,6 miliardy korun) - měl poskytnout malajsijský investor, který ale financování přerušil. Evektor podle zakladatele firmy Jaroslava Růžičky jedná s dalšími soukromými investory.
„Kontrolou bylo zjištěno, že společnost Evektor zásadně porušila podmínky pro poskytnutí dotace v rámci programu Inovace a potenciál,“ řekl deníku mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu David Hluštík. Nyní má vymáhání 60 milionů na starosti Finanční úřad v Uherském Hradišti. „Hrozba insolvence nic neřeší, naopak nahrává malajsijské straně, která nedodržela investiční smlouvu,“ řekl deníku E15 Růžička.
Kromě peněz a pobídek od státu se na projektu finančně podílelo i konsorcium českých strojírenských firem. Hlavním finančním partnerem Evektoru ale měla být malajsijská firma Aspirasi Pertiwi, se kterou podepsal Evektor dohodu o strategické spolupráci a kapitálovém vstupu v roce 2014. Krátce po podpisu dohody ale podle deníku přestala Aspirasi Pertiwi vývoj letadla financovat. Premiér Andrej Babiš (ANO) kvůli tomu před několika měsíci poslal dopis malajsijskému premiérovi a klíčové postavě Aspirasi Pertiwi Mohammadu Mahathirovi. Na dotazy E15 ohledně výsledků jednání ale Babiš nereagoval.
„Evektor má eminentní zájem pokračovat v projektu a vyrábět EV-55, bohužel vše blokuje malajsijská strana s nepřátelskými úmysly,“ tvrdí Růžička. Řešením by podle něj mohl být prodej projektu. „Minimálně dva investoři mají vážný zájem o odkup malajsijského podílu, dotažení certifikace a rozjetí výroby,“ řekl. Jména firem neupřesnil.
Dvoumotorový letoun EV-55 Outback má mít kapacitu devět až 14 pasažérů a až 1800 kilogramů nákladu. Firma už v roce 2011 podle E15 testovala prototypy a původně počítala, že už v roce 2014 dodá první letadla EV-55 zákazníkům.
Přečtěte si komentář: Vylétl z Aera nový albatros? K tomu je daleko
Dále čtěte: