Najít firmu, která by začala podnikat v době, kdy všichni ostatní straší krizí, není jednoduché. Pro dobrý start v nejistých dobách je třeba vsadit na správnou kombinaci. V případě firmy E-pohony Šikula z Tišnova šlo o inovace a typicky české kutilství.
Foto: E-pohony Šikula
Obliba elektropohonu celosvětově roste a získává příznivce i v Česku. Nemusí jít přitom jen o nadšence, kterým záleží na tom, aby se nezvyšovalo množství emisí skleníkových plynů vypouštěných do ovzduší, či vylepšilo prostředí měst, ve kterých auta zabírají místa v ulicích. Mnohem častěji jde o lidi, kteří už třeba nechtějí tolik šlapat do pedálů při výletech. Důvodem může být pohodlnost či starší věk.
Velkou skupinu zákazníků tvoří i lidé, kteří mají z nějakého důvodu omezenou pohyblivost a díky elektromotorům zabudovaným do kola, tříkolky nebo vozíku se dokáží znovu svobodně pohybovat, upozorňuje Lukáš Straka, jeden ze spolumajitelů firmy E-pohony Šikula. Zdá se, že není nic jednoduššího než vzít elektromotor a zabudovat ho do příslušného transportního zařízení. „Většina těch, kteří tu s elektromobilitou podnikají, dovážela a dováží hotová kola nebo tříkolky s elektromotorem. Nám ale koupě úplně nového kola přišla jako zbytečný výdaj, který lidé nechtějí dávat. Proto jsme se rozhodli montovat elektropohon do kol, která nám zákazníci sami přivezou,“ vysvětluje počáteční myšlenku podnikání Lukáš Straka.
Firma E-pohony Šikula vznikla v roce 2010. Podnikatelské schopnosti v ní spojil Lukáš Straka s technickým umem kamaráda Martina Šikuly. V prvním roce vydělala firma zhruba dva miliony korun bez daně, v roce 2011 už měla obrat 7,5 milionu a letos by její majitelé rádi atakovali dvojnásobná čísla.
Malé město není nevýhoda
Firma má prodejnu a dílnu v malém Tišnově u Brna. O stěhování do většího města, kde by byla blíž potenciálním zákazníkům, neuvažuje. „Pro zákazníky z Brna a jižní Moravy je to kousek, pro Prahu a Středočeský kraj jsme otevřeli menší pobočku v Nehvizdech u Prahy. Zbytek republiky se snažíme pokrýt přes síť spolupracujících cykloservisů, které nás buď samy oslovily, nebo které jsme si vybrali sami,“ říká Lukáš Straka. „Jsou ale zákazníci, kterým se vyplatí přijet z Ostravy a nechat si elektropohon namontovat v Tišnově,“ dodává.
E-pohony sázejí i na pověstnou českou zručnost a oblibu kutilství. Celý set elektropohonu je možné si objednat přes e-shop a sestavit si tak vlastní elektrokolo doma. „Jsme pak svědky situace, kdy zákazníci sice mají radost z toho, že tolik nemusejí šlapat, ale mnohem více si cení toho, že si kolo dokázali upravit sami,“ dodává Straka. Prodej přes e-shop tvoří v objemu firmy 80 procent tržeb. Většinově jde právě o odběr komponent jednotlivci.
Při propagaci vsadili Straka se Šikulou na reklamu na internetu. Osvědčilo se jim využití Google AdWords i reklamy na Facebooku, kde lze vybrat přímo cílovou skupinu podle věku či zájmů. U AdWords mají přehled o množství prokliků na e-shop podle zvolených klíčových slov, které do vyhledávače zákazník zadá. Podle Lukáše Straky znamenalo využití těchto moderních reklamních nástrojů zvýšení efektivity: „Návštěvnost e-shopu, který je pro naše podnikání klíčový, se zvedla o třetinu, a tím se zvýšil i počet objednávek.“
S podporou či za vlastní
Pořídit si set na přestavbu kola není úplně levné. Cena setu s akumulátorem se pohybuje od 10 tisíc korun výš. „Setkáváme se s případy, kdy část nákladů našim zákazníkům hradí městská správa, nebo ji pokryjí ze sociálního příspěvku na mobilitu. Jde o zdravotně postižené klienty, pro které je elektrické transportní zařízení velkým pomocníkem v oblasti pohybu a soběstačnosti. Těm upravujeme jejich tříkolky nebo kola na míru,“ vypráví Straka.
