Menu Zavřít

Kupme si něco velkého

18. 10. 2005
Autor: Euro.cz

Jelikož růst eurozóny stagnuje, firmy se zvětšují díky fúzím a akvizicím

Když výkonní manažeři španělské spořitelny La Caixa kontaktovali největšího producenta energií v zemi, společnost Endesa, rozhodně se nedrželi při zdi. Na jednání, které proběhlo v červnu, specialisté na investice z La Caixa požádali Manuela Pizarra, předsedu představenstva Endesy, aby zvážil spojení své společnosti s Gas Natural SDG, drobnějším producentem plynu, kterého spořitelna ovládala. Návrh neprošel. Při dalším setkání, k němuž došlo v opeře, La Caixa svou žádost zopakovala. Ani tentokrát neuspěla. Nakonec 5. září Gas Natural učinil nabídku na nepřátelské převzetí Endesy za 51,7 miliardy dolarů, a to při večeři, na níž šéf La Caixy se zdvořilostí sobě vlastní Pizzara pozval. Udivený Pizarro odmítl, ale nabídka, jež je zatím největší v tomto roce, stále trvá a přitahuje pozornost investorů v Evropě.
Vedoucí pracovníci evropských firem, neodbytní a s kapsami plnými peněz, dnes lační po obchodech. Po opravdu velkých obchodech. Valnou část eurozóny postihla stagnace, představy o organickém růstu se jen těžko naplňují a společnosti při zvyšování zisků přicházejí o dech. Podobně jako v Gas Natural se proto také manažeři v dalších firmách snaží nafouknout ziskové marže pomocí úspor z velkoprodukce. Letošní zisky evropských společností by podle odhadu Dresdner Kleinwort Wasserstein (DKW), zahrnujícího patnáct zemí, měly vzrůst o osm až deset procent. Oproti loňskému přírůstku ve výši 22 procent a téměř 40 procentům v roce 2003 se jedná o výrazný pokles. „Jde o obrannou taktiku,“ uvádí Karen Olneyová, odbornice na trh s cennými papíry u DKW v Londýně. „Za současné situace se firmě bude určitě lépe dařit, když převezme konkurenta, místo aby stavěla novou továrnu. Je to způsob, jak při mírném zpomalení růstu snížit náklady,“ tvrdí Olneyová.
Vzhledem k tomu, že firmy usilují o růst, nabyly aktivity v oblasti fúzí a akvizic na intenzitě, která poprvé od začátku roku 2003 převyšuje Spojené státy. Londýnská společnost Dealogic, zabývající se průzkumem trhu, uvádí, že jen ve třetím čtvrtletí letošního roku hodnota uskutečněných obchodů v Evropě dosáhla 317,2 miliardy dolarů. Oproti 210,9 miliardy ve Spojených státech je to výrazný rozdíl. Výsledek za třetí čtvrtletí je nejvyšší od druhého čtvrtletí roku 2000, kdy evropské telekomunikační společnosti využily rozmáhající se vlny fúzí a akvizic a vyšroubovaných cen akcií a uzavíraly jeden obchod za druhým. Jejich tehdejší horečná snaha nicméně skončila na začátku roku 2000, kdy splaskla internetová bublina.
Nejlepší „dealmakeři“ tvrdí, že současný stav není důsledkem iracionální zpupnosti. Přestavuje naopak seriózní hledání nových zdrojů pro růst. Po dlouhém období sucha navíc v Evropě dozrál čas pro nové obchody. „V evropském regionu stále existuje velký prostor pro konsolidaci, zatímco Amerika je v tomto ohledu mnohem vyvinutější,“ popisuje situaci Henry Gibbon, ředitel londýnské poradenské společnosti Thomson Financial.
Na druhé straně investoři vytrvale pobízejí firmy, aby svou narůstající hotovost přinutily pracovat. Evropské společnosti mimo oblast finančních služeb disponují volnými hotovostními prostředky zhruba ve výši 320 miliard dolarů, které tak podle Lehman Brothers vzrostly v porovnání s loňským rokem o osmnáct procent. Akvizice v hodnotě 17,8 miliardy dolarů, při níž společnosti Pernod Ricard, sídlící v Paříži, a Fortune Brands získaly britského výrobce nápojů Allied Domecq, byla zčásti financována hotovostí. Jejich spojením vznikl druhý největší výrobce vína a lihovin na světě za britskou společností Diageo. Akvizice se jeví jako přirozený krok, jímž Pernod Ricard značkami firmy Allied, například Stolichnaya vodka a Courvoisier cognac, obohatil své kvalitní portfolio. „V tomto odvětví podnikání se synergických efektů dá dosáhnout v oblasti rozvoje značek a distribuce,“ zdůrazňuje Oliver Ellingham, šéf pro evropské fúze a akvizice mimo Francii u BNP Paribas v Londýně. „Právě to bylo příznačné pro současné oživení vlny konsolidačních procesů,“ dodává.

