Kuvajťané jezdí do teplických lázní už více než třicet let, v posledních měsících se ale objevují zprávy o údajně napjaté situaci ve městě. Na arabské hosty se snáší kritika za hlučné chování nebo neukázněné děti. Podle kuvajtského velvyslance Aymana Al-Adsaniho se tak ale chová jen několik hostů ze stovek Kuvajťanů, kteří do Teplic přijíždějí. „Mělo by to být vnímáno v kontextu, bez přehánění,“ říká diplomat.
V posledních letech opravdu vzrůstala kritika vůči arabským hostům a rozrostla se až do nepřátelského postoje k nim, tedy i ke Kuvajťanům. Z toho, co mi řekli zástupci města, je zřejmé, že v samotných Teplicích situace tak vážná není. Naopak čím jste dále, tím je líčena jako vážnější. Přesto bychom to neměli brát na lehkou váhu. Stačí malý incident a může z něj vyrůst mnohem větší problém.
E15: V Teplicích se již konalo několik protiarabských demonstrací. Je podle vás situace tak vážná?
E15: Navštívil jste lázeňské město osobně?
Ano, jezdím do Teplic pravidelně. Setkal jsem se se starostou Jaroslavem Kuberou, s policisty, zástupci lázní i Kuvajťany. Těm jsem říkal o chystaných demonstracích, o tom, aby byli opatrní. Také jsem jim poradil, jakého chování by se měli vyvarovat.
E15: Říkáte, že jste mluvil s lázeňskými hosty. Jak vnímají současnou atmosféru?
Je to oboustranná komunikace. My jim říkáme, že jsou v cizí zemi, která má svá pravidla, své zákony, své zvyky a ty musí být respektovány. To je něco, co musí být opravdu velmi zdůrazněno. Očekáváme, že návštěvníci budou v Kuvajtu respektovat naše pravidla, a to musí platit i obráceně. Část stížností od obyvatel Teplic je logická, některé jejich názory už ale ne. Arabští návštěvníci například cítí, že nemohou jít do určitých kaváren, během demonstrací jsou ohrožováni lidmi i psy. Objevují se i urážky. Například když někdo pokřikuje na zahalené ženy. Něco takového se může stát, ale v Teplicích se to v poslední době děje často.
V kuvajtských médiích najdete hodně článků o dění v Teplicích. A věřte tomu nebo ne, většina z nich obviňuje Kuvajťany a jejich nevhodné chování
E15: Chápete na druhou stranu některé stížnosti, případně obavy obyvatel Teplic?
Uznávám, že chování některých hostů je nepřijatelné. Já bych také nechtěl žít vedle hlučného souseda nebo být v parku plném odpadků. A to nehledě na národnost lidí, kteří to dělají. Ale je také potřeba si uvědomit, že v Teplicích se zhruba padesáti tisíci obyvateli je kolem tří tisíc Kuvajťanů. Takže jsou vidět. A stačí, aby se pár z nich nechovalo dobře, a už vznikají stereotypy, které se vztahují na všechny.
Obecně lze stížnosti rozdělit do několika oblastí: nečistota v parku, hluk po desáté hodině večerní a děti, které nejsou moc disciplinované. S tím je možné něco dělat. A také se o to snažíme. Vysvětlujeme hostům, co říkají místní pravidla o pohybu dětí na kolech nebo nočním hluku. Většina případů se přitom podle toho, co mi říkají místní policisté nebo starosta, týká dětí a mladistvých od deseti do patnácti let.
E15: Najdou se ale i rozdíly, které je těžší řešit?
Například letos jsme slavili ramadán v létě a dny v Česku jsou v tu dobu celkem dlouhé, takže lidé mohli začít slavit až kolem půl desáté večer. Ramadán je spojen s nočním životem, proto jsou v tu dobu Arabové opravdu vzhůru. Ostatní lidé ve městě ale jdou spát. Takže to je třeba rozdíl, který lehce nepřemostíme. Mělo by to ale být vnímáno v kontextu, bez přehánění.
