Menu Zavřít

Kvalitu před nízkou cenou preferuje při nákupu potravin už 40 procent Čechů

20. 11. 2018
Autor: Tomáš Novák

Počet Čechů, kteří upřednostňují při nákupech potravin a drogerie kvalitu, roste. Jejich podíl se za posledních pět let zvýšil z 35 na 40 procent. Naopak podíl domácností, které preferují cenu nad kvalitou, v letech 2013-2018 klesl na 60 procent. Uvedli to zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a výzkumné společností GfK.

Zvyšují se také ceny potravin a nápojů. Prodeje potravin i nepotravinářského zboží rostou v Česku rychleji než inflace. Prodej rychloobrátkového zboží za posledních 12 měsíců do června 2018 rostl o 5,1 procenta v hodnotě.

„Díky spotřebitelské důvěře a růstu životní úrovně roste poptávka po kvalitnějších potravinách. Na tento trend reagují obchodní řetězce rozšířením nabídky, ať už jde namátkou o bioprodukty nebo výrobky od lokálních dodavatelů,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Ceny potravin a nealkoholických nápojů v České republice rostou. Kupující byli v posledních 12 měsících ochotni zaplatit o něco vyšší ceny, než indikuje inflace. Zatímco průměrná cena u tohoto sortimentu stoupla o 4,7 procenta, inflace dosáhla 4,3 procenta.


Český potravinový zmar: nejlevnější točeňák, zelí i rybí prsty kupujte u sousedů

Uzeniny v českém supermarketu, ilustrační foto


Důvodů pro růst cen je podle svazu několik - nižší úroda v souvislosti se suchem či růst mezd v zemědělství a potravinářství. „Na druhou stranu je zapotřebí zdůraznit, že podle Evropského statistického úřadu Eurostat máme šesté nejlevnější potraviny v rámci EU. Podle zatím posledních dostupných údajů dosahovaly ceny potravin v ČR 84,5 procenta průměru EU, přičemž jde o porovnání bez slevových akcí. Ve skutečnosti jsou potraviny u nás ještě o něco levnější, pokud bychom započetli právě slevové akce,“ dodal Prouza.

Zvyšuje se velikost průměrného nákupu, frekvence nákupů přitom mírně klesá. „Na výdajích domácností se nejvíce podílejí čerstvé a chlazené potraviny, druhé místo z hlediska útraty patří nápojům, třetí místo obsadily cukrovinky a snacky,“ dodal ředitel GfK spotřebitelského panelu pro Česko a Slovensko Ladislav Csengeri.

Celých 51 procent výdajů, které české domácnosti utratí za balené potraviny, je za zboží ve slevových akcích. Na Slovensku je tento podíl 38 procent a v Německu jen 17 procent. Naopak prodej zboží pod privátní značkou obchodníků je na vzestupu a rostou dokonce rychleji, než je tomu u značkového zboží. Podíl vlastních značek na obratu za rychloobrátkové zboží vzrostl v České republice již na 23 procent. V Německu dosahuje 38 procent.

bitcoin školení listopad 24

Dále čtěte:

Češi darovali v rámci potravinové sbírky 321 tun zboží, méně než loni

Čechům se daří. S příjmem snadno vystačí nejvíce lidí za šestnáct let

Máme jíst nízkotučné, nebo plnotučné mléčné výrobky? Odborníci se neshodnou

Skrytý jed: umělá sladidla ničí střevní flóru. Jsou i ve „zdravých potravinách“

Umělá sladidla jsou přítomná i v mnoha výrobcích racionální stravy, ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?