Zařízení, které se do kol montuje, pochází převážně z Číny. Odtud si je firma nechává posílat. „Všechno, co nyní nabízíme, už máme vyzkoušené a víme, že to funguje. Mnohem větší dobrodružství jsme zažívali na začátku, kdy jsme teprve hledali dodavatele těchto komponentů,“ říká Lukáš Straka. Ostatně testování se Lukáš Straka se Šikulou věnovali ještě předtím, než firmu založili. „Nechtěli jsme začínat s něčím, co sami nebudeme mít vyzkoušené,“ dodává. Opatrný přístup se vyplatil.
Straka vzpomíná na situaci, kdy do kola namontovali elektromotor z jedné z testovaných zásilek a on se v prvním kopci uvařil. Volali tehdy s reklamací čínskému dodavateli. Ten nebyl brzkým koncem svého výrobku překvapený s tím, že tento elektromotor přece není stavěný na jízdu do kopce. „Pokud člověk chce opravdu kvalitní výrobky, nezbývá než čas od času do Číny zaletět a vybrat si zboží na místě. My ale máme v Číně i Singapuru přátele, kteří se stali i našimi obchodními zástupci a tuto práci odvádějí za nás,“ vysvětluje strategii firmy Straka.
Od fotovoltaiky k elektrokolům
Straka sám se začal elektrokolům věnovat náhodou. Ještě před dvěma lety prodával solární elektrárny pro rodinné domy. Tehdy hledal nějaký benefit, který by svým zákazníkům při pořízení elektrárny za stovky tisíc korun mohl věnovat. „Elektrokolo mi přišlo jako vhodný dárek, který si mohou lidé z vlastní energie i nabít,“ dodává. Impulzem k opuštění lukrativního oboru a vstupu do vlastního podnikání nakonec bylo zjištění, že by obor elektromobility mohl být mnohem zajímavější než sektor fotovoltaických elektráren.
Počáteční nadšení obou, dnes třicetiletých spolumajitelů jejich rodiny nesdílely, přesto jim v začátcích pomohly. „Tehdy jsme oba použili nejen své úspory, ale půjčili jsme si peníze i v širší rodině, abychom mohli s podnikáním začít,“ vzpomíná Straka a přidává jeden obecný postřeh. „Stát i politici si pořád stěžují na to, že se u nás málo začíná s podnikáním, ale k tomu tady neexistuje žádná podpora. Banka vám v prvním roce nepůjčí ani korunu. Kdo nemá našetřené vlastní peníze nebo se nezadluží například v rámci rodiny, nemá šanci s podnikáním začít.“
Přes dobrý start nevidí tišnovští podnikatelé budoucnost v růžových brýlích. Trend rozvoje elektrokol a elektromobility v Česku sice s mírným zpožděním kopíruje vývoj v Německu, kde je obor velmi populární, přesto se podnikatelé obávají, že letošní ohlášený ekonomický propad může zbrzdit i jejich rozjezd. „Od kol a skútrů s elektrickým pohonem bychom se časem chtěli dostat až k elektromobilům, na to u nás ale zatím nejsou podmínky,“ odhaluje plány Lukáš Straka.
Nic na tom nejspíš nezmění ani fakt, že elektromobilita získává celoevropskou podporu a může se stát vhodnou alternativou k dominantním pohonům zejména při snaze o snížení vypouštěného množství emisí skleníkových plynů. Evropská cyklistická federace upozorňuje, že zejména ve městech by elektrokola mohla nahradit jízdy autem až ze 40 procent a dokázala by i výrazně, až na polovinu, snížit množství emisí.