PRAHA (bor, men) - Prodej alespoň některých z pražských nádraží Vršovice, Libeň, Dejvice či Bubny a rozsáhlých pozemků v jejich okolí bude v letošním roce zahájen. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), na kterou byla v loňském roce nádraží i s parcelami převedena, odhaduje, že začne ve třetím čtvrtletí. „Část nemovitostí by měla být ještě letos zpeněžena. Z výtěžku se uhradí závazky Českých drah. Myslím si, že jako první by měly přijít na řadu Vršovice a Libeň,“ řekl týdeníku EURO náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.
Na SŽDC přešly dluhy Českých drah ve výši zhruba 16,5 miliardy korun. Z prodeje nepotřebného drážního majetku mají být zaplaceny například 2,5 miliardy korun, které jí v roce 2003 poskytla Česká konsolidační agentura na zaplacení akutních položek, jako bylo například sociální a zdravotní pojištění.
Vedoucí odboru nakládání s majetkem správy Stanislav Cubr tvrdí, že drážních nemovitostí se pravděpodobně budou zbavovat formou soutěže i přímým prodejem. Může být rozhodnuto také o jejich privatizaci a v tom případě by se jimi zabýval Fond národního majetku.
SŽDC už nechala zpracovat studii optimalizace tratí Praha – Hostivař – Praha, hlavní nádraží a Útvar rozvoje města Prahy zadal vypracování urbanistické studie, která bude dokončena v prvním čtvrtletí letošního roku. V červenci zřejmě správa podá návrh na změnu územního plánu, a pak bude možné určit přesnou rozlohu pozemků, které se budou prodávat ve Vršovicích. Pokud jde o Libeň, společnost požádala o změnu územního plánu pro stavbu trati Malešice – Libeň, která však nijak neomezí prodejnost pozemků.
Prostory u stanic Bubny, Dejvice, Vršovice a Libeň patří mezi nejcennější nemovitosti převedené z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Realitní odborníci tvrdí, že drážní pozemky představují v pražském centru a okolí poslední rozsáhlé celistvé nezastavěné plochy pro developerské aktivity. Jak ale dodávají, lukrativní jsou jen do určité míry. Na některé z nich se vztahuje stavební uzávěra, u dalších nejsou dořešeny územní plány.