PRAHA (tpk) – Mohlo to být poměrně vydařené drama s katarzí v podobě záchranného plánu, který vedení Mitsubishi představilo přesně před měsícem (EURO 21/2004). Katarze se zatím odkládá. Očistit japonskou značku se totiž ukazuje jako podstatně obtížnější úkol. Série vynuceného svolávání vozů do servisů, způsobená zatajováním vad při výrobě v minulosti, vyústila minulou středu v nové ořezávání nákladů a vymohla si představení nového scénáře pro následující dva roky.
Čtyři miliardy dolarů měly podle původního plánu k oživení Mitsubishi stačit. Nebudou. O dalších 664 milionů automobilka srazí náklady v tomto a příštím finančním roce, což pocítí zejména její zaměstnanci. Firma zastavuje v Japonsku veškeré projekty IT, omezí peníze na reklamu a vývoj. Původně přitom měly škrty dělat 1,4 miliardy dolarů. „Věříme, že s pomocí těchto úspor se nám podaří zvládnout propad na domácím trhu ve fiskálních letech 2004/2005 a 2005/2006 a dosáhnout zisku podle dřívějšího plánu,“ prohlásil generální ředitel automobilky Yoichiro Okazaki. Víra je namístě. V Japonsku má značka natolik poškozenou pověst, že pro tento rok počítá s 39procentním propadem prodejů. Aby zákazníky přesvědčila, nabídla všem majitelům vozů Mitsubishi v zemi (je jich 3,6 milionu) prohlídku zdarma. U nově prodaných automobilů zaručuje tříletý plný servis včetně 24hodinové asistenční služby na silnicích. Opět zdarma.
Od svého letošního cíle prodat celosvětově 1,453 milionu automobilů zatím výrobce neustoupil, neboť skandál se svoláváním do opraven se údajně natolik za hranicemi neprojevuje. Analytici a investoři však optimismem nehýří. V Severní Americe jsou výsledky slabé, jenom v Evropě je na tom automobilka relativně dobře. Poslední krok, jímž bylo uvedení velkoprostorového Grandisu, se jí přesto nepovedl. V Česku nabízí vydařený vůz pouze v jediném stupni výbavy a jediné motorické verzi. Tou je navíc benzinový agregát, přestože diesely jsou v kategorii MPV žádanější. Vznětový motor ale bude od výrobce k dispozici až v polovině příštího roku. Od českých dealerů proto zaznívá, že automobil za necelý milion korun je s takovým omezením prakticky neprodejný.
Zásadním krokem pro budoucnost Mitsubishi v Evropě bude uvedení nové generace malého Coltu. Výrobce potřebuje prodejní hit a zdaleka nejvíce bude záležet na tom, jakou zvolí v regionu cenovou politiku. V Česku jsou dnes v této kategorii běžné částky kolem 250 tisíc za základní verzi modelu u většiny automobilek a konkurentů je víc než dost. O cenách Coltu se údajně intenzivně jedná. Pokud se japonskému výrobci nepodaří v Evropě s modelem uspět, může to být další ze scén, která změní nastavované drama v hodně drsnou reality show.