Synergie na mušce.

Fúze a akvizice zasáhly celou škálu odvětví i zemí a investiční bankéři se díky nim dostali do popředí zájmu. Největší obchody zahrnují koupi německé skupiny HVB milánskou bankou UniCredit za 18,6 miliardy dolarů, akvizici belgické energetické skupiny Electrabel francouzským producentem energií Suez za 13,9 miliardy či nabídku France Télécomu na koupi španělského mobilního operátora Amena za 10,8 miliardy dolarů. Při tak velkém počtu transakcí zasahujících tolik různorodých oblastí by podle odhadu zasvěcených odborníků pracujících v londýnské City mohly aktivity v plné síle pokračovat nejméně do konce roku 2006. Jeden fakt tomu skutečně napovídá. Společnost Dealogic uvádí, že 74 procent z dosud uskutečněných fúzí bylo financováno pouze hotovostí. Až se hotové peněžní prostředky vyčerpají, zbývá ještě značný prostor pro transakce na bázi akcií.
Mnohé z těchto aktivit se odehrávají v Británii, v zemi s jedním z nejzdravějších ekonomických systémů v Evropě. Německá Deutsche Post nedávno předložila nabídku na koupi britské logistické firmy Exel za 6,5 miliardy dolarů. Aegis Group, poslední velká nezávislá skupina na světě, zabývající se nákupem a plánováním reklamních médií, je možným cílem, o který usiluje hned několik hráčů na mediálním trhu včetně francouzské skupiny Publicis Groupe. Francouzský průmyslový gigant Saing-Gobain nedávno oslovil BPB, britského výrobce stavebních materiálů, s nabídkou v hodnotě 6,5 miliardy dolarů.
Vlnu obchodování by mohl zmrazit jen prudký nárůst úrokových sazeb nebo těžký šok způsobený například teroristickým útokem. Pokud však nic z toho nenastane, můžeme se těšit na další fúze a akvizice v oblastech soustředících početné konkurenty, jako jsou finance, stavebnictví, nemovitosti a média. „Je nepochybné, že hlavním cílem pro firmy zůstane jejich růst,“ věří Paulo Pereira, generální ředitel a šéf pro evropské fúze a akvizice ve společnosti Morgan Stanley v Londýně, „zčásti půjde o organický růst, výkonní vedoucí pracovníci se však stále více posilují v přesvědčení, že ten samotný nestačí.“ Ředitelé budou hledat cíle mimo své firmy. Možná v opeře a možná také za jednací stolem. Evropský stroj na obchody Největší oznámené fúze a akvizice v Evropě za tento rok
Hodnota (mld. dolarů) - Zájemce - Cíl

  • 51,7 - Gas Natural SDG - Endesa
  • 18,6 - UniCredit - HVB Group
  • 17,8 - Pernod Ricard/Fortune - Allied Domecq
  • 13,9 - Suez - Electrabel
  • 13,7 - Gazprom - Sibněfť
  • 12,8 - Weather Investments - Wind Telecomunicazioni
  • 10,8 - France Télécom - Amena
  • 10,3 - AEM/EdF - Italenergia Bis
  • 8,8 - IBO - Viterra
  • 7,9 - Spohn Cement - Heidelberg Cement

Pramen: Dealogic Statistika Fúze a akvizice ohlášené ve třetím čtvrtletí v Evropě: 317,2 miliardy Fúze a akvizice ohlášené ve třetím čtvrtletí v USA: 210,9 miliardy

Pramen: Dealogic

CIF24

Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Šárka Rucká

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).