Menu Zavřít

Kvalita a nápaditý design je základ, říká návrhářka Lenka Kohoutová

24. 5. 2019
Autor: Cockerel

Návrhářka a zakladatelka mladé české značky Cockerel, které se i díky projektu Design pro konkurenceschopnost agentury CzechTrade podařilo zaujmout na prestižním pařížském veletrhu Maison & Objet, v rozhovoru přibližuje mimo jiné svůj pohled na roli designu v podnikatelském úspěchu.

Značka Cockerel byla založena na podzim roku 2011 jako osobní projekt návrhářky Lenky Kohoutové. Odstartovala expozicí v Centru současného umění DOX v Praze, kde prezentovala kolekci pánských a dámských ručně pletených svetrů. Kromě oděvů zahrnuje Cockerel interiérové doplňky, jako jsou polštáře, přehozy, plédy, stínidla, ale také ručně foukané vázy zdobené pletenými potahy s designem potahů sedacího nábytku či stínidel lamp.

Název Cockerel prozrazuje nejen odkaz na kohoutí barevnost a důležitost práce s barvou jako takovou. V překladu znamená rodné jméno autorky a odkazuje na sounáležitost rodinných tradic a na prvorepublikový přístup k řemeslu, který je podstatou malosériové výroby. Značka si rychle získala popularitu, a to nejen v České republice, pro svou odvážnou barevnou nápaditost, zpracování a výběr těch nejkvalitnějších materiálů, především vlny, bavlny a hedvábí.

Značce Cockerel se podařilo zaujmout i na prestižním pařížském veletrhu Maison & Objet. Vyjednávání s veletržní správou o umístění bývá mnohdy velmi náročné a ne vždy pro vystavovatele napoprvé úspěšné. Přesto Cockerel dokázal získat řadu konkrétních i potenciálních obchodních příležitostí.

Ilustrační foto

Mají nové české značky ještě vůbec šanci prosadit se v zahraničí?

Šanci prosadit se má každý, všichni ale nemáme stejné výchozí podmínky. Cestu k úspěchu tvoří několik aspektů, ke kterým přirozeně patří správné načasování, dobře zvolený produkt a charakteristika s ním spojená, jako jsou kvalita suroviny a zpracování, dobrá kalkulace cen, původ, výroba, koncept atd. Je také dobré znát svého zákazníka a trh, na který cílíte.

Jak se povedlo prorazit vám?

Pro mě osobně je důležitá i udržitelnost výrobku. Pokud už musím vyrábět nový produkt, pak se nezbytně zabývám jeho recyklací nebo dalším využitím, volím například biologicky rozložitelné a udržitelné vlákno. Je na každém z nás, zda si o dodavateli zjistíme, kde a jak vyrábí, za jakých podmínek, koho zaměstnává, jak nakládá s odpadem a zda dodržuje environmentální požadavky spojené s textilní výrobou. Pokud je to jen trochu možné, využívám lokální výrobu.

 Pokud už musím vyrábět nový produkt, pak se nezbytně zabývám jeho recyklací nebo dalším využitím, říká Lenka Kohoutová, šéfka projektu Cockerel

Proč jste se rozhodla právě pro veletrh Maison & Objet Paris?

Potřebovala jsem posílit prodeje v Evropě i v zámoří. Pařížský Maison & Objet je v současnosti považován za jeden z nejvýznamnějších veletrhů v oblasti designu ve světovém měřítku. Měla jsem možnost ho několikrát navštívit ještě předtím, než značka Cockerel vznikla, takže jsem jeho prostředí již znala. Vzhledem k tomu, že Cockerel není výlučně módní značka, ale zabývá se také interiérovými doplňky, padla volba právě na tuto akci. Veletrh má vysokou návštěvnost, sjíždějí se tam nákupčí z celého světa, a navíc to od nás není daleko. To se zdálo být pro začínající firmu jako ideální kombinace. Že je veletrh na seznamu podporovaných akcí projektu Design pro konkurenceschopnost, bylo příjemné zjištění a velká pomoc.