E15: Jak to myslíte?
Dám vám příklad. Nevhodné chování můžeme vidět i u některých fotbalových fanoušků, ať už ve Velké Británii, Česku nebo Kuvajtu. To ale neznamená, že všichni fanoušci jsou chuligáni. Nebo přijíždí do Česka během jarních prázdnin mladí lidé a také se tu nechovají vždy dobře. Obviňovaní jsou ale oni samotní, ne jejich kultura, náboženství nebo civilizace. To je něco, na co chceme upozornit. Ano, jsou Kuvajťané, kteří se nechovají dobře, určitě nepředstírám, že jsme bezchybný národ, ale nejsou to všichni. Lidé jsou různí.
E15: Kuvajťané jezdí do teplických lázní už delší dobu. Není to nový fenomén. Co podle vás stojí za změnou postojů lidí směrem k nim?
Je to tak. Kuvajťané navštěvují Teplice zhruba třicet let. V poslední době se ale odehrávaly například místní volby. A někteří politici se v nich snažili hrát na populistickou notu. A to zhoršilo situaci. Přispívají k tomu i sociální sítě. Je lehké vyjádřit svůj názor, když sedíte u klávesnice. Zajímavé přitom je, že většina demonstrací, které se ve městě odehrály, je organizována z míst mimo Teplice, lidmi, kteří zde nežijí. A tyto akce získávají pozornost.
Letos k tomu ještě přibylo třeba zmatení z problematiky imigrace nebo terorismu pod vlajkou islámu v mnoha částech světa. Společně s arabskými turisty je to pak všechno směšováno dohromady. Některá populistická vyjádření se přitom o toto směšování snaží záměrně. Ve skutečnosti se ale jedná o různá témata. Například když mluvíme o terorismu, my jsme ve skutečnosti jeho obětí. Před měsícem se během ramadánu odehrál v Kuvajtu teroristický útok. Je tedy bolestnou ironií, že jsme obviňováni z toho, že jsme také teroristé.
E15: Myslíte tedy, že Češi mají tendenci vidět všechny Araby nebo i muslimy jako jednu skupinu?
Nemohu říct obecně, že to tak vnímají všichni Češi, ale řekl bych, že u některých z nich to tak je. Já bych také neuměl rozlišit Čecha od Slováka nebo Němce podle vzhledu. A chápu i to, že pro obyvatele malého města jako Teplice je těžké rozlišit mezi tím, co viděl včera v televizi, a tím, s čím se setkal dnes v místním parku. Pracuje se ale na tom, aby se to změnilo. Teplický starosta poskytl například rozhovor kuvajtským novinám, aby prezentoval český pohled na věc.
E15: Může se podle vás situace zlepšit tím, že se arabští hosté a Tepličané vzájemně více poznají?
Ano, to je něco, co jsme navrhli i panu starostovi. Mohou se například uskutečnit setkání, kde zástupci města vysvětlí různá nedorozumění a nepochopení. To se týká například nákupu pozemků. Kuvajťané mají mnoho pozemků všude po Evropě, přijíždějí sem na dovolenou a poté zase odjíždějí. Nechtějí sem imigrovat ani krást místním práci. A nikdy se nesnažili vyvážet své náboženství ani kulturu.
V naší společnosti jsou úzké vztahy, takže lidé cestují ve skupinách, ne jednotlivě. Proto vidíte celé rodiny. Je potřeba také zmínit, že mnohé lázně v Česku bojují o přežití. V Teplicích se jim naopak daří. Po Češích jsou Kuvajťané nejpočetnějšími hosty, kteří se v Teplicích ubytovávají. A to přináší místním práci. Nikdy nebyl problém s tím, že by Kuvajťané například nezaplatili své účty.