Prozradíte nám nějaký zajímavý a úspěšný exportní případ z pařížské výstavy?

Každý nový odběratel je úspěchem, ať už je malý, velký, zdaleka, či zblízka – o každého se musíte starat stejně dobře. Jak se říká, je mnohem jednodušší udržet si stálého klienta než sehnat nového, proto je jen na vás, jak jim vyjdete vstříc. Snad jedna kuriozita, nikdy bych neřekla, že budeme dodávat vlněné svetry na Floridu!

Ilustrační foto

Myslíte si, že kvalitní design může zvyšovat přidanou hodnotu výrobků, a přidávat tak firmám na zisku?

Každá doba má svá specifika, dnes je třeba módní říkat, že dobrý design je ten s příběhem. Bohužel se stává, že příběh je mnohdy lepší než samotný výrobek. Nicméně pokud se ptáte mě jako designéra, výrobce i exportéra v jedné osobě, tak kvalitní výrobek s nápaditým designem považuji za základ. Kvalitní výrobek ale sám o sobě zdaleka nestačí.

MM25_AI

Podporou designu pomáhá CzechTrade posilovat konkurenceschopnost firem
Design může výrazně zvýšit nejen image značky, ale zejména přidanou hodnotu produktu. Ten se tak stává konkurenceschopnějším a rostou i jeho prodejní šance.

Designér Petr Novague tvrdí, že tržní úspěchy zaznamenala většina jeho klientů. Mezi úspěšnými projekty, které se pyšní designem studia Novague, nalezneme zubní kartáčky Spokar X, výrobky společnosti Saltek, která se specializuje na přepěťové ochrany, nebo kola Favorit. „Design v principu umožňuje výrobcům říci si o větší marže, a tím zvýšit také zisk. Designér může poskytnout nový úhel pohledu, který je ovlivněn stovkami jednání s výrobci. Manažeři českých firem si však stále neuvědomují důležitost a dopad designu, který jim pomůže změnit celkovou strukturu podniku,“ říká Petr Novague.

I proto agentura CzechTrade propojuje od roku 2008 designéry s českými podniky, a zlepšuje tak jejich šance v zahraničí. Zaměřuje se zejména na menší firmy a designéry, kteří sídlí v regionech s nízkou dostupností nebo postrádají potřebnou zkušenost, a poskytuje jim odbornou pomoc v oblasti designu a jeho propagace v zahraničí. V rámci projektu Design pro konkurenceschopnost CzechTrade nabízí malým a středním podnikům 50procentní finanční podporu na zvýhodněné designérské služby a na účast na vybraných zahraničních veletrzích nebo výstavách. CzechTrade je rovněž dlouholetým partnerem ocenění Czech Grand Design, které zejména prostřednictvím kategorie Výrobce roku – cena Design pro export odráží úsilí o propagaci efektivního využívání designu jako nástroje konkurenceschopnosti, zejména na globálních trzích.

Projekt Design pro konkurenceschopnost, který funguje od roku 2016, počítá s podporou až dvou stovek individuálních projektů malých a středních firem. Financován je z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost – programu podpory Marketing. Hlavním cílem je zvýšit mezinárodní konkurenceschopnost malých a středních podniků prostřednictvím zvýhodněných designér­ských služeb a individuální prezentace designu na prestižních zahraničních výstavách a veletrzích. Do konce roku 2019 mají firmy možnost požádat o podporu na úhradu 50 procent nákladů za účast na zahraničních veletrzích a také na spolupráci s partnerem z Adresáře designérů CzechTradu.

Marcela Havlová

Vedoucí PR a komunikace, CzechTrade

Autorka je vedoucí manažerkou projektu „Design pro konkurenceschopnost“ CzechTrade

PDF verze květnového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení

  • Našli jste v článku chybu?