E15: Proč vlastně mají Kuvajťané Teplice tak v oblibě?
Je tu vysoká úroveň léčby, která nese výsledky. Když Kuvajťané vidí, že se stav jejich dětí lepší, šíří o tom zprávu dál. V Teplicích se díky zájmu arabských klientů postavila například nová dětská nemocnice. Prostředí je tu navíc k Arabům vstřícné. Najdete tu nápisy v arabštině, jídlo je přizpůsobeno těmto klientům. A obecně jsou k nim místní přátelští, když pomineme například zmiňované demonstrace.
E15: Když vidíte demonstrace proti arabským hostům v Teplicích, jaká je vaše reakce?
Demonstrovat je samozřejmě v pořádku. Ale návrhy, které během demonstrací zaznívají, už v pořádku nejsou. Je možné říkat, zorganizujme den, kdy v parku uklidíme. Ale je hrozné říkat, udělejme alespoň jeden den v týdnu bez Arabů. Abychom si uvědomili, jak hrozné to je, stačí vyměnit slovo Arab za starší lidi, gaye nebo Židy. A pak vidíte, že se nejedná o svobodu projevu, ale nenávistná prohlášení. Je to složité a citlivé téma. Mezi svobodou projevu a nenávistnými řečmi je velmi tenká linie.
E15: Zaznamenala jsem ale i iniciativy od místních Arabů, v rámci kterých například uklízí Šanovský park.
Ano, to se děje. A stává se to pravidelnou aktivitou. Je to součást snahy zlepšit místní atmosféru. V médiích se ale o tom moc nedozvíte. Na titulní strany novin se taková zpráva na rozdíl od těch negativních nedostane.
E15: Myslíte, že nepřátelský postoj některých lidí může Kuvajťany odradit od toho, aby do místních lázní jezdili?
Až dosud se naštěstí neodehrál žádný vážný incident, který by lidi vystrašil. A doufejme, že to tak i zůstane. V kuvajtských médiích ale najdete hodně článků o dění v Teplicích. A věřte tomu nebo ne, většina z nich obviňuje Kuvajťany a jejich nevhodné chování. V malé zemi jako Kuvajt je tři tisíce lidí, kteří navštěvují teplické lázně, velké číslo. Zprávy se začnou šířit na sociálních sítích, pak si jich všimnou komentátoři a věnují se jim. Všímají si přitom i širších souvislostí.
V Evropě existují různá hnutí, krajně pravicové strany sílí, a to je znepokojující, protože dochází k dehumanizaci určité skupiny lidí. Je potřeba se proti tomu vymezit už nyní, ne až bude pozdě. Oficiální i neoficiální názory Kuvajťanů na Českou republiku jsou ale více než dobré. Nedávno bylo 25. výročí iráckého vpádu do Kuvajtu a Kuvajťané vděčně vzpomínají na tehdejší postoj Československa a jeho roli při osvobození země. Navíc se stále zvyšuje zájem kuvajtských hostů o pobyt a léčbu v českých lázních. To je jasný důkaz toho, že lázně, a vůbec celé Česko, je pro ně atraktivní.
E15: Může ze současné situace vzejít i něco dobrého?
Ano, a myslím, že už se tak děje. Například akademici nedávno podepsali výzvu proti strachu a lhostejnosti ve spojení s migrací. Byl jsem také na společné snídani s lidmi, kteří se atmosféru v Česku snaží zlepšit. Jedná se o neziskovou organizaci podporovanou vládou, která registruje takzvané hate free zóny, tedy zóny bez nenávisti. To je krok dobrým směrem.
Ayman Al-Adsani (48) |
---|
Kuvajtský velvyslanec vystudoval mezinárodní vztahy a diplomacii. Do diplomatických služeb vstoupil v roce 1988, nyní slouží na svém pátém působišti. Předtím působil ve Francii, Nizozemsku, Indii a Malajsii. V Česku pracuje už více než pět let. |